Nyissunk online boltot - de hogyan? (1. rész)

Mit gondoljunk át, mielőtt belevágnánk?

Vén Márton Vén Márton, 2000. június 28. 16:44
Ha Ön is kacérkodik a gondolattal, hogy interetes boltot nyisson, olvassa el cikksorozatunk első részét, hogy mire kell ügyelnie ahhoz, hogy sikeres online üzletet hozhasson létre.
Manapság egyre több gyártó- és kereskedőcég vezetőjében merül fel a gondolat, hogy beszálljanak az internetes kereskedelembe. A média (is) állandóan ismételgeti, hogy aki kimarad, az lemarad, és ez bizony így is van. De az egyre gyakoribbá váló e-commerce konferenciák, IT kiállítások, a rengeteg cikk és információs műsor ellenére sok cégvezető még mindig nem tudja, milyen lehetőségei vannak, hogyan kereskedhet ő is az interneten, és nem utolsó sorban mit várhat tőle.

Cikksorozatomban lépésről lépésre bemutatom azokat a pontokat, amelyeket át kell gondolni, és megpróbálok megfelelő mennyiségű információt biztosítani a döntések meghozatalához.

Az első lépés, hogy tisztában legyünk azzal, egyáltalán érdemes-e az interneten kereskednünk? A termékeink típusa, árrése, pénzügyi helyzetünk, cégstruktúránk megengedi-e egy online bolt fenntartását?

  1. Termékcsoportok
    A magyar internetezők jelenleg még többnyire olyan termékeket vásárolnak online, amelyek nem méret-, szín-, íz-, vagy illatfüggők. Ha ilyen termékeket forgalmazunk, még nem jelenti azt, hogy ki vagyunk zárva az internetes kereskedelemből, de valószínűleg még várnunk kell, míg komolyabb kereslet lesz termékeinkre. Amerikában napjainkra a négy legnépszerűbb internetes terméktípus közé kerültek a ruházati, valamint a szépségápolási cikkek. Ennek főbb okai a női vásárlók magas száma (az összes internetes vásárló 54 százaléka), valamint a változó vásárlási szokások. Azonban ezeknél a terméktípusoknál Amerikában sem vásárolnak mindent, csak jól bevált márkákat.

  2. Árkategória
    Árkategória tekintetében az 1000-10 000 forint közti intervallum a meghatározó. Ennél nagyobb értékű termékekre is van kereslet (pl. műszaki cikkek), itt azonban az egyik legfontosabb a márkahűség, tehát drágább, de jó nevű, márkás termékek internetes forgalmazásával is érdemes foglalkozni.

  3. Versenytársak
    Vizsgáljuk meg, hogy milyen versenytársaknak van már internetes kereskedelmi megjelenésük. Ha már túl sok nagy cég kínálja termékskálánkat, akkor próbálkozzunk valamilyen speciális arculatot kialakítani. Ha kis cég vagyunk, nem érdemes direkt versenybe szállni a Fotex, Compaq, Libri méretű válalatokkal, mert csak vesztesek lehetünk. Nézzük meg, van-e olyan termékcsoportunk, amit a nálunk nagyobbak még nem árusítanak online, és inkább arra koncentráljunk.

  4. Közvéleménykutatás
    Nézzük át a magyar internetezőkről szóló tanulmányokat. Vajon termékeink célközönsége gyakori internetező? Ha nagyon speciális termékekkel foglalkozunk, ne restelljünk saját közvéleménykutatást készíteni vevőink körében, hogy célközönségünk szokásait megismerjük.

  5. Kapacitás
    Kapacitást kell teremtenünk a bolt termékinformációkkal való feltöltésére és annak rendszeres frissítésére. Érdekes tény, hogy online boltot leggyakrabban az 1-5 fős, valamint az 50 főnél több embert foglalkoztató cégek nyitnak. Az apró cégeknél általában a tulajdonos maga tölti fel, illetve frissíti az online boltot, az 50 főnél nagyobb cégeknek pedig nem okoz különösebb problémát erre egy embert beállítani. A kettő között általában olyan cégek vannak, ahol a cégvezetőnek már nincs ideje az online bolttal foglalkozni, de még nem tud megfizetni egy embert annak működtetésére. Márpedig egy sikerorientált online bolt működéséhez (és leginkább a feltöltéshez) legalább egy ember szükséges.

    Az elsők előnye
    Aki időben kezdi el építeni online boltját, olyan előnyre tehet szert, amelyet a később kapcsoló versenytársak csak nagyon magas költségekkel tudnak ledolgozni.

    A Fotex internetes áruházában jelenleg 25 000 zenei CD-t és kazettát árul, ezek mindegyikéről borítófotót, leírást, előadói listát, tracklistát közöl.

    Aki ezután be akar szállni az online CD kereskedelembe, már induláskor ugyanezt a színvonalat kell biztosítania, különben a vásárlók elkerülik.

  6. Termékinformációk
    Mivel az internetes vásárlók nem tapinthatják meg a terméket, nagyon fontossá válik a bő (a megfelelő és bőséges) termékinformáció. Egy könyvet például sosem fogunk eladni az interneten, ha csak a szerzőt, a címet, és az árat közöljük. Részletes leírásokat, termékfotókat, összehasonlító táblázatokat, felhasználási információkat, online vevőszolgálatot kell biztosítanunk, hogy a vásárlási döntést segítsük.

  7. Árpolitika
    Közismert, hogy az internetezők az online boltoktól kedvezményeket, a hagyományosnál olcsóbb árakat várnak. Ezért késznek kell lennünk valamilyen formában kedvezményt nyújtani vásárlóinknak, legyen az egyszerűen olcsóbb ár, ingyenes házhozszállítás, mennyiségi kedvezmény, ajándék, vagy más motiváció.

  8. Fizetési lehetőségek
    Számítsunk rá, hogy leendő vásárlóink 90 százaléka utánvéttel, azaz átvételkor kíván majd fizetni. Ne legyenek hamis illúzióink a hitelkártyás fizetés sikerével kapcsolatban. Ha csak a saját biztonságunkra gondolunk, inkább ne nyissunk online boltot. Egy neves notebook-kereskedőcég fél év alatt bezárta online boltját sikertelenség miatt, mivel kizárólag bankon keresztüli átutalást fogadtak el (természetesen előre átutalásról van szó). Nem túl internet-konform gondolkodás.

  9. Marketing
    Legyünk tisztában azzal, hogy egy internetes bolt megnyitása még közel sem garantálja, hogy vásárolni is fognak benne. Bizony, költenünk kell boltunk reklámjára. Ha nagyon kevés pénzünk van erre, még mindig van számos olyan hely az interneten, ahol ingyenesen reklámozhatjuk üzletünket. Ha költeni nem nagyon tudunk rá, legalább az ingyenes hirdetési lehetőségeknek járjunk utána, és használjuk ki mindet.
Kulcsszavak: Fotex e-commerce

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01