Fel kell pörgetni a vállalaton belüli mobilitást
A folyamatos tanulás erősítése, a pénzbeli és nem pénzbeli ösztönző elemek továbbfejlesztése, a HR-t támogató digitális technológiák alkalmazása, a vállalaton belüli mobilitás fokozása – többek között ezekre a területekre fordítanak kiemelt figyelmet a cégek a Deloitte felmérése szerint. A „Globális Humán Erőforrás Trendek 2019” jelentésből kiderül az is, hogy milyen hatással van az üzleti teljesítményre a társadalmi vállalatok (social enterprise) megjelenése a munkaerőpiacon, és milyen változásokat eredményez a technológia szervezeti működésbe történő integrálódása.
A rendkívül gyors technológiai, gazdasági és társadalmi változások arra késztetik a vállalatokat, hogy egyre inkább a munkavállalókat helyezzék üzleti stratégiájuk középpontjába. A Deloitte üzleti és HR vezetők körében végzett „Globális Humán Erőforrás Trendek 2019” kutatása szerint a társadalomtudatos működés minden korábbinál fontosabbá vált a cégek számára, és egyértelműen kimutatható kapcsolata van az üzleti sikerességgel. A társadalmi szempontokat kiemelten kezelő vállalatok 73 százalékánál nagyobb növekedést várnak 2019-ben, mint 2018-ban, míg az ezzel a tényezővel kevésbé foglalkozó társaságok esetében ennek aránya 55 százalék.
„A technológia alkalmazása versenyelőnyt biztosíthat a vállalatok számára, azonban nem megfelelő szervezeti kezelése azzal a kockázattal jár, hogy a munkavállalók elbizonytalanodnak jövőbeli szerepüket illetően. Éppen ezért egyre több cégnél foglalkoznak azzal, hogy a munkatársak igényeit szem előtt tartva alakítsák át a humán erőforrás kezelés gyakorlatát, biztosítva a folyamatos tanulás, a szakmai és személyes fejlődés kereteit” - mutatott rá Csépai Martin, a Deloitte Magyarország HR tanácsadási üzletágának vezetője.
A felmérés során megkérdezett vezetők 86 százaléka jelezte, hogy fontosnak tartja új tanulási módszerek bevezetését. Ez különösen annak fényében jelentős, hogy a jövőben a munkavállalók akár 50-60 éves karrierrel is számolhatnak, amihez természetesen elengedhetetlen, hogy folyamatosan képezzék magukat.
A folyamatos tanulás szükségességét erősíti az automatizálási technológiák térhódítása is. A kutatás válaszadóinak 64 százaléka szerint az automatizálás hatása jelentős lesz az elkövetkező években, azonban a jövőben is kulcsfontosságúak maradnak bizonyos humán készségek a technológiai fejlődésben rejlő lehetőségek kiaknázásához. Az automatizálásból adódóan a munkavállalók egyre nagyobb része dolgozik majd technológiai támogatással (robotok, BI), emiatt a hagyományos szerepek átalakulnak, és új kompetenciákat igénylő, adat- és információ-vezérelt alapon működő munkakörök jönnek létre.
Az elmúlt években előtérbe kerültek olyan trendek, mint a termelékenység fokozása, a munkavállalók jól-léte, vagy a túlmunka és kiégés kérdése. Bár a munkavállalói élmény javítására már számos cégnél kiemelt figyelmet fordítanak, még bőven van fejlődési lehetőség. A Deloitte felmérése szerint a válaszadóknak csak 49 százaléka látja úgy, hogy szervezetük munkatársai elégedettek a munkakörükkel, és mindössze 42 százalék gondolja, hogy elégedettek napi munkafeladataikkal. A Deloitte szakértői szerint a továbblépés érdekében a munkavállalói élmény koncepcióját meghaladva a jövőben arra kell törekedni, hogy minél teljesebb „humán élményt” nyújtsanak a munkahelyek, hangsúlyt fektetve a személyközi kapcsolatokra, a folyamatos tanulásra és a motiváló munkafeladatokra. A változás egyik fontos eleme lehet a klasszikus szervezeti struktúra megújítása is, hierarchikus felépítés helyett a csapat alapú működési modell irányába történő elmozdulás.
A lassan egy évtizede tartó gazdasági fellendülés alapvető változásokat hozott a globális munkaerőpiacon, ma már óriási a verseny megfelelően képzett szakemberekért. Éppen ezért a vállalatvezetők és HR vezetők számára az egyik legnagyobb kihívást a cégen belüli mobilitás felpörgetése jelenti. A felmérés során megkérdezettek háromnegyede látja úgy, hogy fontosak a karrierépítést támogató új eszközök és modellek, illetve a vállalaton belüli mobilitás erősítése. Ennek eredményeképpen a korábbi, tradicionális javadalmazási elemek, ösztönző módszerek is idejétmúlttá válnak, szükségessé téve a megújításukat – a helyzet komolyságát jól mutatja, hogy a válaszadók mindössze 11 százaléka gondolja az általuk alkalmazott ösztönző rendszert a munkavállalói elvárásokkal összhangban lévőnek.
Magyarországon is hasonló kihívásokkal küzdenek a cégek és a HR szakemberek az emberi erőforrás menedzselése kapcsán, de a felmérés hangsúlybeli eltéréseket mutat. A munkavállalók fejlesztése kiemelt fontossággal bír a magyar munkaerőpiacon is, ámbár a cégek felkészültsége e tekintetben elmarad a globális és közép-európai átlagtól. A fokozott automatizálás miatt a munkavállalók képzését tekintve globális szinten a vezetők 66%-ban meglévő munkavállalóikat igyekeznek átképezni, míg magyarországi viszonylatban a jelentős többség (79%) elsődlegesen megfelelő készségekkel rendelkező új munkavállalókat próbál felvenni. Az eredmények alapján úgy látszik, a magyar vállalatok jobban bíznak a vállalatukba behozott tudásban, mint az átképzés sikerességében.
„Világszinten és itthon is a digitális technológiák lesznek a legnagyobb hatással a HR területre a következő három évben a válaszadók szerint, azonban míg globálisan a változások gyors ütemét, addig nálunk a kapcsolódó költségeket tartják második leghangsúlyosabb tényezőnek a megkérdezettek” – emelte ki Csépai Martin a felmérés eredményeiből.
Ismerje meg részletesen, mely 10 fő trend alakítja majd a jövőben a munka világát! Olvassa el a Deloitte „Globális Humán Erőforrás Trendek 2019” felmérését ITT.
Kapcsolódó cikkek
- Vissza a chaplini Modern időkhöz
- GDPR tapasztalatok a régióban
- Áttörést hoz a blockchain számos iparágban
- Készen állunk rá, hogy élvezzük a robotika gyümölcseit?
- Az adatvezérelt vállalati HR szemlélet a kulcs a munkavállalók megtartásához
- A mesterséges intelligencia garantálja a bevételnövekedést
- A mesterséges intelligencia is a toborzás szolgálatába áll
- Deloitte IFRS-felmérés: jelentős változások az előző évhez képest
- Az ember és a szakmai minőség felértékelődése a digitalizáció korában
- Változott a hangulat, egyre többen bíznak az önvezető autókban
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.