Vállalkozások és "e"-esélyek

Borúlátó magyarok

2000. július 14. 09:26
Az elmúlt év során jó néhány kijelentés hangzott el azzal kapcsolatban, hogy milyen mértékben változtatja meg az internet az üzleti életet az egész világon. Akadtak, aki azt állították, hogy az internet lehetővé teszi a kis- és középvállalatok számára, hogy nagyobb vetélytársaikkal globális szinten is felvehessék a versenyt. Mások szerint közelebb hozza a világfalu megvalósulását: többé nem számít, hogy fizikailag hol vagyunk, mert a világhálón keresztül, a számítógép képernyőjén az egész földkerekség befogható.
Gyakran olvashatók olyan jövőképek is, amelyek azt mutatják, hogy az internet megváltoztatja az eladás és vásárlás hagyományos formáit mind a vállalatok, mind az ügyfelek szempontjából. Az web alapú technológia és a távközlés összefonódásával egyre inkább a mobilinternet, ezen belül pedig a mobilkereskedelem (m-kereskedelem) új korszaka felé haladunk.

Újabban azonban több példát is láttunk arra, hogy melyek azok a területek, ahol az internet nem válik be. A világ összes tőzsdéjén jó néhány technológiai részvény árfolyama sokat esett a közelmúltban, és számos komoly e-vállalat kudarca került az újságok címlapjára.

Egy nemrég végzett felmérés eredményei szerint a weben keresztül lebonyolítható üzletkötések általi "e-gyenlőség" (e-quality) egyre inkább tért hódít Európában - kivéve Magyarországon. Kiderült azonban az is, hogy a hazai kisvállalkozások szerint a kormány nem segíti őket eléggé az elektronikus kereskedelemben rejlő lehetőségek kihasználásában.

A tanulmányt a Nextra - egy kis- és középvállalatokat kiszolgáló páneurópai internetszolgáltató - rendelte meg, amelyben a kis és közepes méretű vállalatok vezetőit az e-üzletággal kapcsolatos hozzáállásáról és véleményéről kérdezték. (A kutatás részletes eredményeiről Stephen Main, a Nextra UK marketingigazgatója beszélt a Sky News június 27-én 21 órakor kezdődött műsorában.)

A vizsgálat módszertana

A kutatási eredmények abból a felmérésből származnak, amelyet a Nextra, egy kis- és középvállalatokat kiszolgáló páneurópai internetszolgáltató rendelt meg. A felmérést idén májusában végezte az NOP Solutions, 11 országban 825 interjúra került sor, minden beszélgetést telefonon folytatott le az adott ország nyelvét anyanyelvi szinten beszélő munkatárs. A beszélgetések szigorú kvótarendszerben folytak az alábbi országokban: Franciaország, Egyesült Királyság, Svédország, Svájc, Németország, Ausztria, Cseh Köztársaság, Szlovákia, Magyarország és Olaszország.

A kutatás eredményeinek összegzése kimutatta, hogy az európai kis- és középvállalatok vezetőinek mindössze egynegyede érzi úgy, hogy a kormány elegendő támogatást nyújt a hozzájuk hasonló méretű cégeknek az elektronikus kereskedelemben rejlő lehetőségek kihasználásához. Magyarországon a megkérdezett vállalatok 68%-a szerint a kormány feladata, hogy segítse a cégeket az elektronikus kereskedelem kihasználásában - ez jóval a 44%-os európai átlag fölött van.

A felmérésből kiderült, hogy Magyarország az egyetlen európai ország, ahol a kis- és középvállalatok nem értenek egyet azzal, hogy az internet révén lehetőségük nyílik egyenlő esélyekkel versenybe szállni a világfaluban. A magyar cégek 47%-a van ezen az állásponton, 49%-uknak azonban más a véleménye. A Nextra felmérésében részt vevő összes többi országban a megkérdezett vállalatok többsége (pontosan 68%) úgy érzi, hogy az internet egyenlő esélyeket teremt számukra az üzleti szférában.

A megkérdezett magyar vállalatoknak mindössze 12%-a vallja, hogy az ország megelőzi a többi európai országot az elektronikus kereskedelem bevezetésében - de ez a fajta vélekedés egész Európában általánosnak mondható. Egyedül a svéd kisvállalatok tartják úgy, hogy e tekintetben versenyelőnyben vannak.

A vizsgált magyar vállalatok 37%-a szerint az elektronikus kereskedelem terén Európában Németország jár az élen, második helyre az Egyesült Királyság került, majd Svájc következik.

Az európai vállalatok szerint 2005-re egyre többen férünk majd hozzá az információkhoz a világhálón keresztül, miközben úton vagyunk az internetes gazdaság felé. A megkérdezettek 31%-a szerint öt év múlva egyenesen ez lesz a mobil internetszolgáltatások legjelentősebb felhasználási területe, ami alig marad el attól a 36%-tól, aki szerint a legjelentősebb terület az üzenetküldés (például szöveges üzenetek, hangposta és e-mail) lesz.

A megkérdezett magyar vállalatok 49%-a szerint 2005-re leginkább pénzügyi szolgáltatásokat vesznek majd igénybe az emberek a mobilkereskedelmen keresztül.

A magyar vállalatoknak csupán 16%-a állítja, hogy naponta frissíti honlapját, egynegyedének azonban még mindig nincs weboldala - ez az érték egyébként nagyon közel van az európai átlaghoz. A magyar vállalatok 89%-a szerint össze kell hangolni az európai adótörvényeket, hogy elősegítsék a határokon átívelő elektronikus kereskedelem térhódítását.

Robert D. Line, a Nextra Hungary ügyvezető igazgatója a következőket fűzte a tanulmányhoz:

"Az internet nyújtotta lehetőségeket egész Európában egyértelműen elfogadják. Az érdekelt feleknek azonban el kell gondolkodniuk arról, milyen jellegű szolgáltatások jöhetnek szóba a helyi piacon. A mobilkereskedelmi alkalmazások iránti kereslet például nyilvánvalóan számos tényező - így a műsorszórás jelenlegi szintje és a nyomtatott sajtó elterjedtsége, valamint számos kulturális, földrajzi és társadalmi-gazdasági tényező - hatására eltéréseket fog mutatni. Lehet, hogy egy világfaluban élünk, de ennek a falunak még mindig világosan behatárolható negyedei vannak, amelyek valódi jellegét nem szabad szem elől téveszteni."

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01