A munkatársakon bukhat el a jobb ügyfélkapcsolat

CRM-felmérés a nagyvállalatok körében

forrás Prim Online, 2007. december 13. 17:02

Az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt. és a PRISM Hungary Kft. közös kutatása 52 hazai nagyvállalat körében mérte fel az ügyfélkapcsolat-menedzsment jelenlegi helyzetét, valamint az eddigi projektek tapasztalatait. A felmérés eredményeiből kitűnik, hogy a CRM projektek során a vállalatok egyre inkább igénylik külső tanácsadók bevonását, s hogy a bukást jellemzően a belső munkatársak ellenállása okozhatja.

Az ügyfélkapcsolat-menedzsment (CRM) terén 2001-2003-ban indult el a „boom”, a megkérdezett vállalatok közel 40 százaléka ebben az időszakban kezdett ilyen projektbe. Azóta a terület megítélése jelentősen megváltozott: míg az évtized első éveiben a CRM elsősorban ügyféladatbázis-építést és -elemzést jelentett, mára a megkérdezettek több mint 70 százaléka szerint „a CRM a vállalat egészének működési szemléletváltását jelenti, melyben az ügyfelek kerülnek a középpontba. Ez érinti az üzleti stratégiát, az ügyfélportfolió kezelését és a szervezeti működést.”

A CRM-re már az egész vállalatot átható stratégiai kezdeményezésként tekintő szemlélet előtérbe kerülését jelzi, hogy míg néhány éve a vállalatokon belül a CRM fejlesztések gazdája az IT volt, ma már jellemzően a kereskedelmi, értékesítési részleg (37%), a marketing (28%) és az ügyfélszolgálat (11%) vette át ezt a szerepet. Sőt, a megkérdezett vállalatok 4 százaléka már külön CRM területet működtet.

„A változásokat jól szemlélteti az is, hogy míg egy 2003-as, az ügyfélközpontúságot vizsgáló felmérés csupán 1,5-es európai átlagot mutatott ki négyfokozatú skáláján, a vállalatok ma már a második fejlettségi fokozat körül állnak. Mindez azt jelzi, hogy a magyar cégek erős versenyben vannak a (potenciális) ügyfelekért” - magyarázta Horányi Péter, az AAM menedzser tanácsadója.

A piacvezetők kiváltsága


A CRM céljait jelentősen befolyásolja az adott piac érettsége, a szereplők stratégiája, valamint hogy vállalati (B2B) vagy lakossági (B2C) ügyfelekről beszélünk-e. Az éles akvizíciós verseny következtében a bank és pénzügyi szektor céljait az ügyfélérték maximalizálása (45%) mellett ugyanilyen arányban az ügyfélszerzés határozza meg, míg a kiszolgálás minősége (10%) háttérbe szorul. Ezzel szemben a lényegében telített infokommunikációs szektorban az ügyfélérték növelése (45%) mellett a kiszolgálás minőségén (33%) van a hangsúly.

A kiszolgálás színvonalának előtérbe helyezése emellett jobbára a piacvezetők kiváltsága – minden harmadik vezető vállalat elsődleges céljaként ezt jelölte meg. Ezalatt a 20 százaléknál kisebb piaci részesedéssel bíró cégeknekcsupán 7 százaléka tűzte ki a kiszolgálás színvonalának növelését legfontosabb célként, az ügyfélszerzést viszont a megkérdezettek fele jelölte meg e csoportból.
Az is megfigyelhető, hogy a vállalatok B2B kapcsolatai magasabb fejlettségi fokon állnak, mint a lakossági ügyfelekkel fenntartott kapcsolatok.

Célok és buktatók

A CRM projektek céljának elérése szempontjából éppen az ügyfelekkel dolgozó munkatársak jelentik a legnagyobb akadályt. A projektek által érintett dolgozói kör részéről a vállalatok közel kétharmada (63%) ütközött ellenállásba az induláskor, ám a vállalatok 59 százalékánál a munkatársak a kezdeti ódzkodás után elfogadták a változásokat. Ebből is kitűnik, hogy mivel az alkalmazottaknak egy megszokott, ámde nem hatékonyan működő munkafolyamatot kell feladniuk, ennek kezelését célszerű eleve beépíteni a projekt feladatai közé. A fentiek alapján nem meglepő tehát, hogy a lehetséges buktatók közül a legtöbben a munkatársak szemléletváltásával kapcsolatos nehézségeket említették.

