Az internet és a kis e növekvő jelentősége
A jövőképhez szintén hozzátartozik: ugyanez az előrejelzés azt is tartalmazza, hogy 2001 közepére az USA háztartásainak 45 százaléka online módon kapcsolódhat az internethez. (Mindez némileg elmarad a Compaq korábbi jóslataitól, amelyek öt évvel ezelőtt azt jövendölték, hogy 2000-re az amerikai otthonok háromnegyedében lesz "berendezési tárgy" a személyi számítógép.)
A második lépcső az e-business széles körű elterjedése lesz - ezek a megoldások főként a "business to business" (azaz a gyártók és beszállítók, valamint a kereskedők közötti) kapcsolat igényeit hivatott kielégíteni, a fogyasztói piac számára csak később lesz elérhető az új forma.
A következő fokozat a jelenleg "e-services" fedőnéven kínált csomag, amely főként a fogyasztó számára nyújt kényelmes, integrált vásárlási és szolgáltatáselérési lehetőségeket. Az internet segítségével bonyolított kereskedelemről, üzletről és komplex szolgáltatásról minden elemző ugyanazokat az előnyöket fogalmazza meg: alacsonyabb indulási eszközigény, kisebb beruházási, fenntartási és üzemeltetési költségek, gyorsaság, valamint új bevételi lehetőségek megteremtése.
Hogy miként valósulhat meg mindez az ECE országaiban? Egyelőre csak bizonyos korlátok között: a jövő elektronikus kereskedelmének sikerével kapcsolatban kialakult vélemény szerint az internet (így az "e-szolgáltatások") gyors terjedését korlátozza, hogy a kelet-európai háztartásokban viszonylag kevés PC működik, és azokat is leginkább munkájukhoz használják tulajdonosaik. A gyors fejlődés további gátja a korlátozott internet-sávszélesség és a viszonylag magas használati költségek. A szakértők szerint az internet Kelet-Európában várhatóan 2001-ben éri el azt a szintet, amelyen Nyugat-Európa 1997-ben állt. Az internet és az elektronikus kereskedelem előretörése azonban megállíthatatlan. 2003-ig világszerte 1,3 milliárd dollár értékben rendelünk majd különböző árukat és szolgáltatásokat: 600 millió dollárért számítógépeket, 200 millióért szórakoztatóelektronikai cikkeket, 150 millióért vásárolunk majd járműveket, és egyre nagyobb arányú lesz a szórakozással kapcsolatos szolgáltatások igénybevétele.
Jövőre közel 220 millió internetelérésre alkalmas eszköz lesz a világon, és mintegy 200 millióan száguldoznak az információs szupersztrádán, 2001-ben a több mint 400 millió eszközt közel 350 millióan használják majd, 2003-ban pedig 722 millió "webképes" szerkezettel 502 millióan érik el az internetet. Az előrejelzések szerint a felhasználók 35 százaléka az Egyesült Államokban lakik, 22 százaléka Nyugat-Európából, 16 százaléka Japánból és a Távol-Kelet országaiból csatlakozik a világhálóra, és csak 1 százalék internetezik majd Kelet- Európából. 2005-ben már 1 milliárdan használják a netet, és a kereskedelem 10 százalékát bonyolítják a világháló segítségével.
Az elektronikus kereskedelem lelkét a keresőgépek adják majd, és ugrásszerűen növekszik a felhasználói igényeknek leginkább megfelelő portálok jelentősége.
Kapcsolódó cikkek
- A magyar internet-használók eltérnek a nemzetközi trendektől
- Árguru.hu: Új árösszehasonlító oldal indult
- Mélyrepülésben a hagyományos és online lemezeladások
- Ötödével bővült az amerikai online kereskedelem
- Elsöpri az online piac a kiskereskedőket?
- Az internetezők többet és körültekintőbben költenek
- EU: Megállapodás az e-szolgáltatások forgalmi adóztatásáról
- Népszerű az e-kereskedelem
- A legjobb hazai online boltok kínálata a Kirakat.hu-n
- Idén is meghirdették az Év Internetes Kereskedője Díjat