Felmérés az internetes bankolásról
MTI Sajtóadatbank, 2003. május 30. 09:47
[smallimage 1 left] A teljes felnőtt lakosság 1,6 százaléka használja pénzügyei intézésére a világhálót, miközben tíz nagyvállalatból csak egy maradt meg az átutalások telefonos vagy személyes intézésénél.
A GfK Piackutató Intézet, illetve a BelleResarch a lakossági, valamint a vállalati internetes bankolásról közölt adatokat csütörtökön az MTI-vel.
A GfK kimutatása szerint tavaly az első három hónapban még csak a lakosság 1,3 használta ilyen célokra az internetet: a fejlődés fő oka az, hogy folyamatosan nő az internethez hozzáférők száma, ami jelenleg a 15 éves és idősebbek körében eléri a 21 százalékot.
A kutatóintézet kimutatta azt is, hogy a legalább érettségizett 20-49 évesek körében 5 százalék azok aránya, akik az interneten bankügyeket intéznek.
A legtöbbek által igénybe vett szolgáltatások sorrendben a számlaegyenleg lehívása, a forint átutalási megbízás és a kondíciók összehasonlítása.
A felmérés szerint az elektronikus bankolás mellőzését a megkérdezettek többsége, 54 százaléka azzal indokolta, hogy nincs internet-hozzáférése. További 19 százalék a maga szempontjából szükségtelennek tartja, 14 pedig nem szívesen mond le az ügyintézés személyességéről. A biztonságot a válaszadók 6 százaléka hiányolta.
Telefont is használ bankügyei intézésében az ügyfelek 11 százaléka, itt a legutóbbi két évhez képest nem tapasztalható bővülés, egyes bankok ügyfelei azonban 30 százalékot meghaladó arányban létesítettek kapcsolatot a pénzintézetükkel.
A banki call-centereket felhívók közel 40 százaléka érettségizett, az átlagosnál magasabb jövedelmű, és átlagosan 41 éves.
Azok közül, akik sohasem használják banki ügyintézésre a telefont, legtöbben a személytelenséggel, illetve bankfiókjuk közelségével indokolták magatartásukat.
A GfK összefoglalója szerint Magyarországon a felnőtt lakosság mintegy 64-65 százaléka banki ügyfél, s az arány alig változott a legutóbbi két év során.
A GfK felmérését negyedévente végzi, a felnőtt lakosságot reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével.
A BellResearch a vállatok körében mérte fel az elektronikus bankolás helyzetét: kimutatta, hogy az internet-hozzáféréssel rendelkező magyarországi gazdálkodó szervezetek fele már elektronikusan intézi bankügyeit.
Ugyanakkor vállalatméret szerint jelentős eltérések figyelhetők meg: míg tíz nagyvállalatból csak egy maradt meg az átutalások telefonos vagy személyes intézésénél, addig a mikrovállalatok mindössze 40 százaléka él a technika adta távoli, elektronikus megbízási lehetőséggel.
A BellResearch szerint a legelterjedtebb forma a modemes banki szolgáltatás, amelyet az internet-hozzáféréssel rendelkező nagyvállalatok 85 százaléka, a középvállalatok háromnegyede, a kisvállalatok fele és a mikrovállalatoknak ötöde használ.
Ezzel szemben a webes böngészőprogrammal elérhető e-banki ügyintézést a teljes vállalati körben tíz vállalat közül mindössze egy veszi igénybe.
A BellResearch kimutatta azt is, hogy a mobiltelefonon keresztüli megbízások kezdeményezése SMS-ben vagy WAP-os felületen keresztül még nem igazán terjedt el a vállalatok pénzügyi gyakorlatában. Annak ellenére sem, hogy a jelentős mobilitási, de egyszerűbb pénzügyi igényekkel rendelkező mikrovállalati szegmens számára a szolgáltatás kifejezetten előnyös lehet. A mobilt ilyen célra a legkisebb cégek mindössze 5 százaléka veszi igénybe.
