Az e-kereskedelem felborítja az ipari disztribúció megszokott rendszerét
Az ipari disztribútoroknak át kell gondolniuk az üzleti modelljüket a fennmaradás érdekében
A UPS friss, európai, amerikai és kínai beszerzők körében végzett felmérése újra igazolni látszik azt a közkeletű véleményt, hogy az online kereskedelem gyökeresen megváltoztatja az ipari disztribúciót is.
A közvetlenül a gyártótól, illetve az online piactereken történő beszerzések elterjedésével az ipari értéklánc Európa szerte átalakul, a hagyományos elosztó vállalatoknak pedig meg kell dolgozniuk piaci részesedésük megőrzéséért.
A UPS 2017-es Ipari Beszerzés Dinamikája (Industrial Buying Dynamics) felmérésének eredményei 800 európai beszerzési vezető véleményét tükrözi. A kutatás tanúsága szerint 2017-ben már az ipari beszerzők 90%-a vásárol közvetlenül a gyártótól is – ez 27%-os növekedést jelent 2015 óta, mikor a UPS utoljára végezte el ezt a kutatást. Emellett a gyártóknál elköltött pénzösszegek is jelentős növekedést mutatnak: közvetlenül a gyártótól történő vásárlások mára az európai beszerzések 44%-át teszik ki értékben.
„2017-ben az ipari beszerzések egyben a disztribúcióról is szólnak: a kereskedelem direkt és online modelljei felülírják a régóta fennálló vásárló-disztribútor kapcsolatokat” – mondta el Abhijit Saha, a UPS marketingért felelős európai alelnöke. „Legyen szó akár közvetlen vásárlásról, akár internetes piactereken történt beszerzésről, a hagyományos közvetítők szerepe leértékelődik – az online elérhető információk illetve elvégezhető tranzakciók a változás fő hajtóerői.”
Hogy érhetik mégis utol ezt a változó keresletet az ipari értékesítők? A legfőbb tényező a UPS kutatás szerint a vásárlás utáni szolgáltatások milyensége, hiszen most már a beszerzők 86%-a várja el e szolgáltatásokat partnereitől. Ez az érték 8%-os növekedést mutat 2015 óta. Habár a leginkább elvárt vásárlás utáni szolgáltatás továbbra is a hatékony visszaküldési folyamat, a vásárlók ennél sokkal összetettebb igényekkel is fellépnek. A helyszíni karbantartást és javítást például a megkérdezettek 70%-a tarja kiemelten fontosnak. Valójában a vásárlást követő szolgáltatások akár a vásárlói hűséget és ezen keresztül a profitabilitást is erősíthetik, hiszen a válaszadók 55%-a jelezte, hogy akár beszállítót is cserélne e szolgáltatások minősége miatt.
A vásárlók emellett elvárják a mind gyorsabb leszállítást is. A beszerzők két ötöde nyilatkozott úgy, hogy rendeléseinek legalább 25%-ánál aznapi teljesítésre van szükségük, 60%-uk pedig jellemző módon valamennyi áruját legkésőbb 48 órán belül meg kívánja kapni.
A kutatás szerint a beszállítók által kínált biztosítás egyre fontosabb, és az országhatárokon átívelő kereskedés is növekszik. Az európai beszerzők mintegy fele váltana beszállítót a jobb biztosítási szolgáltatás miatt. A külföldi beszerzések tekintetében pedig a válaszadók 33%-a nyilatkozott úgy, hogy elsősorban más európai országokból szerzi be termékeit. Az USA és Kína a második és harmadik legfőbb import terület.
„Azok a cégek, melyek észlelik az ipari disztribúció változásait könnyebben megtarthatják ügyfeleiket és léphetnek új piacokra is” – nyilatkozt Abhijit Saha. „Ez első sorban azt jelenti, hogy felhasználóbarát értékesítési csatornákat kell kiépíteniük, komoly beruházásokat kell eszközölniük az ellátási láncaikba, és fel kell ismerniük a vásárlás utáni szolgáltatások fontosságát is.”
Kapcsolódó cikkek
- Az ígéret földje: nőtt, nő és nőni fog az e-kereskedelem
- A kisebb brandek figyelmesebbek vásárlóikkal
- A túlbuzgóságot fogadják el legnehezebben az Y generációtól a tapasztaltabb kollégák
- Az internetbiztonságra figyelmeztet a szünidő kezdetén a Telekom
- A fogyasztók digitális DNS-ének megértésén múlik az online kiskereskedelem jövője
- Ha eltűnik a papír, megáll az élet?
- Dinamikusan növekszik a hazai kiskereskedelem
- Megismerhetjük a legtöbbet fényképezett látványosságok listáját
- Vodafone gyermeknapi kutatás: a családok többsége szerint fontos az internetbiztonság
- Kell-e félnünk a robotoktól?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A lámpák lekapcsolása már nem elég az energia-megtakarításhoz
A Schneider Electric nemzetközi kutatása szerint jelentős különbség van az ingatlantulajdonosok energiafelhasználással kapcsolatos elvárásai és a tényleges cselekedeteik között. A felmérés eredményei alapján a válaszadók több mint 80%-a fontosnak tartja az energiahatékonyságot, ugyanakkor sokak számára továbbra is a lámpák lekapcsolása jelenti a legfőbb energiamegtakarítási intézkedést.
Ezek 2025 legfontosabb IT trendjei
Az idei év technológiai fókuszterületei között az AI, az üzleti intelligencia és az automatizálás kerülnek a középpontba, míg a legnagyobb kihívásokat a költség- és humánerőforrás-korlátok jelenthetik – áll a Protechtor CIO Navigátor felmérésében, amely 70+ magyar vállalati IT-vezető véleményét tükrözi. Az innováció iránti szándék világos, hiszen a cégek 56%-a már rendelkezik előre kidolgozott digitalizációs stratégiával, ami jelentős előrelépés. Ugyanakkor a piacon komoly eltérések tapasztalhatóak: míg a vezetők többsége optimistán tekint a 2025-ös évre, és 50%-uk a bővülő IT-büdzséből várja a fejlődést, addig ugyanennyien aggódnak a változatlan vagy csökkenő pénzügyi források és a fokozódó technológiai verseny hatásai miatt.