5 milliárd forintot költenek az IT cégek B2B marketingre
forrás Prim Online, 2004. november 3. 20:13
A magyarországi IT cégek 4,5-5 milliárd forintot költenek a B2B
marketing aktivitásukra jelentette be a BellResearch és a Morpho
Communications a mai napon tartott közös sajtótájékoztatóján. A
’Marketingkommunikáció az IT szektorban - Túl a mélyponton’ című
hiánypótló magyarországi kutatás a hazai IT szektor meghatározó,
különböző tevékenységű vállalatainál végzett, összesen huszonegy
szakértői mélyinterjú alapján készült.
A kutatás szerint a büdzsék mérete 2004-ben elérte a mélypontot, vagyis jövőre már növekedés várható. A büdzsé elköltésében is jelentős változások érzékelhetőek: az utóbbi egy-két évben jelentősen csökkent a hagyományos hirdetési formák, reklámok súlya, ugyanakkor felértékelődött a PR és a rendezvényszervezés szerepe, amely folyamat a jövőben folytatódik. A hangsúly a B2B marketingkommunikációban egyre inkább a szakmai hozzáértés és kompetencia közvetítésére alkalmas eszközök, illetve a közvetlen értékesítést támogató, rövidtávon is bizonyítható üzleti hozadékot teremtő akciók irányába tolódik el. A kutatás adatai alapján a hirdetési büdzséből az IT magazinok átlagosan 44%-ot hasítanak ki, amelyet az üzleti és gazdasági magazinok 27%-os, valamint a napilapok 10%-os részesedése követ. Az elkövetkező években megháromszorozódhat az online kommunikációs eszközök használatának mértéke.
"A kutatás kimutatta, hogy túl vagyunk a mélyponton, vagyis jövőre a 4,5-5 milliárdos marketing büdzsé növekedése várható,“- mondta Jekler Rudolf, a Morpho Communications ügyvezető igazgatója. "Ma már a cégek marketing büdzséjében a harmadik legnagyobb tétel a PR-re költött összeg. A kutatásban részvett cégek válaszai alapján a következő években két területen várható jelentős ráfordítás növekedés: ez pedig a PR és a rendezvényszervezés,“ - tette hozzá Jekler.
"A recesszióban lévő informatikai piacon mindenképpen felértékelődőben van a stratégai piackutatás szerepe, mint a kiút keresés egyik kulcsfontosságú eszköze. Örülünk, hogy most egy újabb hiánypótló kutatással segíthetjük a hazai IT cégek stratégiai tervezését,"- mondta Andrási Tamás, a BellResearch üzletfejlesztési igazgatója. "A magyarországi cégek is egyre inkább kezdik felismerni, hogy akkor lehetnek a jövőben sikeresebbek, ha a stratégiaalkotást a realitásokra, saját képességekre alapozva végzik el, és a tervezés során a piac egészére vonatkozó trendeket is figyelembe veszik, a potenciális ügyfélkör igényeinek szélesebb körű feltérképezésével," - tette hozzá Andrási.
A BellResearch és a Morpho Communications kutatásának legfontosabb megállapításai:
Túl a mélyponton
A 2002-04 közötti időszakban a marketingbüdzsék jelentősen csökkentek, mivel a korábbi dinamikus piacnövekedés lassulását a cégek a költségek lefaragásával igyekeztek kompenzálni. Ennek köszönhetően 2004-ben a marketing büdzsék nagysága olyan mélypontra ért, hogy az idei piaci stabilizációnak köszönhetően jövőre a legtöbb cég jelentős bővülésre számít, amely jellemzően a 2002/2003 évi szinthez való visszatérést jelenti
A hazai cégek - árbevételük százalékában - többet költenek, mint a multik
A marketingbüdzsék árbevételhez viszonyított aránya a vállalat méretével fordítottan arányos, a nagyobb cégek forgalmuk kevesebb részét fordítják marketingre. Ez az arány a 1,5+ Mrd nettó árbevétellel rendelkező cégek körében 1,5-1,6%-ra tehető. A nemzetközi cégek - a külföldről részben készen kapott marketing eszközöknek köszönhetően - jellemzően kevesebbet költenek marketingre [árbevételük százalékában], mint a hazai cégek.
Mire költenek a cégek?
A marketingbüdzsé legnagyobb részét a rendezvényekre fordított kiadások adják [30%], amelyet a hirdetésekre [19%], PR-ra [16%] és arculatra [14%] áldozott költségek követnek. Az utóbbi egy-két évben jelentősen csökkent a hagyományos hirdetési formák, reklámok súlya, ugyanakkor felértékelődött a PR és a konferenciaszervezés szerepe, amely folyamat a jövőben folytatódik. A hangsúly a B2B marketingkommunikációban egyre inkább a szakmai hozzáértés és kompetencia közvetítésére alkalmas eszközök, valamint a közvetlen értékesítést támogató, rövidtávon is bizonyítható üzleti hozadékot teremtő akciók irányába tolódik el.
A hirdetési büdzsé összetétele
A marketingkommunikációs, hirdetési kiadásokon belül az IT magazinok átlagosan 44%-os részesedést képviselnek az IT cégek büdzséjében, amelyet az üzleti és gazdasági magazinok 27%-os, valamint a napilapok 10%-os részesedése követ.
Az online hirdetési felületek súlya egyelőre mindössze 12%, ez azonban az elkövetkező években akár háromszorosára is nőhet. Jelenleg az online eszközöket általában kiegészítőként alkalmazzák a cégek, önálló kampány nem jellemző.
