FEOSZ: a webáruházak többsége nem ad megfelelő tájékoztatást az elállási jogról
Az internetes áruházak jelentős része nem ad a jogszabályoknak megfelelő tájékoztatást a webcímén és korlátozza a fogyasztót indokolás nélküli elállási joga gyakorlásában - derül ki a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) karácsony előtti vizsgálataiból, amelynek eredményeiről kedden tájékoztatták az MTI-t.
Az elemzés szerint a legtöbb hiányosság még mindig az elállási jogról szóló tájékoztatás körében figyelhető meg, hét vállalkozásból hatra volt jellemző, hogy az elállási jogról a fogyasztók nem kapnak teljes körű információkat. Egyes vállalkozások jogsértő módon korlátozzák a fogyasztót indokolás nélküli elállási joga gyakorlásában: így például a blokk, számla ellenében fogadják csak el vagy azt csupán a sértetlen, eredeti csomagolás birtokában hajlandóak elismerni.
A vizsgálat szerint ugyanakkor az internetes kereskedők a jogszabályi előírásoknak megfelelően, azaz az áfával növelt értékkel tüntetik fel áraikat és a szállítási költségekről is megfelelő tájékoztatást adnak.
Az egyik weboldalt üzemeltető cég nem elégítette ki a nevére és székhelyére vonatkozó tájékoztatás követelményét, de a fizetési feltételek és módok feltüntetése, valamint az ajánlati kötöttség ideje is hiányzott. Az összes többi vállalkozás azonban a szükséges módon nyújtott információkat a fizetési, szállítási, teljesítési feltételekről, az ajánlati kötöttség idejéről, valamint cégnevéről és székhelyéről a fogyasztóknak.
A FEOSZ vizsgálata során talált egy olyan weboldalt, ahol a hirdető magánszemélyként kínálta termékeit eladásra, így nem vállal semmilyen garanciát termékeire, holott, ha azok meghibásodnak, akkor hat hónapon belül neki kellene bizonyítania, hogy a vevő részére elküldött vagy személyesen átadott árucikk a teljesítéskor még hibátlan volt. A tájékoztatás szerint, ha két magánszemély köt egymással szerződést, akkor általában két év helyett csupán a teljesítéstől számított hat hónapig léphet fel a vevő az eladóval szemben az említett igényekkel. Ekkor azonban már a vevőnek kell bebizonyítania, hogy a megkapott árucikk már akkor hibás volt, amikor átvette, ám ez gyakran lehetetlennek bizonyul.
A fogyasztókat Európa-szerte megilletik a távollevők között kötött szerződések kapcsán irányadó speciális jogok. Ennek megfelelően tehát legalább 7 munkanapos indokolás nélküli elállási jog illeti meg a vevőt. Így nem számít, hogy egy osztrák, belga, vagy akár egy holland vállalkozás webáruházából vásárol, mert az uniós szabályok értelmében legalább 7 munkanapos határidőn belül meggondolhatja magát és visszaküldheti a terméket. Az Európai Unión belüli, határon átnyúló online vásárlás során a fogyasztókat megilletik a jogszabályok nyújtotta garanciák akkor is, ha például a webáruház szerződési feltételei szerint kikötik egy olyan harmadik állam szabályait alkalmazni a szerződésre, amely nem tagja az Európai Uniónak.
A FEOSZ a teszt tapasztalatai alapján azt javasolja, hogy a fogyasztók kellő tudatossággal járjanak el internetes vásárlás esetén és ne nyugodjanak bele, ha elutasítják indokolás nélküli elállási joguk gyakorlását. Ilyenkor forduljanak a fővárosi, megyei békéltető testületekhez a fogyasztói jogvita gyors és ingyenes rendezése érdekében.
Kapcsolódó cikkek
- Meghódítja-e az okostelefon az online vásárlást?
- Töretlen az online kereskedelem növekedése Kínában
- Tények és tévhitek az online vásárlással kapcsolatban
- A NAV figyeli az internetes hirdetéseket is
- Közösen adnak kedvezményeket a legnagyobb e-kereskedők
- Megháromszorozódott az interneten vásárlók száma Szlovákiában
- OFE: Megkérdőjelezhető jótállási feltételek a legnagyobb mobilszolgáltatónál
- Országos roadshow indul az internetes értékesítés népszerűsítésére
- Decembertől "új világ vár" a webáruház-üzemeltetőkre
- Sok visszaélést tapasztal az internetes kereskedelemben a NAV
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.