Fiataloktól várnak ötleteket az okos energia népszerűsítésére
Közel 2000 alföldi háztartásban már nyár közepe óta okos mérőórák regisztrálják az áramfogyasztást, igaz egyelőre csak tesztjelleggel. Az IBM és az EDF DÉMÁSZ Hálózat egyéves kísérleti projektjét tájékoztató kampány is kíséri, mely az okos energiában rejlő lehetőségekkel ismertetné meg a fogyasztókat. A két cég október elején reklámversenyt hirdetett középiskolásoknak és egyetemistáknak, a pályázatra legfeljebb egyperces, egyszerű eszközökkel elkészíthető társadalmi célú reklámfilmeket várnak.
Júliusban indította el kísérleti jellegű okos mérési programját az EDF DÉMÁSZ Társaságcsoport elosztói leányvállalata, az EDF DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft., mely többek közt elektromos hálózatok fejlesztésével és irányításával, fogyasztásmérők leolvasásával és ellenőrzésével foglalkozik. Az országos tesztben résztvevő háztartások az elsők, akik egy éven át okos mérőórákkal követhetik nyomon villamos energia-fogyasztásukat. Az EDF DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft. alvállalkozói informatikai-technológiai partnere az IBM, mely a világ minden táján fejleszt okos megoldásokat, köztük számos okos mérési rendszert is. A 2013 végéig tartó tesztelés célja, hogy kiderüljön, miként változtatja meg az energiafelhasználási szokásokat, ha az ügyfelek maguk is nyomon követhetik fogyasztásukat.
Bizonytalan ismeretek
Az okos mérők használata az első lépés lehet az intelligens otthonok felé. Ehhez azonban pusztán a technológia nem elég, fontos, hogy a fogyasztók is megismerjék a tudatos energiahasználattal elérhető eredményeket. Az IBM egy korábbi nemzetközi kutatása szerint az okos mérésről pozitívan vélekedő fogyasztóknak csak a fele gondolja úgy, hogy a technológia környezetvédelmi szempontból is hasznos lesz, ennél alig többen várják tőle energiaköltségeik csökkenését. Itthon is van még bizonytalanság a fogalmak körül. Bár már több hasonló kísérleti program is elindult, a fogyasztók mélyebb tájékoztatására, ismereteinek bővítésére mindeddig kevés figyelmet fordítottak.
Kell a feszültség
Az EDF DÉMÁSZ Hálózati Elosztó és az IBM már közös tesztprojektjük kezdetén bejelentette, hogy együttműködését az okos méréssel kapcsolatos tudatformálásra is kiterjeszti, és elsőként a környezettudatos üzenetekre fogékony, fiatal fogyasztókat szólítja meg. A két vállalat október 3-án reklámversenyt hirdetett középiskolások és főiskolások, egyetemisták számára, Egy perc feszültség címmel. A kiírók olyan egyperces kisfilmeket várnak, melyek a társadalmi célú reklámok stílusában, ötletesen és meggyőzően érvelnek az okos energia, a tudatos energiahasználat mellett.
„Az okos mérés, mint minden megoldás, amely mérsékli a felesleges áramfogyasztást, a Föld tartalékainak megőrzését és a szén-dioxid kibocsátás csökkentését szolgálja. Aki az okos energia mellett dönt, a maga módján részt vállal a globális klímaváltozás elleni küzdelemben. Ezt az üzenetet a fiatalok talán még jobban értik, fogékonyabbak is rá, mint a felnőttek. Azt reméljük, ha őket meg tudjuk győzni a tudatos energiahasználatáról, rajtuk keresztül a szüleiket is megszólíthatjuk.” – nyilatkozott Michel Cochet, az EDF DÉMÁSZ Hálózati Elosztó ügyvezetője.
„Úgy gondoljuk, a fiatalok erősebben azonosulnak a tudatos fogyasztás kérdéseivel, ha maguk számára is újra kell fogalmazniuk a problémát, s közben kreativitásukat is meg kell mozgatniuk. – mondta Pongrácz Ferenc, az IBM Magyarország szolgáltatási üzletágvezetője. „Volt már rá példa, hogy diákokat kértünk meg, gondolják tovább egy-egy izgalmas technológia lehetőségeit. Mindig nagyon inspiráló ötleteket kaptunk tőlük, ilyenekre számítunk most is.
