Hazánk a változás korában

Erdő nő a sivatag helyén

Kolma Kornél Kolma Kornél, 1999. november 18. 23:54
Mike Lawrie-nak, az IBM európai, közel-keleti és afrikai régió vezérigazgatójának nincs kétsége afelől, hogy már egy éven belül is komoly változások következhetnek be hazánkban az e-business megoldások használata terén. Hogy mire alapozza ezt a feltevését? Többek közt ez is kiderül az alábbi interjúból, amelynek elkészítésekor a borús októberi időjárás ellenére - mintha csak tudta volna, hogy miről beszélgetünk - még a nap is kisütött.
Business Online: - Az elmúlt napokban Ön közel félszáz vezetővel találkozott. Milyen tapasztalatokat szerzett a velük folytatott párbeszédek során?

Mike Lawrie: - Számomra e beszélgetések legfontosabb tanulsága, hogy Magyarországon is egyre többen fordítják figyelmüket az e-business felé. Szinte mindenki, akivel alkalmam nyílt beszélni, arról számolt be, hogy már az elektronikus üzletvitel és különösen az elektronikus kereskedelem lehetőségeinek kiaknázásán töri a fejét.

B. O. - Tudva azt, hogy e téren Magyarországon még nem következett be jelentős áttörés, Ön hogyan látja hazánk helyzetét?

M. L.: - Munkámból adódóan rendszeresen végiglátogatom az európai régió országait, így tisztában vagyok azzal, hogy bizony komoly eltérések mutatkoznak az egyes országok között. Az e-business teljes körű alkalmazásában élen járnak, s már-már a tengerentúli szintet közelítik az északi államok, illetve az Egyesült Királyság. Franciaország speciális helyzetben van, hiszen ott a Minitel jóval az internet megjelenése előtt hasonló szolgáltatásokat nyújtott. Mindezek tükrében biztos vagyok abban, hogy Magyarország erőteljes növekedés előtt áll, amelynek véleményem szerint a következő évben már kézzelfogható eredménye lesz.

Tévedni lehet, változni tudni kell

B. O.: - Vajon lehet-e ilyen gyorsan változni? Ha ugyanis az Ön jóslata bekövetkezik, akkor itt egy éven belül a sivatag helyén erdő nő...

M. L.: - Nemcsak hogy lehet, de kell is. De nézzünk egy példát. Jó fél évvel ezelőtt a pénzügyi körökben igen jól ismert brókercég, a Merrill Lynch azt állította, hogy nekik nincs szükségük az internetre, ugyanis úgy tapasztalják, hogy az emberek emberekkel akarnak üzletet kötni. Most viszont mindössze annyit mondanak, hogy elnézést, tévedtünk. Fél év nemcsak arra volt elegendő, hogy szóban korrigálják tévedésüket, de arra is, hogy beindítsák új üzletágukat, amely befektetők ezrei számára nyitotta meg az elektronikus értékpapír-kereskedelem lehetőségét.

B. O.: - Mi az, ami hazánkban jelenleg gátolja, lassítja ezt a folyamatot?

M. L.: - Számos olyan ok, amely a tradíciókra vezethető vissza. Például a PC-k alacsony aránya vagy az indokolatlanul magas internet-hozzáférési költségek. Európa egészét tekintve néhány évvel ezelőtt a telekommunikációs költségek átlagban 2-2,5-ször voltak magasabbak, mint az USA-ban. Napjainkra ez az arányszám 1,3-ra csökkent, s vélhetően tovább fog csökkenni, amikor a távközlési piac liberalizációja mindenhol - így Magyarországon is - bekövetkezik. Biztató jelként könyvelhető el a PC-vásárlások exponenciális növekedése. Ami viszont igazán érdekes - s ezáltal az Önök országa speciális helyzetbe kerülhet -, az a mobiltelefónia hihetetlen mértékű fejlődése. A magyar háztartásokban jelenleg több mobiltelefon van, mint PC, ez pedig egy "technológiai lépcsőfok" átugrására adhat módot. A ma kapható mobiltelefonok ugyanis már képesek arra, hogy kapcsolódjanak a hálózatra, sőt a tervek szerint a következő generációt már hitelkártya befogadására is alkalmassá kívánják tenni a gyártók, segítségével így bárhol, bármikor mindazt megtehetjük, amit mondjuk ma egy asztali PC és egy fix telefonvonal segítségével.

