Az online vásárlók 48%-a neten is fizet bankkártyával
A GKI Digital januárban készített lakossági kutatást, melyben az elmúlt egy évben az interneten is vásárló lakosság online és offline fizetési szokásait vizsgálta. Az eredmények alapján, az internetet 2014-ben vásárlás céljából is használó magyar lakosság közel 85%-a használja bankkártyát hagyományos bolti vásárlásai során, 48% pedig már a világhálón is fizet kártyával.
A GKI Digital legújabb felmérése szerint egyre többen választják az online fizetést. A használati szokások értékelésekor érdemes külön kezelni a szükségszerű és a preferált használatot. A hagyományos bolti vásárlások során, az online is vásárló lakosság 61%-a rendszeresen nyúl készpénz helyett inkább bankkártyájához, ugyanakkor nagyobb összegű vásárlás vagy átmeneti készpénz-hiány esetén, további 24% is hajlandó kártyáját használni.
Vásárlás során a bankkártya-használat nagymértékben függ az iskolai végzettségtől, a lakóhely méretétől, és a jellemző napi tevékenységtől. Az iskolai végzettség növekedésével együtt, folyamatosan nő bankkártyával fizetők aránya is, ugyanakkor a legfeljebb 8 általános iskolát végzett online vásárlók közel felének egyáltalán nincs bankkártyája.
Míg a budapestiek 72%-a gyakorlott kártyahasználó, addig a községekben élők esetében csupán minden második emberről mondható el, hogy kártyáját rendszeresen használja bolti vásárlásai során.
A legjellemzőbb hétköznapi tevékenységeket vizsgálva, a tanulók körében a legmagasabb (22%) a bankkártyával még nem rendelkezők aránya.
Fizetési szokások internetes vásárlás során
Ami az online vásárlások kifizetését illeti, a megkérdezettek több mint háromnegyede még mindig a készpénzt részesíti előnyben, ráadásul közülük minden második vásárló, ha van rá lehetősége, személyesen vagy utánvéttel, inkább így fizet.
Bankkártyához kötött online fizetési megoldással a megkérdezettek 48%-a hajlandó fizetni, sőt a vásárlók 18%-a számára már ezek a megoldások jelentik az elsődleges preferenciát.
Azonban ez az arány a kínálati oldalon, forgalmi részesedés tekintetében még nem ennyire magas. A GKI Digital Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozata egyebek mellett rendszeresen vizsgálja a webáruházak fizetési megoldásainak helyzetét is. A kutatássorozat vonatkozó, legfrissebb (2015. március) adatai szerint a webáruházak forgalmának csupán 9%-a folyik be bankkártyához kötött online fizetési megoldások segítségével. Vevői oldalon, tehát egyelőre csak a kisebb értékű vásárlások eszköze a bankkártya!
Készpénzzel a legbiztosabb
Az e-kereskedők által kínált fizetési megoldások száma egyértelműen hatással van a vásárlási kedvre: minél több fizetési megoldás áll rendelkezésre, annál nagyobb esély nyílik arra, hogy a vásárló talál olyan fizetési módot, melyet szívesen és bizalommal használ. Ez a bizalom pedig jelenleg leginkább a készpénzes fizetés (bolti vagy utánvétes) kapcsán áll fenn.
A bankkártyához kötött online fizetési megoldások esetében 30% azon vásárlók aránya, akik - más lehetőség hiányában - hajlandóak a saját komfortzónájukból kimozdulva kártyájukkal fizetni. A vásárlók fele viszont ilyen esetben inkább más webáruház után néz.
Érdekesség, hogy a banki átutalás az a fizetési mód, amit a legtöbb online vásárló választ, abban az esetben, ha preferált fizetési módját valamiért nem tudja igénybe venni.
Bankkártyás fizetési tapasztalatok
A kártyahasználatot leginkább a negatív élmények befolyásolják, legyen az online vagy offline. Az interneten is vásárló lakosság fele még sose találkozott negatív tapasztalattal bolti kártyás fizetései alkalmával, másképp fogalmazva, viszont minden második vásárlónak már volt valamilyen negatív élménye kártyahasználat során. Hagyományos bolti vásárlások kapcsán, egyértelműen a POS terminálokhoz köthető problémák okozzák a legtöbb kellemetlenséget.
Online bankkártyás fizetés kapcsán a negatív tapasztalatok csak kisebb százalékban vannak jelen. Az online is fizető vásárlók közel háromnegyede ugyanis, saját bevallása szerint még nem találkozott az online bankkártyás fizetést érintő problémával. Ezen a téren a fizetési folyamat valamely okból történő megszakadása, megakadása a legkritikusabb terület.
Online fizetési szolgáltatások használata
Az online bankkártyás fizetési megoldást kínáló szolgáltatók közül az OTP-s fizetési felületet minden második, a CIB bank és a PayPal megoldását minden harmadik, míg a PayU-t minden negyedik online fizető vette már igénybe online fizetései során. A vizsgált további, kevésbé elterjedt megoldásoknál nagyon magas a szolgáltatásokat még egyáltalán nem ismerő online fizetők száma.
Kapcsolódó cikkek
- 5-ből 4 netező vásárol online
- Biztonsági aggályok fogják vissza az online fizetési szolgáltatások használatát
- Milyen a hazai online vásárló?
- Az online kiskereskedelem növekedési dinamikája
- Idén karácsonykor a nők aktívabbak
- Karácsonyi roham a neten
- A neten is pláza-láz tombol
- Mire használjuk mobilunkat telefonáláson kívül?
- Mivel lehet levenni a lábukról a fogyasztókat?
- Magyarországon az európai átlagnál kevesebben vásárolnak internetes információk alapján
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.