A GfK kimutatása szerint tavaly az első három hónapban még csak a lakosság 1,3 használta ilyen célokra az internetet: a fejlődés fő oka az, hogy folyamatosan nő az internethez hozzáférők száma, ami jelenleg a 15 éves és idősebbek körében eléri a 21 százalékot.
A kutatóintézet kimutatta azt is, hogy a legalább érettségizett 20-49 évesek körében 5 százalék azok aránya, akik az interneten bankügyeket intéznek.
A legtöbbek által igénybe vett szolgáltatások sorrendben a számlaegyenleg lehívása, a forint átutalási megbízás és a kondíciók összehasonlítása.
A felmérés szerint az elektronikus bankolás mellőzését a megkérdezettek többsége, 54 százaléka azzal indokolta, hogy nincs internet-hozzáférése. További 19 százalék a maga szempontjából szükségtelennek tartja, 14 pedig nem szívesen mond le az ügyintézés személyességéről. A biztonságot a válaszadók 6 százaléka hiányolta.
Telefont is használ bankügyei intézésében az ügyfelek 11 százaléka, itt a legutóbbi két évhez képest nem tapasztalható bővülés, egyes bankok ügyfelei azonban 30 százalékot meghaladó arányban létesítettek kapcsolatot a pénzintézetükkel.
A banki call-centereket felhívók közel 40 százaléka érettségizett, az átlagosnál magasabb jövedelmű, és átlagosan 41 éves.
Azok közül, akik sohasem használják banki ügyintézésre a telefont, legtöbben a személytelenséggel, illetve bankfiókjuk közelségével indokolták magatartásukat.
A GfK összefoglalója szerint Magyarországon a felnőtt lakosság mintegy 64-65 százaléka banki ügyfél, s az arány alig változott a legutóbbi két év során.
A GfK felmérését negyedévente végzi, a felnőtt lakosságot reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével.
A BellResearch a vállatok körében mérte fel az elektronikus bankolás helyzetét: kimutatta, hogy az internet-hozzáféréssel rendelkező magyarországi gazdálkodó szervezetek fele már elektronikusan intézi bankügyeit.
Ugyanakkor vállalatméret szerint jelentős eltérések figyelhetők meg: míg tíz nagyvállalatból csak egy maradt meg az átutalások telefonos vagy személyes intézésénél, addig a mikrovállalatok mindössze 40 százaléka él a technika adta távoli, elektronikus megbízási lehetőséggel.
A BellResearch szerint a legelterjedtebb forma a modemes banki szolgáltatás, amelyet az internet-hozzáféréssel rendelkező nagyvállalatok 85 százaléka, a középvállalatok háromnegyede, a kisvállalatok fele és a mikrovállalatoknak ötöde használ.
Ezzel szemben a webes böngészőprogrammal elérhető e-banki ügyintézést a teljes vállalati körben tíz vállalat közül mindössze egy veszi igénybe.
A BellResearch kimutatta azt is, hogy a mobiltelefonon keresztüli megbízások kezdeményezése SMS-ben vagy WAP-os felületen keresztül még nem igazán terjedt el a vállalatok pénzügyi gyakorlatában. Annak ellenére sem, hogy a jelentős mobilitási, de egyszerűbb pénzügyi igényekkel rendelkező mikrovállalati szegmens számára a szolgáltatás kifejezetten előnyös lehet. A mobilt ilyen célra a legkisebb cégek mindössze 5 százaléka veszi igénybe.
Kapcsolódó cikkek
- Dinamikusan emelkedik az internetbanki ügyfelek száma
- Pénzügyi bűncselekményeket kiszűrő automata rendszer Linz szövetkezeti adatbankjánál
- A kereskedelmi bankok nem felelnek meg saját elvárásaiknak
- Aktív trójai elleni védelem bankoknak
- Továbbra is dinamikusan emelkedik a mobilbanki szerződéssel rendelkezők száma
- Távolsági pénzátutalás mobiltelefonon
- Microsoft alapú back-office rendszer a Groupamánál
- Kereskedelmi banki ügyvitel Microsoft Dynamics AX-en
- Minden idők legnagyobb online bankrablása
- 1,1 millió dolláros banki csalás