A hazai műszaki elektronikai piac válozása 2022-ben
A műszaki elektronikai fogyasztási cikkek globális piaca 2022-ben kihívásokkal teli időszakot élt meg. Az év utolsó negyedéve jóval elmaradt a 2021-es szinttől, és ennek következtében a teljes éves forgalom 9 százalékkal maradt el 2021-hez képest. A szektorok világszintű visszaesése eltérő mértékű volt.
A legnagyobb csökkenést a szórakoztató elektronikai termékek szenvedték el, 10 százalékkal maradtak el a 2021-es bevételi számoktól. Ezt követte az IT, a telekommunikáció, valamint a háztartási kis- és nagygépek piaca, amely legkevésbé, 7 százalékkal maradt el. Magyarországon is hasonló a helyzet, de az év eleji SZJA visszatérítés még adott lendületet a piacnak. Ezen túlmenően a dráguló deviza és magas import kitettségnek köszönhetően, valamint az energiaárak miatt hazánkban bevételben még szinte minden egyes szektor tudott növekedni. Az viszont elmondható, hogy a volumenek nálunk is mind negatívba fordultak az év második felétől, így az utolsó negyedévben már sok termékcsoport bevétele sem érte el a 2021-es szintet.
Szórakoztató elektronika
A szektor fókuszában a TV-k állnak, mivel az értékesítésüktől nagyban függ a teljes szektor teljesíténye. Hazai viszonylatban gyenge harmadik negyedévet zárt a szektor. Ez annak a hozománya, hogy a foci VB nem hozta a korábbi többletet a piacra. Mögöttes ok az lehet, hogy az elhalasztott 2020-as EB, amit 2021-ben tartottak meg, hozott még valamennyi többletforgalmat, viszont egy év alatt nem volt annyi technológiai újdonság, amely miatt a fogyasztók cserélték volna készülékeiket. Éves szinten a szórakoztató elektronikai piac 5 százalékkal magasabb bevételt hozott egy 6 százalékos volumen visszaesés mellett. A TV-ken kívül a játékkonzolok piaca stagnált jelentős ár-növekedés mellett. A hangprojektorok tudtak növekedni, ahol egyre inkább átveszik a piacot az „A” márkák.
IT
Összességében a lakossági, úgynevezett „consumer piac” 2021 év végi magas készletek miatt 2022 elején jól teljesített egészen az első félév végéig. A harmadik és negyedik negyedévben visszaesésnek voltunk tanúi, ami következtében a forgalom stagnált 2022-ben. Éves szinten volumenben 11 százalékkal csökkent a lakossági IT piac, ahol is a notebook volt az egyetlen kategória, ami még eladott darabszinten nőni tudott. Ebben a szektorban átlagosan 12 százalékkal nőttek az árak. Telekommunikáció A legdinamikusabban növekvő szektor a műszaki elektronikai piacon, így 23 százalékkal magasabb forgalommal zárt 2021-hez képest. Volumenben csupán 1 százalékkal esett vissza, de ez a csekély visszaesés kizárólag a kiegészítő piacnak köszönhető, mert a telefonok és az okosórák volumenben visszaestek. A magas 25 százalékos éves szintű áremelkedés mögött az új modellek és a drágább készülékek állnak.
Háztartási nagygépek
Az erős évkezdet után az utolsó negyedévben volumenben nagyon elmaradt az értékesítés. Forgalom alapján közel 20 százalékot nőtt a szektor a 2021-es szinthez képest, egy közel 22 százalékos ár-növekedés mellett. Kiemelkedő volt a fagyasztó készülékek értékesítése, amely mögött két indokot látunk: az egyik, hogy a régi készülékeket energiatakarékosra cserélték, a másik, hogy az élelmiszer infláció miatt nagyon sokan elkezdtek raktározni. A szárítógépek esetében korábban szépen felfelé ívelő értékesítési számok viszont megtorpantak, mert a fogyasztók félnek attól, hogy ezek a termékek használata az energia számlájukat jelentősen megnövelné. Visszaesett még a gáztűzhelyek piaca is, a gáz árának változása következtében.
Háztartási kisgépek
Éves szinten volumenben 6 százalékkal csökken és értékben közel 13 százalékkal nő. Májustól-augusztusig az egy számjegyű darabszámos csökkenés az utolsó negyedévben kétszámjegyűre emelkedett. Általánosan elmondható, hogy 20 százalékos volt az ár-növekedés, ami termékcsoportonként eltérő mértékű volt. Az év újdonságai, illetve legtöbbet eladott termékei között voltak a forrólevegős sütők (amik még mindig felfutóban vannak), illetve a kézi gőzölők, amiknek a piaca már kezd telítődni, így az év vége felé az eladás volumene csökkent. A sok éven keresztül felfelé ívelő kapszulás kávéfőzők piaca jelentősen csökkent, de a teljesen automata kávéfőzők piaca nőni tudott.
Online vagy Offline
A GfK kiskereskedelemi felmérése alapján azt látjuk, hogy az online piac térnyerése megtorpant, nem tudott már további piaci előnyre szert tenni. A 2022-es Black Friday időszak is, amely az egyik legkiemelkedőbb online promóciós időszak, elmaradt a 2021-es szinttől. Általánosságban elmondható, hogy a műszaki elektronikai piac forgalmának 34-36 százaléka származik webes értékesítésből.
Kapcsolódó cikkek
- Ezek voltak 2022 legkeresettebb műszaki cikkei
- A fejújított műszaki eszközök is drágulnak
- Akár 100 millió forintos bevételkiesést is okozhat egy vállalatnál az IT munkaerő hiánya
- A magyar dolgozók fele nem kap béren kívüli juttatást
- A pandémia felturbózta a home office és az automatizáció forradalmát hazánkban
- A vásárlók ötöde egyáltalán nem foglalkozik a biztonsági kérdésekkel
- A plafont súrolja a hazai okostelefon-használat
- A közösségi média dezinformációi mindannyiunk jövőjét veszélyeztetik
- Veszélyben a családi vállalkozások jövője?
- PwC Vezérigazgató Felmérés: Más célok mentén tervez a vállalat mint a vezetője?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.