"Működő üzleti modell kell"

B-től B-ig

Vértes János, 2000. szeptember 15. 06:53
A B2B már önmagában is az angol nyelv játékosságára épül, hiszen a kettő kimondva two, vagyis ugyanúgy hangzik, mint az irányt meghatározó to. Ezért vélhetjük joggal, hogy ha valaki a business to business B2B rövidítését más játékossággal is megfejeli, az nagy fantáziával megáldott ember. Nos, azon a sajtótájékoztatón, amelyen a Webigen Rt. megalakulását az alapítók bejelentették, Báthory Balázs vezérigazgató (vagy valamelyik tanácsadója) igazán fantáziadúsnak bizonyult, és a B2B-t új tartalommal is megtöltötte: postagalambok (ha tetszik: "tubik") repültek Budáról lakóhelyükre, egy másik B betűs településre… bí-tu-bí!
Vajon véletlen, hogy a cég élére az alapítók egy ilyen két B-s vezérigazgatót választottak?

Persze ez nem egy olyan kérdés, amellyel el lehet indítani egy több mint négymilliárdos új cég vezérigazgatójának bemutatkozó interjúját, ezért mindjárt átugrunk a "B kérdésre":

Monitor: - Biztos, hogy jó döntés volt otthagyni egy éppen egyre magasabbra ívelő értékpapír-piaci karriert?

Báthory Balázs: - Amikor elbúcsúztam az OTP Értékpapír Rt.-től, ott is felmerült ez a kérdés, és még a vezérigazgató is kockázatosnak érezte a döntésemet. Ezt elintézhetném persze azzal az angol szólással is, hogy "no risk, no fun", de azért ennél mélyebben átgondoltam. Azon a ponton voltam, amikor el kellett dönteni, hogy a következő öt-tíz évre a korábban szerzett ismereteimet mélyítem el még jobban, vagy körülnézek, hogy mi minden van még a világban. Nos, ha körülnézek, akkor azt hiszem, nemigen lehet izgalmasabb kihívást találni, ráadásul egy olyan csapatban nyílik lehetőség ennek az új dolognak a kipróbálására, amellyel meg tudjuk valósítani az elvállalt feladatot. Ráadásul minden a konvergenciáról szól, az elektronikus kereskedelem és a pénzpiac is nagy sebességgel közeledik egymáshoz. Mivel ezt a témát az egyik oldalról már ismerem, biztos vagyok benne, hogy nem lehet rossz megtapasztalni belülről a másik oldalt is…

M.: - A Webigen szóösszetétel megalkotásakor szinte bizonyosan gondoltak a keresztszülők a szó közepén megbúvó "big" hangulatára is... 16 millió dollár, aminek a nagyobbik fele készpénz, nem akármilyen feltőkésítettséget jelent a magyar piacon. Mire kell ez a nagy induló tőke? Piacszerzésre, marketingre? Mi a stratégia?

B. B.: - Nem elsősorban marketingre. A marketing csak akkor jó, ha megfelelő értékkel párosul, ezért a B2B-vonalon először értékteremtésre fordítjuk a pénzt: technológiát, embert vagy akár egész céget veszünk. Így állítjuk elő a legfőbb értéket, az ügyfelek elégedettségét. Az új médiaüzletágban szintén fontos az erős szerkesztői gárda kialakítása az értékteremtéshez, de ezen a téren már a marketingnek is nagyobb szerepet szánunk, hogy az újra átgondolt EOL-t sokan megismerjék.

M.: - Az új cég menedzsmentjének kiválasztásakor mintha szerepet játszott volna az értékpapírpiac ismerete. Kitapintható, hogy a tulajdonosok nem feltétlenül profitot várnak el, hanem azt, hogy tudatosan felépüljön egy tőzsdei cég, a vezetők az értéket ne csupán szolgáltatásokban, hanem jelentős hányadban cégértékben teremtsék meg...

