Nőtt a hazai online kereskedelem
Becslések szerint az online értékesítés jelenleg több mint három százalékkal részesedik a hazai kiskereskedelemből, az arány pedig évről évre nő. A műszaki tartós fogyasztási cikkeket monitorozó Kereskedelem és Technológia adatai szerint a hazai folyamatok beleillenek az európai tendenciákba. Az online értékesítés európai szinten legnagyobb arányban az IT és a fotótermékek és az irodatechnikai termékek terén mutatkozik.
A hazai kiskereskedelem volumene 2013-ban megközelítette a hétezer milliárd forintot értékben, amelyből az online kiskereskedelem becslések szerint 200-220 milliárd forinttal részesedik. Ez a teljes piacból több mint három százalékot tesz ki és az elmúlt évek adatai alapján az érték dinamikusan növekszik. A növekedés dinamikáját mutatja az is, hogy évről évre nő az online valaha vásárlók aránya: így a 18-49 éves korosztályban 2012-ben mért 74 százalékról 2013-ban 76 százalékra. Az interneten havonta vásárlók aránya 25 százalékról 28 százalékra emelkedett; a havonta online vásárlók és elektronikusan is fizetők aránya pedig 17-ről 20 százalékra nőtt tavaly a megelőző évhez viszonyítva.
Az online vásárlás által leginkább érintett termékkört a könyvek alkotják (31 százalék), de a megkérdezettek mintegy negyede köt biztosítást online; foglal utazást/üdülést; színház-, mozi- és koncertjegyet; rendel számítástechnikai eszközöket a világhálón.
A kategóriánkénti átlagköltések, azaz egy bizonyos termékkategóriára egy vásárlás alkalmával kiadott összeg vonatkozásában elmondható, hogy a legmagasabb – 50 ezer forintot is meghaladó – e költés hazánkban a szórakoztatóelektronikai eszközök esetében. Ugyanakkor kiemelkedő a sporteszközök, utazási szolgáltatások, számítástechnikai eszközök, illetve bútorokra elköltött összegek nagyságrendje is.
A termékcsoportok részesedése a B2C internetes értékesítési forgalomból Európa 16 országában
Európai tendenciákat vizsgálva a műszaki elektronikai termékek körében a fogyasztók számára történő eladások mintegy 18 százaléka történik az interneten keresztül szemben a hagyományos értékesítési csatornák 82 százalékos részesedésével. Az értékforgalmat vizsgálva a csehek állnak az élen, ahol is az online értékesítés aránya megközelíti a 39 százalékot. E tekintetben Magyarország bár a vizsgált 16 ország top 5-jébe nem fért be, mégis az itt mért 19,3 százalékos online értékesítési aránnyal megelőzi többek között Franciaországot, Ausztriát és a déli államokat is, ahol hagyományosan a személyes üzleti térben zajló eladás játszik jelentős szerepet.
Az árucsoportokon belül az online értékesítés arányát vizsgálva európai viszonylatban a GfK azt látja, hogy ez az arány a legnagyobb (25,2 százalék) az IT és a fotótermékek (25 százalék) körében. Az irodatechnikai szektorban az értékesítés közel 20 százaléka, a telekommunikációs termékek kereskedelmének pedig 19 százaléka zajlik a neten.
Kapcsolódó cikkek
- Valentin-napi szokások a netről
- Felpörgött az online reklámpiac az utolsó negyedévben
- Egyre több alkalmazást töltünk le
- Terjednek a táblagépek – nőtt az eladott kütyük száma
- Technológiai újítás a Jófogáson
- Kétszámjegyű növekedés az online játékforgalmazásban
- Vége a férfi dominanciának a neten
- Háromszorosára nőhet a világ internet-adatforgalma 2017-re
- Microsoft: a kütyük állnak a karácsonyi lista élén
- A SzEK.org fontosnak tartja a piaci verseny tisztaságának védelmét
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A HUAWEI Pura 70 Ultra a DXOMARK történetének legmagasabb pontszámmal rendelkező kamerás okostelefonja
A HUAWEI Pura 70 Ultra lett a legjobb okostelefon-fényképező a DXOMARK független tesztlabor szerint. A Huawei nemrégiben mutatta be legújabb zászlóshajó-készülékét, amely rögtön átvette a vezetést a szaklabor okostelefon-kamera rangsorában. A Pura 70 Ultra hátlapján egy 50 megapixeles Ultra Lighting főkamera kapott helyet változtatható rekeszértékkel és optikai képstabilizátorral, továbbá egy 40 megapixeles ultraszéles látószögű kamera és egy 50 megapixeles Ultra Lighting makró telefotó-kamera, elöl pedig egy 13 megapixeles szelfikamera.
Protechtor Future Summit: Az AI exponenciálisan fejlődik, amire az emberi agy egyszerűen nincs felkészülve
Két borzasztóan aktuális és forró témáról beszélgettek neves és elismert hazai gondolkodók a Protechtor Future Summit üzleti és tech vezetőknek szóló inspirációs eseménysorozat tavaszi alkalmán. A mások mellett Király Júlia, Dr. Oszkó Péter vagy Dr. Tilesch György MI-szakértő nevével fémjelzett panelbeszélgetéseken a szakértők egyrészt a mesterséges intelligencia társadalmi igazságoságra és kultúrára gyakorolt hatását, másrészt az örök élet és a biológiai óra visszafordíthatóságának kérdését vizsgálták.
Újgenerációs, sajátmárkás készülékek a Telekomnál
A Telekom május 23-án piacra dobja az újgenerációs, saját márkás készülékeit, a T Phone 2 5G-t és T Phone 2 Pro 5G-t. A telefonok nagyobb teljesítményű processzorral, fejlett kamerarendszerrel és kiváló minőségű kijelzővel érkeznek, hogy optimalizált játék- és streaming-élményt nyújtsanak felhasználóiknak.
Érkezik: mesterséges intelligencia és virtuális valóság az oktatásban
Tanítás és tanulás az MI vagy XR technológiák segítségével, mentális egyensúly a mesterséges intelligencia korában. Idén is meghirdeti pedagógusoknak szóló pályázatát a Yettel digitális oktatási programja, a ProSuli. A pályázat célja, hogy a tanárok a szakterületükhöz szorosan kapcsolódó digitális tananyagokat hozzanak létre, különös tekintettel a matematika, a természettudományok és az idegen nyelvek területére. Az elkészült tananyagok valamennyi hazai pedagógus számára hozzáférhetők lesznek. A 25 legjobb pályázó egész nyárra elegendő mobilinternetben részesül, 10 nyertes pedig 120 ezer forint értékű ajándékutalvánnyal gazdagodhat.
NIS2 visszaszámlálás: Másfél hónapjuk van a vállalatoknak a NIS2 nyilvántartásba vételre
A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek értelmében az érintett vállalatoknak 2024. június 30-ig regisztrálniuk kell magukat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kijelölt online felületen.