Figyelem és gondoskodás az első 3 hónapban. Ezen múlna a munkavállaló megtartása?
Candidate expexrience és employer branding. A HR hívószavaivá váltak az elmúlt években begyűrűző munkaerő-piaci válságnak köszönhetően. A munkáltatói márkaépítés és a jelöltélmény nem csak a jelöltek megtalálásának szempontjából fontos, az új szemlélet a teljes munkavállalói viszonyba beépítve a céget hosszú távon versenyképessé teheti. A Profession.hu legújabb kutatásában annak járt utána, hogyan látják a hazai cégek: megtalálni, vagy megtartani nehezebb ma a munkaerőt, illetve hogyan folytatódik az jelöltélmény a munkába lépés első napjától.
A Profession.hu összesen 244 céget kérdezett meg a felmérés során, akiknek 55 százaléka többségében vagy kizárólag kékgalléros, illetve 33 százaléka fehérgalléros munkaerőt foglalkoztat. A 67 százalékuk szerint a megfelelő munkaerőt megtalálni a nehezebb, aminek elsősorban a munkaerő- és szakember hiány, az alacsony bérszint, a magas költségek, valamint a rossz képzési rendszer az oka. Azok a cégek, akik szerint megtartani nehezebb a munkaerőt, elsősorban azt emelték ki, hogy nehéz hosszú távon lelkesíteni a mai munkavállalókat. Nem kitartóak, ha nem tetszik valami, azonnal tovább állnak. Változott az érdeklődésük, a prioritásuk. Egyre igényesebbek a munkakörnyezetükre, fizetésre, béren kívüli juttatásokra, és sokkal könnyebben váltanak munkahelyet egy jobb ajánlat esetén.
A megfelelő onboarding segíthet
Ugyan a felmérés szerint minden második ügyfélnek van kialakult onboarding folyamata, de többségüknek ez csak az ‚alapcsomagot’ jelenti: bemutatást, adminisztrációt, munka-, tűzvédelmi oktatás és betanítást, tehát mindent, ami a mielőbbi munkavégzés megkezdéséhez feltétlenül szükséges. Az esetek felében ezeken felül már arra sem szentelnek időt, hogy bemutassák a vállalat történetét, és a különböző szervezeti egységeket. 93 százalékuk semmilyen onboarding folyamatot támogató szoftvert, programot nem használ, és az olyan orientációs tréningek, melyek segítenének a vállalat, a munkakör, és a különböző funkciók működésének megértésében, átlátásában, mindössze a megkérdezett cégek 14 százalékára jellemző. A próbaidő alatt többnyire nem kap visszajelzés a munkavállaló, illetve a próbaidő lejártával is mindössze a cégek fele ad értékelést a dolgozó addig teljesítményével kapcsolatban. A beilleszkedést és mindennapos stressz kezelését segítő mentális támogatást a cégek 26 százaléka nyújt, olyan mentor program pedig, ami a dolgozó fejlődését biztosítaná, az ügyfelek 29 százalékánál található.
A legtöbb cég igyekszik mindent megtenni a munkaerő megtartásáért
A kutatásban résztvevő cégek 6 százaléka gondolja csak úgy, hogy az onboarding folyamatnak semmilyen jelentősége nincs. Az általános megítélés szerint a beléptetés folyamata segíti a gyorsabb beilleszkedést (69%), és fontos szerepe van első pozitív benyomás kialakulásában (65%), ami a próbaidő alatt meghatározó is lehet. Meglepő, hogy a cégeknek mindössze 46 százaléka gondolja úgy, hogy a megfelelő onboarding hatással lehet a hatékonyabb munkavégzésre, vagy a munkavállaló megtartására. Többségük úgy véli (70%), megtesznek mindent azért, hogy meg tudják tartani (az arra érdemes) kollégákat. Ők elsősorban a kommunikációra, és másodsorban a juttatásokra helyezik a hangsúlyt. Azok a cégek, akik saját bevallásuk szerint nem tesznek meg mindent az új munkavállalók megtartásáért, elsősorban a mentorálást és a visszajelzések hiányát nevezték meg legfőbb problémaként. Ők úgy ítélték meg, hogy az első 3 hónapon belül fordíthatnának nagyobb figyelmet és gondoskodást az új kollégára. Ebben az időszakban a lemorzsolódás a cégek 15 százaléka szerint gyakori, 33 százalékuk szerint pedig átlagos.
A kutatás eredményei alapján egyértelmű fejlődés érezhető az itthoni vállalatoknál is. A visszajelzések gyűjtése a kollégák elvárásairól, a munkavégzés körülményeiről, véleményükről minden eddiginél fontosabb jelentőséggel bír a jelenlegi, megváltozott munkaerő-piaci helyzetben. Szerencsére a hazai cégek is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a pozitív jelöltélményen túl az onboarding folyamatokra is, és betanulási programokkal, mentor rendszerrel és folyamatos kommunikációval igyekeznek a munkavállalókat megtartani.
Kapcsolódó cikkek
- eTrends Monitor: a készpénzmentes fizetés már népszerűbb a netezők körében
- Digitális szakemberek lesznek a jövő pénzügyesei
- Kelet-Közép-Európa a lineáris televíziózás bástyája
- Egyre nő a fizikai munka elismertsége a magyar dolgozók szerint
- Kutatás: az ingatlan.com az ingatlanhirdetési piac vezetője
- A recruitment történelem nagy napja
- Nehezíti a HR-munkát a GDPR
- Nemzetközi online vásárlási trendek
- A jó HR-es is holtig tanul
- Idén már közel 180 milliárd forint értékben rendeltünk terméket az internetről
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.