E-commerce krach Amerikában

Tisztul a piac

Vén Márton Vén Márton, 2000. június 28. 18:00
Az új évezred megdöbbentő eseményeket hozott az elektronikus kereskedelemben. Csődbement cégekről, sorozatos bezárásokról, mindennél nagyobb veszteségekről hallunk nap mint nap. Cikkünk a jelenség okait és következményeit elemzi.
A tőzsdevilág és az e-commerce szakma döbbenten nézi már hónapok óta az online kereskedők mélyrepülését. Az elején azt gondoltuk, átmeneti gond lehet, megingott a befektetők bizalma, amiért állandóan távoli profitot ígérnek, de (jelenleg még) veszteséget termelnek. Azóta kiderült, a probléma komolyabb, elkezdődött egy teljesen új piaci átrendeződés.

A probléma akkor került felszínre, mikor az amerikai online áruházak bemutatták 1999-es negyedik negyedévi eredményeiket. Az óriási forgalomnövekedés (5,7 milliárd dolláros összforgalom) ellenére a cégek vesztesége tovább nőtt. A szinte minden egyes eladást veszteségessé tevő árengedmények, valamint az egekbe szökő reklámkiadások miatt a nagyobb online kereskedők vesztesége százmilliós szint fölé emelkedett.

Az, hogy hiába emelkednek a bevételek, ha csak a veszteséget növelik, már túl sok volt a pénzügyi világnak. Mivel a hagyományos bolthálózattal is rendelkező online áruházak (brick and click boltok) internetes veszteségeit kompenzálta az offline boltjaikban realizált nyereség, a tőzsdék a csak interneten kereskedő (e-tailer) cégek ellen fordultak, és részvényeik meredeken kezdtek zuhanni, több részvény árának tizedrészére esett.

Röviddel ezután sorra jelentették be a legnagyobb online kereskedők, hogy sajnálják, de a pénzük elfogyott. Olyan többszáz embert foglalkoztató cégek futottak ki utolsó fillérjeikből, mint a SkyMall.com, a Reel.com vagy a Beyond.com. Ezután sokuknál nem következhetett más sokuknál, mint a szomorú befejezés. Akik nem tudtak megállapodni újabb befektetőkkel, bezárták vagy eladták virtuális áruházaikat.

A tönk szélén
Az amerikai Goldman Sachs & Co. befektetőcég jelentése szerint az egyik legnagyobb online zenei áruház, a CDNow veszteségei elérték a 212 millió dollárt, és a cég előre láthatólag szeptemberre teljesen kifut a pénzéből.

De több más közismert dot com cég is jelezte, hogy még idén további tőkeinjekcióra lesz szükségük, hogy folytathassák tevékenységüket. Ilyenek a Drugstore.com, eToys, Inc., PlanetRx.com, HomeGrocer.com, Buy.com, Egghead.com és a Fogdog.com.

Fontos megjegyezni, hogy a bukás oka nem az e-kereskedelem csődje, hanem egyrészt annak letisztulása, másrészt az amerikai online kiskereskedelmi modell életképtelensége.

Az online kereskedelem jellegéből adódóan a hagyományos kereskedelem szereplőinek csak töredékét fogja eltartani, mivel olyan hagyományos vásárlási preferenciák helyett, mint a távolság és a választék, előtérbe kerül az ár és a szolgáltatás. Csak azok maradnak fent, akik a legkedvezőbb feltételeket kínálják. A piac nem fog eltartani 25 játékkereskedőt, csak a két-három legjobbat. Mivel ez a vásárlók számának növekedésével is így marad, a piac túlnyomó részét néhány óriáscég fogja uralni, a többiek vagy elbuknak, vagy felvásárolják őket.

Amerikában az online kiskereskedelmi modell eddig az árkedvezményekre, akciókra, ingyenes ajánlatokra fókuszált. A Jupiter Communications tanácsadócég szerint a jövő azoké a cégeké, akik az ár alapú gondolkodás helyett a szolgáltatás alapú stratégiát választják, a garanciát, a megbízhatóságot, a biztonságot.

Meghiúsult tehát az e-commerce nagy ígérete, amely az egyenrangúságot kínálta a kis és nagy cégek közt a virtuális térben. A harc győztesei minden valószínűséggel a hagyományos kereskedelmi láncok online áruházai lesznek, ők bírják majd a küzdelmet tőkével, és behozhatatlan előnyre tesznek szert azonnal elérhető raktárkészletükkel, kiépített logisztikájukkal, ügyfélszolgálatukkal. Az e-tailerek kora lejárt.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36