Minden eddiginél jobb, nagyobb...

Szabó Hédy, 2000. január 27. 23:20
Ezt állítja magáról az idei Comdex, ahol több mint 2400 kiállító építette fel a maga bódénak éppen nem nevezhetô mutatványos csodapalotáját (a Philips éppenséggel az egész világot szimbolizáló díszletet alkotott, benne az Eiffel-toronytól a pagodákig mindent megjelenítve), s ahova 220 ezer látogatót várnak.
S hogy mi az új ebben az évben? Talán a minden eddiginél nagyobb szakosodás. Külön pavilont - az elnevezés ez esetben egy-egy kiállítói szigetet jelent - kapott az Y2K-probléma, a Linux, az Internet-telefon és az amerikaiak kedvenc idôtöltése, a "shopping", vagyis itt és most a számítógép-bevásárlóközpont. A computershopper.com pavilonjában csokorba gyűjtve találhatja meg az érdeklôdô mindazokat a web-helyeket, ahol számítógépet vagy hozzávalókat vehet, bejárva a világ összes boltját anélkül, hogy kitenné a lábát a szobából. Mert erre való az elektronikus kereskedelem, az e-commerce, ami az itteniek szerint "simple the best". A Comdexen egyébként egy átlagosnak mondható PC legalább 300 vagy 333 MHz-es processzorral, 32 vagy 64 MB RAM-mal bír, 3-4 GB-os winchestert építettek bele, rendelkezik AGP grafikai kártyával és 24-szeres vagy 32-szeres CD-ROM-drive-val.

Processzorügyben tovább folyik az erôfitogtatás, a kiállításon mind többen jelentkeztek legerôsebb, 450 MHz-es Pentium II-t rejtô masináikkal (Compaq, Gateway, HP, IBM, NEC), de az is igaz, hogy egyre gyakrabban látni olyan igazán márkás gépeket is, amelyekrôl hiányzik az "Intel inside" logo, vagyis inkább azt tapasztaljuk, hogy nem hiányzik senkinek. Az AMD, a Cyrix, az ITD processzorait megtalálni minden nagyobb gyártó mérsékelt árú gépeiben, elôretörésük az itteni szaksajtó szerint is egyértelmű. Néhol fellelhetô olyan gép is, amelyben 350 MHz-es K6-2 chip dolgozik, elvétve 400 MHz-est is találni, de a következô, K7-es chiprôl egyelôre csak beszélnek, egyetlen bemutatott gépben sem létezik még.

Ilyen felfújt luftballon akad még egy pár a kiállításon, hiszen a léggömbök csak színesítik a show-t; a ViewSonic színes, madárkás léghajó formájában lebegteti a kiállítás felett, a Microsoft hatalmas, felfújható szoftverdobozként tette le a bejárat mellé, ezzel csalogatva a látogatókat az Office 2000 kipróbálására, amit persze egyelôre csak kóstolgatni lehet az erre rendszeresített Office Enterprise Information Centerben - hol máshol, mint a weben.

Az erô megjelenésének egy másik formája a noteszgépek mind fejlettebb, mind többet tudó, ugyanakkor egyre vékonyabb, könnyebb generációja. A legnevesebb gyártók 300 MHz-es Pentium II-es modelleket mutatnak be, de a Compaq és az Umax Technologies 300 MHz-es AMD K6-os noteszeket is kínál. Nem ritka a 6-8 GB-os drive, és a DVD-ROM is egyre általánosabbá válik a hordozható gépekben. (Konkrét modellekrôl, új gépekrôl késôbbi számainkban még szólunk.)

Na de a lényeg sohasem a "vasban" van, hanem a belé lehelt értelemben - mondják a szoftveresek -, s ezt (no meg az erôviszonyokat) jól tükrözik a kiválasztott kulcselôadók, szponzorok. A rendezôk azzal, hogy kitalálták az esti "keynote"-ot, két elôadót hoztak különleges helyzetbe, éppenséggel két szoftverház meghatározó egyéniségét: Bill Gatest és Larry Ellisont. A Microsoft az Office 2000 béta-verziójáról már késztermékként beszél, az Oracle ezt egy picivel jogosabban teszi a 8i adatbázis-kezelôvel, hiszen ez utóbbi már készen van. Larry Ellison ugyanazt az elôadást tartotta meg itt, aminek "béta-verzióját" már leadta egy héttel korábban, San Franciscóban, az OracleWorldön. Mindenesetre a kongresszusi központ elé kitett nagy Office 2000-doboz mellett, illetve azzal szemben most valahogy felsorakoztak a Microsoftot bosszantó nagy nevek. Minden látogatói PC-n (mert ilyen is sok akad: a belépôjegy az idén egy mágneskártya, amivel nem csak a kiállításra, hanem a hálózatba is be lehet lépni) a "Novell Intranet" felirat virít, csakúgy, mint a pavilon bejáratán, ahol csak Novell-partnerek kaptak helyet. Ami a kiállítói szigeteket illeti, természetesen Microsoft-partnerpavilon is van, sôt a CA is felállított egy önálló partnerpavilont, ahol az Unicenter-megoldások kaptak helyet, amelyek lassan az enterprise menedzsment számára de facto szabvánnyá válnak. Természetesen itt mutatják be az új generációs Unicenter TND-t is.