Egyedül nem megy…

Ezért is hasznos egy külső szakértő bevonása, aki a CRM projektekben megszerzett tapasztalata mellett – mint azt az egyik válaszadó kiemelte – „más szemszögből, tárgyilagosabban látja a folyamatokat”, és „teljes mértékben független a szervezet hatalmi rendszerétől”. Míg korábban a vállalatok 31 százaléka kizárólag belső erőforrásokkal bonyolította le CRM projektjét, mára csupán 8 százalék gondolja úgy, hogy jövőbeni projektje kapcsán nem vesz igénybe külső segítséget. Tanácsadók bevonását elsősorban a rendszerbevezetés különböző feladataira (49%), a CRM stratégia kialakítására, valamint a marketing és ügyfélelemzés területén (41-41%) tervezik.
Az is megfigyelhető, hogy míg korábban külső segítségként jellemzően nagy nemzetközi tanácsadócég (28%) támogatását vették igénybe a vállalatok, egyre növekvő a bizalom a kedvezőbb áron ugyanolyan minőséget nyújtó hazai tanácsadó vállalatok iránt: a jövőben 34 százalék kis, CRM területre specializálódott tanácsadócéget, míg 33 százalék egyéb tanácsadói segítséget venne igénybe, s már csupán 8 százalék nézne segítség után a nemzetközi színtéren.

 



A kutatás háttere

Az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt. és a PRISM Hungary Kft. szakértői a 2006 második felében megkezdett és 2007 júliusában lezárt kutatás során 52 hazai nagyvállalatot vizsgáltak meg. A 40 kérdés mentén felső- és középvezetőkkel készített személyes interjúk során a vállalatok üzleti és informatikai felkészültségi állapotát, és a CRM erőfeszítésekkel kapcsolatos tapasztalatokat, a projektek sikerkritériumait és legfőbb buktatóit, valamint a jövőben tervezett projektekkel kapcsolatos előzetes elképzeléseket mérték fel.

Kapcsolódó webcímek:
http://www.aam.hu
http://www.prism.com.mt/our_people/PRISMHungary.htm

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

3 árulkodó jel, hogy a cég IT csapata már nem versenyképes

Szinte követhetetlen tempóban fejlődnek a vállalati szolgáltatásokat támogató IT-rendszerek, a cégek pedig komoly piaci hátrányba kerülhetnek, ha nem tartanak lépést a változással. Az ügyfelek és a munkatársak igényei egyre csak nőnek, a versenytársak szolgáltatásai pedig rövid idő alatt gyorsabbá, kényelmesebbé, átláthatóbbá válhatnak a miénknél. 

2024. május 9. 18:01

Rákapcsolt az Euronics: már aznap megérkezhet a grill vagy a hűtő

Egyre népszerűbb a vásárlók körében az aznapi kiszállítással vagy áruházi átvétellel történő rendelés az Euronicsnél. A megrendelés napjára házhoz szállítást ígérő szolgáltatás tavaly nyáron indult, idén pedig még szélesebb időablakkal lehet már rendelni Budapesten belül. Az online leadott rendeléseket pedig az áruházakban is át lehet venni akár még aznap, ez a szolgáltatás már országszerte elérhető ingyenesen. Az ilyen módon rendelt termékek toplistáján ott vannak a ventilátorok, a kávék, a mosószerek, és az állateledelek, de rendeltek már asztali grillt is így.

2024. május 9. 16:20

Elérhetővé válik az automatikus munkabérelőleg

Automatikus Munkabérelőleg Rendszer (AMBER) néven biztosít új szolgáltatást a MagNet Faktor a Kulcs-Soft-tal partnerségben. Az új megoldás segítségével a bérszámfejtő szoftvert használó cégek alkalmazottai gyorsan és egyszerűen juthatnak a már ledolgozott munkanapok után járó fizetésükhöz. A munkavállalók mellett a vállalkozásoknak is kedvező ez a lehetőség: az adminisztratív terheik csökkennek, a bérfizetés pedig rugalmassá válik.

2024. május 9. 14:28

Üzembe állt a Siemens e-kamion töltője

A világon elsőként a felső-ausztriai Laakirchenben, az autópálya melletti OMV-töltőállómáson helyezték mindennapos üzembe a Siemens e-kamionok tankolására is alkalmas új csúcstöltőjét.

2024. május 9. 12:59

Ezeket a munkaköröket válthatja ki a magyar cégeknél a mesterséges intelligencia

Az elmúlt években figyelemreméltó fejlődésen ment át a mesterséges intelligencia, ami mára valamilyen formában szinte minden felhasználóhoz eljutott. Persze, ahogy az a nagy technológiai áttörések esetében lenni szokott, az MI megítélése is meglehetősen vegyes, valamint arról is megoszlanak a vélemények, hogy milyen gazdasági következményeket hoz magával és milyen hatással lesz a munkára. 

2024. május 9. 11:27

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36