B. B.: - Ha ugyanezt pozitív oldalról fogalmazzuk meg, akkor van ebben a megállapításban némi igazság, de nagyon szeretném hangsúlyozni, hogy itt a cégépítésben az értékpapír-tapasztalatokkal rendelkező vezetőknek - vagyis elsősorban a pénzügyi vezérigazgató-helyettesnek és nekem - olyan feladataik vannak (partnerek kiválasztása, üzleti modellek készítése), hogy megalapozott stratégiával egy vezető tőzsdei céget adjanak a piacnak hosszú távra. Ehhez nagyon fontos, hogy ne csak technikai oldalról, ne az ötletelés szintjén közelítsünk a feladatokhoz, hanem egy működő üzleti modellben gondolkodjunk, amelynél igenis fontos, hogy a befektetések idővel megtérüljenek, a termelés nyereségessé váljon. Valós bevételekre számítunk tehát, és valós megvalósításokra épülnek üzleti terveink, így építünk céget, így teremtünk értéket. Számomra ez a fajta értékteremtés nagyon fontos, hiszen ezt tettem életem előző tíz esztendejében is. Egy olyan dinamikus piac megszületésének lehettem részese, mint az értékpapírpiac, ahol nagy szerencsémre korán egy piacvezető cégnél tudtam elhelyezkedni, és azt hiszem, most megint ez jut osztályrészemül: egy új piacot teremthetünk egy piacvezető cégnél.

M.: - Ha így nézzük, tényleg nem nagy a váltás, egy apró lépés a businesstől a businessig... Őszintén sok sikert kívánok!

(info)

Báthory Balázs

A Webigen Rt. vezérigazgatója

Korábbi munkahelyei:

Kereskedelmi és Hitelbank

CA-IB Csoport

OTP Értékpapír Rt.

Lóháton

Nem kis feladat az embernél hétszer nagyobb tömegű állatot rábírni arra, hogy engedelmeskedjen a lovasnak, ráadásul mindezt jó kedvvel tegye…

Ennek művészetét Báthory Balázs Angliában próbálta elsajátítani, ahol módja nyílt a lovaglás elméletét, a lovak lelkivilágát is tanulmányozni. Ez nem teljesen vág egybe a kanadai kormány támogatásával folytatott tőzsdei tanulmányokkal, de ki tudja, hogy a Webigen Részvénytársaság vezérigazgatójának milyen tudásra van inkább szüksége?

A lovaglás során irányt is könnyebben vált az ember, nem úgy, mint mondjuk a vasúton, amikor váltók ide, váltók oda, mégiscsak arra kell menni, amerre a sín vezet. A Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Főiskola után az egyenes sín egy szálloda vagy egy utazási iroda felé haladna, de jön az első "huszáros" fordulat: tőzsdei tanulmányok, majd munkavégzés, előbb üzletkötőként, később igazgatóként, utóbb vezérigazgató-helyettesként különféle bankoknál: Kereskedelmi és Hitelbank, CA-IB Csoport (budapesti, londoni leányvállalat), OTP Értékpapír Rt. A kilencvenes évek közepén háromszor is elnyerte az év legjobb értékpapír-kereskedője címét. Alapítása óta tagja a Budapesti Értéktőzsde Kereskedési Bizottságának, az idei évtől pedig beválasztják a Keler (Központi Értéktár és Elszámolóház Rt.) igazgatóságába.

Ez is egyenes út, a fényes sínpár magabiztosan és törésmentesen halad, ameddig csak a szem+ellát.

De Báthory Balázs lovas lélek.

Egy határozott mozdulat, s máris befordul a mezőről az erdőbe, új, ismeretlen tájak felé. Elvállalja a Webigen Rt. irányítását. "Nyolc-tíz évenként kell egy újrakezdés" - mondja, s ha ilyenkor valaki a háromgyermekes apa szemébe néz (gyermekeinek kora: tíz- és nyolcéves, illetve nyolc hónapos), akkor muszáj elfogadnia: nem a levegőbe beszél.

Ráadásul úgy véli, ez kisebb váltás, mint a vendéglátóiparból a tőzsdére; a web nem valami új, nem valami más, hiszen minden webessé alakul, rövidesen a tőzsde is. Talán éppen ennek megteremtése vonzotta, bár az is lehet, hogy inkább a kollegák - mint mondja: "a fantasztikus csapat" - miatt érezte, hogy itt a helye.

Mert tanulni nemcsak a lovaktól lehet.

E-mail cím:

bathoryb@webigen.hu

Az összállítás részei még a Monitor a "Big",a " A titokzatos harmadik " és a "Webre vágják a világot?" című írások.

Kulcsszavak: e-commerce =b2b0717 Webigen

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01