B. O.: - Milyen feladatok hárulnak Ön szerint a kormányzatra?

M. L.: - A kormánynak mindenképpen támogatnia kell a távközlési piac liberalizálását, továbbá segítenie kell az e-business szabványok kialakulásában és elfogadtatásában, a biztonsági, személyi, illetve az adózással kapcsolatos kérdések mielőbbi tisztázásában. Véleményem szerint az interneten kivetett adóknak nem szabad eltérniük a hagyományos adók mértékétől, alacsonyabbak persze lehetnek, ami katalizátorként hatna a folyamatra. A kormánynak ezt a kérdéskört nem szabad úgy kell kezelnie, mint egy új bevételi forrást, hiszen nem erről van szó. Remélhetőleg az EU-csatlakozási folyamat részeként minden a "helyére fog kerülni". Egyébként pedig az Önök országában igen nagy a magasan kvalifikált emberek aránya, úgyhogy semmi akadályát nem látom annak, hogy rövid időn belül robbanás következzen be az e-business piacon.

Elsősorban segédeszköz

B. O.: - Fogalmazhatunk úgy, hogy pillanatnyilag az üzleti modellek újragondolásának szintjén tartunk?

M. L.: - Igen, és talán ez a legfontosabb lépés, hiszen ekkor ismerjük meg a fekete doboz tartalmát, s rájövünk arra, hogy az e-business elsősorban nem technológia, hanem inkább segédeszköz, az "üzletcsinálás" egy lehetséges, a jövőben pedig általánosan elfogadott formája. Arról szól, hogy egy vállalatnak miképpen kell átterveznie, újraszerveznie üzleti folyamatait. Megmutatja, hogy ugyanezen vállalat hogyan tud kapcsolatot tartani üzleti partnereivel, beszállítóival és nem utolsó sorban a vásárlókkal.

B. O.: - Ha konkrétan az IBM e-business megoldásáról beszélünk, akkor Ön a piacon hol helyezné el ezt a terméket?

M. L.: - Nekünk mindenünk megvan ahhoz, hogy a teljes átalakulás végbemehessen egy erre "hajlamos" vállalatnál. Megvan a szükséges technológiánk, létezik konzultációs részlegünk, illetve olyan szolgáltató csapatunk, amely a technológiát a környezethez, az igényekhez igazodva implementálja. Én úgy látom, hogy a piac más szereplőinek az e-businessből csak bizonyos részek állnak rendelkezésre.

B. O.: - Van nálunk egy mondás, miszerint aki sokat beszél valamiről, az többnyire meg is marad az elméleti síkon...

M. L.: - Értem az utalást. Nos, minden reggel, miután beérkeztem a munkahelyemre, első dolgom, hogy megnézem a Wall Street Journal és a New York Times site-ját. Innen értesülök a legfontosabb üzleti hírekről. Ezt követően kinyitom az elektronikus postaládámat, és megválaszolom az éjszaka során összegyűlt mintegy 60-70 levelet. Azután a weben keresztül begyűjtöm a cégünkkel kapcsolatos információkat, az intranetünkről pedig az eladási statisztikákat, elemzéseket. Szintén a weben keresztül beszélek partnereinkkel. "Bookmarkom" tele van a versenytársaink címével, így azt is megnézem, hogy mit csinál a Sun, a Novell vagy éppen a Microsoft. Késő délután jut végre egy kis időm, hogy bevásároljak. Én például az összes öltönyömet a weben keresztül rendelem, egy dél-koreai kereskedőtől. Mielőtt még rákérdezne, ez a fajta "életmód" az IBM minden dolgozójára érvényes. Azt hiszem, ennél mégis sokkal érdekesebb az, hogy a fiatalok mennyire nyitottak az újra. A tizenkét éves fiam például odavan a játékokért, viszont már nem jár játékboltokba, helyette az eToys kínálatából választja ki azt, amit mondjuk születésnapjára vagy karácsonyra szeretne. Ez az igazi változás. A mai srácok már úgy nőnek fel, hogy nekik ez a természetes.

Kulcsszavak: IBM e-commerce trend

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01