Alcatel-Lucent: tovább nőtt a veszteség
A francia-amerikai Alcatel-Lucent - európai részében a földrész második számú távközlésiberendezés-szállítója - még mindig nem igazolta a 2006-os vállalategyesülés előnyeit, mert mind gyengébb a második generációs mobil berendezések piaca, a szállítók között éleződik az árverseny, a csoport a felzárkózó piacokon, Kínában és Indiában veszteséges szerződésekre is rákényszerült piaci pozíciója védelmében, miközben a csoport sokat költ fejlesztő beruházásokra és szerkezetváltásra, és a gyenge teljesítmény miatt súlyos arculatérték-leírásokra is kényszerült.
Az adó utáni rubrikába a második negyedévben 222 millió eurós veszteség került egyszeri tételek nélkül. Ez ugyan enyhébb a tavalyi második negyedévi, 336 milliós hiánynál, de az első negyedévben csak 95 millió euró volt a veszteség. Tavaly egész évben 443 millió eurós veszteség volt, a 2006-ban még különálló két cég együttes, összesen 522 millió eurós adózott eredménye helyett. A második negyedévben egyszeri tételekkel - főleg az értékleírásokkal - együtt a veszteség 1,1 milliárd euróra dagadt a tavalyi második negyedévi 586 milliárdhoz képest.
Erre tekintettel - és arra is, hogy a csoport most fele annyit ér a tőzsdén, mint két évvel ezelőtt - a cég két vezetője, a francia Serge Tchuruk elnök október elsejével, az amerikai Patricia Russo vezérigazgató ez év végével távozik a cégtől.
A bevétel, 4,101 milliárd euró, meghaladta az első negyedévi 3,864 milliárdot, de 5,2 százalékkal kevesebb volt a tavalyi második negyedévi 4,326 milliárdnál. Ebben benne van az euró erősségének káros hatása is. Az első negyedben, szintén éves összehasonlításban, még csak 0,5 százalékkal csökkent a bevétel éves összehasonlításban. Tavaly egész évben a bevétel, 17,792 milliárd euró, 2,5 százalékkal kevesebb volt, mint 2006-ban a két cég együttes, 18,254 milliárdos bevétele. Egész évre a bevétel 2-5 százalékos csökkenésére számítanak a cégnél a gyenge dollár és a távközlési cégek kevesbedő beruházásai miatt.
Az új generációs mobil távközlési berendezések forgalma az év elején viszonylag jól alakult mind az Egyesült Államokban, mind Nyugat-Európában, a nagy értékű új megrendelések az egyesülés erejét mutatják, de a céget lehúzták a hagyományos, második generációs berendezések, amelyek értékesítése főleg a felzárkózó piacokon lanyhult, és gyengült a vezetékes berendezések amerikai piaca is. A második negyedben, a rosszabbodó világgazdasági körülmények között, a távközlési cégek beruházási készsége tovább lanyhult, főleg a vezetékes távközlési berendezések piacán, írták a beszámolóban.
Ezért folytatják a költségcsökkentést: a tavalyi első negyedévben 1900 alkalmazottól váltak meg, októberben további négyezer fős leépítést jelentettek be, három év alatt 16 500 embert bocsátanak el 130 országban az eredetileg 79 ezres létszámból.
Az Alcatelnél külön már a 2006-os ütemvesztést is a termékváltás és a terjeszkedés költségeivel és azzal indokolták, hogy a második generációs mobil-beruházások lassan a fejlődő országokban is kimerülnek. Az átalakítás eredményeképpen viszont nőtt a cég előnye a széles sávú, internet protokoll alapú hármas, tévé-, telefon- és internet-kapcsolatot lehetővé tevő vezetékes hálózati berendezések piacán.
Kapcsolódó cikkek
- Az SAP 6 milliárd dolláros felvásárlásra készül
- Az IBM 2015-re megduplázza részvényarányos eredményét
- A Deutsche Telekom már profitra váltott
- Magyar Telekom - kisebb bevétel és nyereség
- Lendületben a tárolóspecialista MHM Computer
- Ismét perbe hívja a Nokia az Apple-t
- Olcsóbb áramot és földgázt is szolgáltat immár a Magyar Telekom
- Újabb pénzügyi rekord a Check Pointnál
- T-Mobile: küszöbön a milliomodik mobil internetező
- A Google negyedik éve a világ legértékesebb márkája