Érdekesség, hogy az idei Comdexen van egy First Pavilon is, ami nem a világelsôké, hanem azoké, akiket korábban soha senki nem láthatott a Comdexen - most érett meg termékük vagy vállalatuk arra, hogy részt vegyenek a világ legjelentôsebb informatikai kiállításán. Ezt az "elsô pavilont" a befektetôk is szívesen felkeresik, számukra is fontos információkat hordoz, hiszen manapság ezek a semmibôl elôbukkanó kis cégek egy-két év alatt akár több ezerszeresére növelhetik értéküket. Az Internet világában egy-egy jó ötlet nagyobb érték, mint korábban bármikor. Ki tudja ma, hogy nem az InterQuest cég lesz-e (mondjuk) a holnap Netscape-je... Inter... Lám, lám, már az új cégnevek is így kezdôdnek. Ha lassan is, de eljutottunk addig a szóig, amelybe bele lehetne tömöríteni az egész Comdexet: mindenki errôl beszél, mindenki ezt mutatja, mindenki ezt használja. Természetesen Eckhard Pfeiffernek sincs jobb témája, mint a webre épülô megoldások, pedig hát a Compaq vezérigazgatója éppenséggel beszélhetne egy hatalmas világcég bekebelezése után az ilyenkor elôforduló emésztési problémákról is.

Vasárnap este egyébként - amikor a Comdex kiállítói pavilonjaiban még az építôké volt a fôszerep - jelen sorok szerzôi ellen már-már a biztonsági embereket vetették be a sajtóközpontban, hogy másfél órával az ötórai zárást követôen legyenek már szívesek leszállni a gépeikrôl, s abbahagyni az online Comdex böngészését. Persze ezt más is megteheti, akár Budapestrôl is, így hát jobbnak látszott hajlani az egyre kevésbé szelíd kérlelô szóra, s átmenni Bill Gates elôadására a Hiltonba. A hatalmas sorokban kígyózó tömeg mellett itt is Internet-lehetôséget felkínáló gépek: nézd meg az elôadást kényelmesen, tolakodás nélkül, a weben! A múlt századból érkezett újságíró persze nem bírja ki, élôben hallgatja meg az elôadásokat, járja a pavilonokat, de végül csak behódol ô is: betölti számítógépébe a digitális fotókat, megírja a notebookon a cikket, s végül az egészet elküldi e-mailben a szerkesztôségbe, hisz másképp hogyan jelenhetne meg az egész abban a Monitorban, amely még a Comdex hetében eljut az olvasókhoz?

Be vagyunk hálózva, kedves olvasók, extra Internet non est vita... (si est vita, non est ita!)...

Kulcsszavak: Comdex kiállítás

Nem csak a húszéveseké az online világ

Növekvő ütemben terjed az internethasználat az idősebbek körében, bár a szépkorúak továbbra is lemaradásban vannak a fiatalabbakhoz képest. Egyebek közt ezt állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss felmérése, amely az életkoron túl a nem, az iskolázottság, valamint a munkavégzési és a háztartásbeli körülmények internethasználatra gyakorolt hatását is vizsgálta.

2024. május 29. 12:55

150 tablet kiosztásával és edukációs tartalmakkal támogatja az iskolákat a „Köszi, SIÓ!” program

Megújult a SIÓ-Eckes iskolásokat támogató pályázata: a 2024-től „Köszi, SIÓ!” néven futó programban a vállalat az iskolák digitális oktatásának támogatását tűzte ki célul, hogy a gyerekek és a pedagógusok még több korszerű eszközhöz juthassanak. A sikeresen pályázó intézmények összesen 150 tablettel lehetnek gazdagabbak, sőt a modernizáció mellett elfogadásra motiváló mesével és óratervvel is segíti a tanárok munkáját a vállalat. A pályázatok online leadására 2024. július 14-éig van lehetőség.

2024. május 29. 12:13

Friss kutatás: napi szinten sokat használnak tévét a magyarok, ennyit költenek rá

Szinte minden háztartásban van legalább egy tévé, minden harmadik magyar két készülékkel is rendelkezik, viszont a legtöbben maximum 150 ezer forintot szánnak rá – derült ki egy friss kutatásból. A Hisense legújabb felmérése rávilágított arra, hogy a magyarok jelentős része továbbra is elsősorban hagyományos tévénézésre használja a készülékét, habár ez csökkenő tendenciát mutat 2022 ősze óta, miközben a streaming szolgáltatásokat többen használják. Új készülék vásárlásakor a magyaroknak az ár a legfontosabb szempont, de mindössze a megkérdezettek 17 százaléka tervezi új tévé beszerzését.

2024. május 29. 11:29

Együtt a korszerű oktatásért

Megújult a SIÓ-Eckes iskolásokat támogató pályázata: a 2024-től „Köszi, SIÓ!” néven futó programban a vállalat az iskolák digitális oktatásának támogatását tűzte ki célul, hogy a gyerekek és a pedagógusok még több korszerű eszközhöz juthassanak. A sikeresen pályázó intézmények összesen 150 tablettel lehetnek gazdagabbak, sőt a modernizáció mellett elfogadásra motiváló mesével és óratervvel is segíti a tanárok munkáját a vállalat. A pályázatok online leadására 2024. július 14-éig van lehetőség.

2024. május 29. 09:57

Ennyit költenek a magyarok egy új tévére

Szinte minden háztartásban van legalább egy tévé, minden harmadik magyar két készülékkel is rendelkezik, viszont a legtöbben maximum 150 ezer forintot szánnak rá – derült ki egy friss kutatásból. A Hisense legújabb felmérése rávilágított arra, hogy a magyarok jelentős része továbbra is elsősorban hagyományos tévénézésre használja a készülékét, habár ez csökkenő tendenciát mutat 2022 ősze óta, miközben a streaming szolgáltatásokat többen használják. Új készülék vásárlásakor a magyaroknak az ár a legfontosabb szempont, de mindössze a megkérdezettek 17 százaléka tervezi új tévé beszerzését.

2024. május 29. 09:02

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az Everguest szoftvere felforgatja a turizmus állóvizét

2024. május 27. 17:30

Minden második magyar internetező volt már áldozata kibertámadásnak

2024. május 22. 14:37

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52