EU-s tapasztalatok

Fekete Gizella, 2000. május 8. 13:54
A közelmúltban az IVSZ vezetőségi tagjaként járt Brüsszelben, az EISEC konferencián Vadász Pál, a Montana Rt. elnöke. Őt kérdeztük az informatikai stratégiákról szóló összeállításunk kapcsán a kint tapasztaltakról.
"Tényleges informatikai stratégiája nincs az EU-nak, számára az e-Europe-ban megjelentek szolgálnak irányadóként, így itt is van mit Amerikával szemben behozni, ahol természetesen létezik. Sőt mint ahogy Európán belül Nagy-Britanniában, a legfelső vezetés ott is kvázi szponzorként áll a stratégiai elképzelések végrehajtása mellett. Hazánk hiányosságaként tartják számon az innovációhoz elengedhetetlenül szükségesnek tartott kockázati tőke a középvállalatok szintjén is értékelhető megjelenését, s egy ennél kevésbé kézzelfoghatóbb, ezért nehezebben végrehajtható dolgot is: a szemléletváltás hiányát. Ezért megint nem csupán nekünk kell kukoricán térdepelnünk. Míg Amerikában a bukás - az Economist megfogalmazása szerint - a párbajozó dicsőségét és bátorságát mutató sebhely, addig Európában annak, akinek volt már sikertelen üzleti vállalkozása, befellegzett, többet nem állnak vele szóba. A nyitottságot és rugalmasságot, a többszöri talpra állás tudományát importálnunk kellene az USA-ból. Ez a szemléleti változás - úgy gondolom - itt, Magyarországon is nagyon elkelne."

"Az EU-ban is óriási gondot jelent az informatikai szakemberek hiánya. Az amerikaiak Dél-Afrikából, Ausztráliából és Európából csalogatják az embereket, az európaiak meg volt gyarmataikról. Például a franciák Afrikából, az angolok Indiából, a németek ezenfelül a klasszikus kelet-európai régióból. Óhatatlanul beindul a népvándorlás, ami, ha nem tesszük meg a megfelelő lépéseket, fiatal tehetségeink jelentős elvándorlásával járhat, akik valószínűleg később már nem foglalkoznak a visszatérés gondolatával. A történelem során mindig voltak preferált "kincsek" - a termelőeszközt a tőke követte, és most a szakértelem -, jelen esetben az informatikai tudás értéke szökött a csillagokba. Mivel a bérek most mindenhol ugrásszerűen nőni fognak, így megfelelő fizetésekkel, illetve juttatásokkal és olyan munkafeltételek megteremtésével lehet a fentiek ellen hadakozni, amelyek exportképessé teszik a magyar informatikai ipart."

"Olyan konkrét lépésekre van például szükség, mint amilyen az egyetemi oktatás átstrukturálása, a felnőttoktatás bővítése, a munkaügy, illetve az átképzőközpontok olyan irányú aktiválása, amellyel a nagy felvevőképességet jelentő informatikai ipar irányába lehetne képezni szakembereket. Ide tartozik a távmunka kérdése is, amelyet például adóengedményekkel lehetne ösztönözni. Fontosnak tartanám, ha megoldható lenne, hogy a hazánkba szállító multik csak akkor részesüljenek a közbeszerzési projektekből, ha Magyarországról ilyen élőmunka-tartalmú termékeket és szolgáltatásokat rendelnek, magyarul Magyarországra hozzák a fejlesztéseiket."

"Magyarországra ma nem azért nem érkezik több külföldi megrendelés, mert nincs, hanem mert a teljesítéshez nem áll rendelkezésre elég szakember, s ez hazánknak az EU-val közös gondja. A szakemberimport pedig épp ezért várhatóan továbbgyűrűzik, és Kelet-Európából importáljuk majd az informatikailag kiművelt főket, azaz ahogy minket is "neokolonializálnak", mi is ezt tesszük majd másokkal."

"Úgy gondolom, a konferencia kávészünetében az e-commerce terjedéséről elcsípett néhány megjegyzés is figyelemre méltó lehet. Európai nagyvállalatok vezetőinek tapasztalatai szerint nem terjed olyan gyorsan az e-commerce, ahogy azt sugalljuk, s többnyire - mivel internetprogramot írni nem különös kunszt, de a szállítási kérdések már fejtörést okozhatnak - a logisztikán akad fenn. A világhálón történő megrendelések kiszállításának logisztikája ma még nagyrészt megoldatlan, és bizonyos fokig megoldhatatlan, hiszen az eddig megszokott disztribúciós lánc - nagyker-kisker-ügyfél - természeténél fogva sokkal racionálisabb, mint amikor nagyságrendekkel több úttal, darabonként szállítjuk az árut egy nagyraktárból az ügyfelekhez. Ezért inkább a business-to-business (B2B) terjed Európában. Fékezőleg hat a business-to-consumer (B2C) jellegű kapcsolatok kiépülésére, terjedésére az is, hogy az internetet csupán értékesítési pluszcsatornaként, kereskedésre használó gyártók egyike sem mer elmenni a kizárólagos B2C irányába, mert biztosak benne, hogy dealereik a maguk kapcsolatrendszerével együtt átpártolnak az ezt a kereskedési formát még nem preferáló konkurens gyártókhoz. Nyugat-Európában most a gyártók között épp patthelyzet alakult ki - olyan ez, mint amikor a dakszli beszalad a róka után a lyukba: mindenki a fogásra vár, de senki nem mer elindulni."

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

MyPhoneExplorer 2.2.0

Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.

2024. november 21. 17:11

Battery Monitor 10.4

A kis alkalmazás számos hasznos információt szolgáltat az akkumulátorunk aktuális állapotáról. Többek között hangjelzéssel figyelmeztet, ha a töltési szint kritikusra csökken, vagy ha elérte a maximális szintet.

2024. november 21. 17:09

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01