A fogyasztó meggyőzése
A pályázatra nem profi alkotásokat várnak a szervezők. Hangsúlyozzák, hogy a filmek elkészítéséhez egy egyszerű kézikamera, fényképező vagy mobiltelefon is elegendő. Az ötlet, a kreatív megközelítés és a meggyőző erő már többet nyom a latba. Hogy tényleg a legjobb alkotások nyernek majd, arra az erős szakmai zsűri a biztosíték: a két vállalat képviselői mellett Szalai Balázs, a Kreatív Magazin vezető szerkesztője, Magyarósi Csaba, az Index videórovatának szerkesztője és Balogh Csaba, technológiai blogger, a HVG.hu újságírója bírálja majd el a pályázatokat.
A verseny a Facebookon zajlik, a kiírók három kategóriában hirdetnek győztest. Külön értékelik a középiskolás, az egyetemista korcsoport versenyzőit, és a közönség kedvence (a legtöbbet lájkolt alkotás készítője) is jutalmat kap. A pályázatra magányos alkotók és csapatokat egyaránt nevezhetnek, a filmeket november 12-ig várják.
A pályázat oldala:
http://www.facebook.com/IBMMagyarorszag
http://www.facebook.com/EDFHungaria
Kapcsolódó cikkek
- Fogyókúra szórakoztató számítógépes programmal
- FutureZone 2.0: T-Systems és Cisco közös fejlesztések
- Szépirodalmi cikkíró versenyt hirdet a magyar Wikipédia
- Online közszolgálati tartalmak előállítását is támogatja a Médiatanács
- Telekom Civil és CivilNET Díjcsomag – a civilekért
- A leginkább fenntartható szoftvercég az SAP
- X1 Carbonnal ünnepli 20 éves szülinapját a ThinkPad
- Okostelefon Akadémia videópályázatot indít a Telenor
- Látható atomi kötéseket "fotóztak" egy molekulán belül
- Dow Jones Fenntarthatósági Index: több kategóriában is első helyen a Siemens
Pályázatok ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
November 25-ig lehet nevezni a CALL TO ACTION pályázatra
A szervezők meghosszabbították az MRSZ és Sharity Impact TCR seregszemléjének beadási határidejét 2024. november 25. hétfő éjfélig.
Még két hétig jelentkezhetnek az IT hallgatók a K&H STEM ösztöndíjpályázatára
Meghosszabbítja két héttel STEM pályázatának leadási határidejét a K&H bank, hogy minél több egyetemi hallgató vehessen részt a kezdeményezésben. Az új határidő szerint november 17-én éjfélig fogadja a pénzintézet a pályamunkákat. A pályázatra – amelyben nyolc aktuális, innovatív téma közül választhatnak a jelentkezők – hazai IT képzést nyújtó egyetemek hallgatói jelentkezhetnek két kategóriában: mesterképzés és alapképzés. A nyerteseket szakmai zsűri választja ki, és akár 500.000 forint értékű díjazásban is részesülhetnek.
160 ezer eurós pályázat indul egészségügyi innovátoroknak
Magyar egészségügyi startupok, kkv-k, kórházak, egyetemek és kutatóintézetek kapnak lehetőséget, hogy innovációikat gyorsabban piacra juttassák a SPICE program keretében. A hazánk mellett a régió 18 országában meghirdetett programban 160 000 euró támogatás érhető el, melyet a csapatok fejlesztéshez, innovációik kereskedelmi hasznosításához és mentorálásra használhatnak fel. A résztvevők számára elérhetővé válik továbbá az egészségügyi innovátorok legnagyobb európai ökoszisztémáját összefogó EIT Health teljes kapcsolatrendszere, know-how-ja, szakértelme és tőkéje is.
A Jane Goodall Intézet nyerte a Telekom pályázatát
Körforgásban, kölcsönhatásban, közösségben – címmel hirdetett pályázatot kifejezetten magyarországi nonprofit szervezetek számára a Magyar Telekom és a Hello Nonprofit. A felhívásban olyan szervezetek jelentkezését várták, melyek az e-hulladék és a digitális környezetszennyezés csökkentésére; a városi éghajlati alkalmazkodásra; vagy a hazai ökoszisztémák ellenállóképességének támogatására fókuszálnak. A zsűri 21 pályázatból választotta ki a győztes Jane Goodall Intézet „Passzold vissza, Tesó!” programját, amely 16 millió forint támogatásban részesül.