Az IoT az alapokkal kezdődik
Számos, egymást kiegészítő technológia fejlődésének köszönhetően az Internet of Things (IoT) egyre gyorsuló növekedési pályán halad. Az 5G megjelenése zökkenőmentesebb végfelhasználói élményt biztosít a nagyobb számú összekapcsolt eszköz számára, a blockchain megkönnyíti az IoT-eszközök nyomon követését, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás pedig könnyebben hozzáférhetővé és alkalmazhatóvá vált, ami az eszközfunkciók szélesebb körét teszi lehetővé az összekapcsolt ökoszisztémában.
Az IoT felhasználási eseteinek széles skálája ismert, a pénzügyi szolgáltatásoktól kezdve az egészségügyön át a kiskereskedelemig. A piaci szereplők felismerték, hogy alapvető fontosságú a jól összekapcsolt digitális vállalkozások létrehozásához: az IDC előrejelzése szerint az IoT-re fordított globális kiadások 2023-ban elérik az 1,1 billió dollárt, ami 52%-os növekedést jelent a 2019-es kiadásokhoz képest.
„A csatlakoztatott eszközök puszta mennyisége miatt a hálózatok sebezhetőek a hackerekkel szemben, akik a lánc egyetlen láncszemén keresztül szereznek hozzáférést. Az adatlopás hatékony ellenintézkedések nélkül kockázatot jelent. Egyes ágazatok a többinél nagyobb kockázatnak vannak kitéve – például a pénzügyi szolgáltatások és az egészségügy területén a védett személyes adatokat, illetve a személyes egészségügyi adatokat gyakran keresik eladásra a sötét weben. Azoknak, akik vezető szerepet akarnak betölteni a bomlasztó technológiák bevezetésében, az adatbiztonság garantálása kritikus elem.” – mondta Szász Beáta, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója.
A Deloitte felméréséből kiderült: a biztonsági tesztelés (57%) volt a válaszadók által említett legnagyobb kihívást jelentő szempont az IoT-alkalmazások tesztelésében – az adatbiztonság hitelesítése az üzembe helyezés előtt valóban kritikus fontosságú, és rendkívül összetett lehet. Az ezt követő kihívások kiegyensúlyozott eloszlást mutatnak: az infrastruktúra szükségessége (45%), a szükséges IoT-eszközök (44%) és a tesztautomatizálási stratégia (41%) szorosan követik egymást. Az összekapcsolt rendszerek megértéséhez és a validálások elvégzéséhez szükséges megfelelő erőforrás-képzettségek szükségessége (33%) szintén fontos volt.
A kihívások megfelelő kezelése összetett feladat. Több időt és erőforrást kell fordítani az IoT-alkalmazások biztonságának tesztelésére, és az összekapcsolt rendszerek kiépítéséhez és teszteléséhez szükséges megfelelő infrastruktúra kialakítására, különös figyelemmel a felhasználók megnövekedett mobilitási igényeire, a hálózat rendelkezésre állására és sávszélességére, valamint a hatalmas adatmennyiségek kezeléséhez szükséges adatközponti kapacitásokra. A tesztelési stratégia priorizálásakor az IoT legnagyobb függőségeit – minimális késleltetés és gyors adatmozgás – kell szem előtt tartani. Az olyan változókat, mint az eszközök képessége, a Wi-Fi beállítása és a hálózati infrastruktúra, előzetesen alaposan validálni kell.
Hogy érdemes elkezdeni az IoT-tesztelést?
A szélesebb körű tesztelési stratégia alapos meghatározása kritikus fontosságú, és bár a feladat nagynak és összetettnek tűnhet, néha a leghasznosabb visszatérni az alapokhoz. A „zajon való átlátáshoz” felhasználó-központú megközelítést érdemes alkalmazni: azonosítani kell azon eszközök kombinációját, amelyek egy meghatározott időintervallumon keresztül folyamatos felhasználói forgalmat bonyolítanak, vagy amelyeken a forgalom hullámzik. A legsebezhetőbb, vagy a potenciális megbízhatósági, skálázhatósági és rendelkezésre állási problémák szempontjából kell meghatározni a tesztelendő alkalmazásokat. Ez a megközelítés támogatja a támadásoknak leginkább kitett alkalmazások folyamatos tesztelését és validálását. A házon belüli diagnosztikai megoldások és IoT-laborok végzik el legjobban a csatlakoztatott ökoszisztéma validálását, a telepített emulátorok különböző eszközöket és szoftveralkalmazásokat imitálnak, hogy értékelni lehessen az olyan problémákból eredő potenciális hibákat, mint a szoftverfrissítések, hardverfrissítések, hibalehetőségek és hálózati problémák. Végül, fel kell mérni az eszközök és szoftveralkalmazások skálázhatóságát az adatáramlás jelentős késleltetés nélküli fenntartása érdekében. Fontos, hogy az alkalmazásoknak frissítés közben is rendelkezésre kell állnia, hogy az adatok folyamatos áramlása mindenkor biztosított legyen.
„Az 5G az IoT-elfogadás gyors terjedését eredményezte, számtalan olyan felhasználási esetet nyitva meg az iparágakban, amelyek mélyebb élményeket teremtenek a végfelhasználók számára. A sebezhetőségek és a biztonsági kihívások azonban megsokszorozódnak egy ilyen hatalmas és összekapcsolt ökoszisztémában. A komplexitással kapcsolatos kihívások kezelése érdekében előre meg kell határozni egy átfogó IoT-tesztelési stratégiát, amely az alapokhoz – az eszközök prioritásainak felhasználó-központú megközelítésekkel történő meghatározása, széles körű mintavétel, házon belüli laboratóriumok és emulátorok, valamint alapos skálázhatósági értékelések – nyúlik vissza.” – foglalta össze Bakó Béla, a Deloitte Magyarország Technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
Kapcsolódó cikkek
- Az automatizált jutalékrendszer tovább javítja a hatékonyságot
- Modern szoftverfejlesztési folyamatok: előnyök és új technikák
- A metaverzum nem csak játék, a kormányok is használhatják
- Az intelligens automatizálás emberi arca
- Mesterséges intelligencia az olimpián – a sport és az adatok elválaszthatatlansága
- Elindult a jelentkezés a Technology Fast 50-re
- A technológia vezetőkből lesznek a jövő vezérigazgatói
- Új technológiák forradalmasíthatják a fizetési ökoszisztémát
- Paradigmaváltást hoz a Data Mesh a technológiai adatplatform területén?
- A jogalkotás csak lohol a technológia után – mi vár Európában a ChatGPT-re?
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.