"A kutatás kimutatta, hogy túl vagyunk a mélyponton, vagyis jövőre a 4,5-5 milliárdos marketing büdzsé növekedése várható,“- mondta Jekler Rudolf, a Morpho Communications ügyvezető igazgatója. "Ma már a cégek marketing büdzséjében a harmadik legnagyobb tétel a PR-re költött összeg. A kutatásban részvett cégek válaszai alapján a következő években két területen várható jelentős ráfordítás növekedés: ez pedig a PR és a rendezvényszervezés,“ - tette hozzá Jekler.
"A recesszióban lévő informatikai piacon mindenképpen felértékelődőben van a stratégai piackutatás szerepe, mint a kiút keresés egyik kulcsfontosságú eszköze. Örülünk, hogy most egy újabb hiánypótló kutatással segíthetjük a hazai IT cégek stratégiai tervezését,"- mondta Andrási Tamás, a BellResearch üzletfejlesztési igazgatója. "A magyarországi cégek is egyre inkább kezdik felismerni, hogy akkor lehetnek a jövőben sikeresebbek, ha a stratégiaalkotást a realitásokra, saját képességekre alapozva végzik el, és a tervezés során a piac egészére vonatkozó trendeket is figyelembe veszik, a potenciális ügyfélkör igényeinek szélesebb körű feltérképezésével," - tette hozzá Andrási.
A BellResearch és a Morpho Communications kutatásának legfontosabb megállapításai:
Túl a mélyponton
A 2002-04 közötti időszakban a marketingbüdzsék jelentősen csökkentek, mivel a korábbi dinamikus piacnövekedés lassulását a cégek a költségek lefaragásával igyekeztek kompenzálni. Ennek köszönhetően 2004-ben a marketing büdzsék nagysága olyan mélypontra ért, hogy az idei piaci stabilizációnak köszönhetően jövőre a legtöbb cég jelentős bővülésre számít, amely jellemzően a 2002/2003 évi szinthez való visszatérést jelenti
A hazai cégek - árbevételük százalékában - többet költenek, mint a multik
A marketingbüdzsék árbevételhez viszonyított aránya a vállalat méretével fordítottan arányos, a nagyobb cégek forgalmuk kevesebb részét fordítják marketingre. Ez az arány a 1,5+ Mrd nettó árbevétellel rendelkező cégek körében 1,5-1,6%-ra tehető. A nemzetközi cégek - a külföldről részben készen kapott marketing eszközöknek köszönhetően - jellemzően kevesebbet költenek marketingre [árbevételük százalékában], mint a hazai cégek.
Mire költenek a cégek?
A marketingbüdzsé legnagyobb részét a rendezvényekre fordított kiadások adják [30%], amelyet a hirdetésekre [19%], PR-ra [16%] és arculatra [14%] áldozott költségek követnek. Az utóbbi egy-két évben jelentősen csökkent a hagyományos hirdetési formák, reklámok súlya, ugyanakkor felértékelődött a PR és a konferenciaszervezés szerepe, amely folyamat a jövőben folytatódik. A hangsúly a B2B marketingkommunikációban egyre inkább a szakmai hozzáértés és kompetencia közvetítésére alkalmas eszközök, valamint a közvetlen értékesítést támogató, rövidtávon is bizonyítható üzleti hozadékot teremtő akciók irányába tolódik el.
A hirdetési büdzsé összetétele
A marketingkommunikációs, hirdetési kiadásokon belül az IT magazinok átlagosan 44%-os részesedést képviselnek az IT cégek büdzséjében, amelyet az üzleti és gazdasági magazinok 27%-os, valamint a napilapok 10%-os részesedése követ.
Az online hirdetési felületek súlya egyelőre mindössze 12%, ez azonban az elkövetkező években akár háromszorosára is nőhet. Jelenleg az online eszközöket általában kiegészítőként alkalmazzák a cégek, önálló kampány nem jellemző.
Kapcsolódó cikkek
- Tovább növekszik a magyarországi online reklámok piaca
- Sun: Környezettudatos-e a hazai informatika?
- A Káoszból kivezető út - a reklám- és médiapiac jövője
- A vártnál gyorsabban nő az online reklámpiac
- Oktatási fejlesztések és a magánfelhasználói kereslet tartják fenn a PC piac növekedését
- 38%-kal több internetes reklám Amerikában
- Technológiai cégek: magas iparág iránti bizalom, lassuló növekedés
- A világ előrehaladása az információs társadalom terén 2005-ben
- Központi technológiai kutatóintézet felállítását szorgalmazza az EU
- A nagy riválisok növekvő ereje a középvállalatok növekedését lelassíthatja
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Széchenyi István Egyetem közreműködésével magyar műhold vizsgálja az aszályos területeket
Hiánypótló kutatás zajlik a győri Széchenyi István Egyetem részvételével, amelynek keretében egy műhold ad rendszeresen távérzékelt adatokat Magyarország területéről. A konzorciumban megvalósuló európai uniós projekt során az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kara az űrből érkező információkat elemzi és kontrollálja az aszályos időszakok hatásainak enyhítése érdekében.
2024. november 2. 15:26
Számos MI-t használó alkalmazással ismerkedhettek meg a résztvevők a Mobile Broadband Forum kiállításon
Már több mint három millió mesterséges intelligenciára képes alkalmazás készült világszerte, túlszárnyalva a hagyományos alkalmazások számát – derült ki a 2024-es Isztambulban megrendezett Global Mobile Broadband Forum (MBBF) során.
2024. november 2. 11:54