Tavaly 4 százalékkal nőtt a bankkártyák száma
Az előző két évben 13, illetve 11 százalékkal emelkedett a kibocsátott plasztikok száma; a tavalyi megtorpanás oka az elemzés szerint részben annak tulajdonítható, hogy tavaly decemberben megszűnt a Diners Club kártyák magyarországi kibocsátása, részben pedig annak, hogy a saját védjeggyel ellátott kártyakonstrukciók egy részét a kibocsátó bankok megszüntették.
Még mindig a debit (terhelési) kártyák teszik ki a kártyák túlnyomó többségét, de részarányuk fokozatosan csökken: tavaly az előző évi 80-ról 79 százalékra mérséklődött. A credit (hitel) kártyák száma tavaly egy év alatt 9 százalékkal nőtt és 2007 végén a forgalomban lévő kártyák egyötödét tette ki.
A charge kártyákból (esetükben a számlázási periódus végén a tartozás teljes összegét ki kell egyenlíteni) mindössze 19 ezer, az előre fizetett plasztikokból 15 ezer darab volt 2007 végén forgalomban. A magyar piacon 2006-ban megjelent többfunkciós kártyákból (fizikailag egy kártya működhet például debit és credit kártyaként is) a múlt év végén kevesebb mint 60 ezer volt forgalomban.
Bizonyos kártyatermékek kibocsátásába a bankok mellett bekapcsolódhatnak kereskedők (co-branded kártya) és non-profit szervezetek is (affinity kártya), ezeknek a konstrukcióknak a részaránya 12 százalék volt, számuk alig emelkedett az előző évhez képest (1,049 millió).
Továbbra sem jelentős a business kártyák aránya (5 százalék), azonban egyre több lakossági termékként nyilvántartott kártyát használnak üzleti célokra. Az internetes vásárlások biztonságát növelő, úgynevezett virtuális kártyákból 2007 végén 162 ezer volt forgalomban.
EMV csippel az egy évvel korábbi 23 százalékkal szemben 2007 végén a kártyák 32 százaléka volt ellátva; továbbra is csak két bank, a K&H és az OTP bocsát ki csip kártyát - derül ki az elemzésből.
Az elektronikus készpénzfelvételt 4286 ATM biztosítja, ezeket egészíti ki a bankfiókokban és a postahivatalokban üzemeltetett 10 213 POS berendezés. Magyarországon fele annyi ATM jut egymillió lakosra, mint az EU-ban (760 berendezés/fő). Az automaták 45 százaléka falba épített, a maradék önállóan áll. Az ATM berendezések 39 százaléka alkalmas EMV csipkártyák elfogadására.
A Visa és MasterCard védjeggyel ellátott kártyákat elfogadó kereskedelmi egységek száma 10 százalékkal bővült az elmúlt évben, 29 491 üzletben lehet ilyen kártyákkal fizetni, American Express kártyával 20 257, JCB kártyával 12 513 üzletben.
A Diners Club kártyák elfogadását a Citibank 2007 decemberében beszüntette; az Erste Bank megkezdte ugyan a szerződéskötést a kereskedőkkel, de az év végén mindössze 43 kereskedőnél lehetett külföldi kibocsátású Diners Klub kártyával fizetni.
A kereskedői elfogadó helyeken 43 370 elektronikus POS üzemel, gyakorlatilag minden művelet engedélykéréshez kötött, ami a kártyahasználat biztonságát emeli. A POS berendezések 80 százaléka alkalmas az EMV chip kártyák elfogadására.
A hazai és külföldi kibocsátású kártyákkal 271 millió műveletet hajtottak végre az elmúlt év során a hazai bankok ATM és POS hálózatában, 6.682 milliárd forint értékben. A növekedés üteme az előző évhez képest a darabszámot tekintve 17, értékben 10 százalék volt.
A vásárlási műveletek aránya 2007-ben haladta meg először a készpénzfelvételeket; száz műveletből 52 (2006-ban 48) áru és szolgáltatás ellenértékének kifizetését szolgálta.
A magyar kártyabirtokosok az elmúlt évben 259 millió alkalommal használták kártyáikat belföldön és külföldön, 6555 milliárd forint értékben; a műveletek száma 13 százalékkal, a forgalom értéke 10 százalékkal emelkedett az előző évhez képest.
A hazai kártyákkal havonta belföldön és külföldön átlagosan 2,51 műveletet hajtanak végre havonta, leszűkítve a hazai, valódi készpénzkímélést jelentő vásárlási műveletekre, havi 1,24 műveletet. Az egy kártyára eső havi készpénzfelvételek száma 1,18.
A vásárlások átlagos tranzakciós értéke (8009 forint) 7,98 százalékos fogyasztói árindex növekedés mellett 1 százalékkal csökkent, tehát a kis értékű fizetéseknél is terjed a kártyahasználat.
Kapcsolódó cikkek
- 2011-ben helyrejön az európai IT-piac
- Az Ipsos szerint nem kell félni az üzleti modellváltástól
- Kisebb az igény felnőtt tartalmakra és online játékokra
- Az internet növekedését várják a legtöbben
- A magyar-szlovák kis- és középvállalkozások együttműködésének támogatása
- Fellendülőben a számítógép-piac - kérdőjelekkel
- Februárban kismértékben nőtt a mobilinternetes előfizetések száma
- Az orosz Szilíciumvölgy Vekszelberg vezetésével, Moszkva mellett épül
- Februárban vegyes mozgások voltak a magyar mobilpiacon
- Spórolhat a Szoftverbörzén
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A világ egyik legjobb egyetemével kötött partnerséget a Budapesti Metropolitan Egyetem
A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) első és egyetlen magyar egyetemként írt alá hosszú távú partnerségi megállapodást az Arizona State University-vel (ASU), amely a Center for World University Rankings 2023-2024 szerint a világ legjobb egyetemeinek 1%-ába tartozik. Ez a partnerség új lehetőségeket biztosít a METU-n tanuló magyar és külföldi hallgatók számára, és a magyar felsőoktatás nemzetközivé válásának következő lépcsőfoka lehet. A megállapodás alapján a METU jogosult használni a logója részeként a „powered by Arizona State University” megnevezést.
Szűkülő piacon bővül a Pepita.hu
A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. Kinőtte magát: levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős piaci verseny ellenére is e termékkategóriákban Magyarországon 57 százalékos bruttó forgalomnövekedést ért el.
A Xiaomi publikálta a legújabb ESG jelentését
A Xiaomi a napokban közzétette a hatodik ESG (környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás és vállalatirányítás) jelentését. A több mint 80 oldalas dokumentum, amelyet kínai és angol nyelven adtak ki azt az előrehaladást mutatja be, amelyet a Xiaomi és leányvállalatai megtettek az ESG stratégia megvalósítása terén 2023-ban.
Stratégiai összefogás az AWS és a Deloitte közt
Több éves, átfogó, stratégiai együttműködésbe kezdett a világ legnagyobb vezetési tanácsadó cége, a Deloitte, valamint a világ legnagyobb nyilvános felhőszolgáltatója, az Amazon Web Services (AWS). A kooperációjuk célja, hogy felgyorsítsák a vállalatok digitális transzformációját, az üzleti műveleteik felhőbe terelésével felkészítsék őket az egyre élesedő versenyre, valamint maximalizálják számukra a felhőalapú technológia üzleti előnyeit.
Cégmarketing trendek – 2024. Legyünk jelen egyszerre mindenhol!
Legyünk ott mindenhol! Ez a jelszava mostanában a cégeknek. Mindenütt látszódni, hallatszódni kell, hogy a nagy kommunikációs zajban észrevegyenek. A PP Konferenciaközpont és a BKIK „Cégmarketing trendek – 2024 Legyünk jelen egyszerre mindenhol!” című, május 30-án megrendezendő hibrid konferenciájának előadói választ adnak arra, hogy hogyan juttassuk el üzeneteinket a vevőinknek a rendkívül felpörgetett, zajos online és offline térben 2024-ben.