A mesterséges intelligencia megjelenése a pénzügyi szolgáltatásokban

forrás: Prím Online, 2018. november 30. 09:48

A Világgazdasági Fórum és a Deloitte legújabb jelentése azt mutatja be, hogy a mesterséges intelligencia (AI) hogyan változtatja meg a pénzügyi szervezetek hagyományos működési modelljeit és forgatja fel a pénzügyi ökoszisztéma versenydinamikáját.

A mesterséges intelligencia (AI) új utakat nyit a pénzügyi intézmények számára az ügyfélszerzés és –megtartás területén, emellett új együttműködési modelleket tesz szükségessé a versenytársak között, írja a Világgazdasági Fórum a Deloitte támogatásával készült új jelentése. „A pénzügyi szolgáltatások új fizikája” című jelentés azt vizsgálja, hogy az AI hogyan alakítja át a pénzügyi szervezetek életét azáltal, hogy drasztikusan megváltoztatja a front- és a back-office tevékenységeket, jelentős változásokat hoz létre a pénzpiacok szerkezetében és szabályozásában, valamint komoly kihívásokat állít a társadalom elé annak fejlődése érdekében. 

 

„Mivel az AI válik a működési hatékonyság motorjává, ezért önmagában a méretgazdaságosság nem bírja majd fenntartani a költségelőnyöket. A jövőben a pénzügyi szervezetek sikerének kulcsa a rendelkezésre álló adatok mennyisége, és azok felhasználásának képessége lesz” – mondta el Mérth Balázs, a Deloitte Magyarország pénzintézeti szektorának vezetője. 

 

A Világgazdasági Fórum és a Deloitte közös jelentése kilenc fő trenden keresztül mutatja be, hogyan változtatja meg az AI a pénzügyi szolgáltatások fizikáját, hogyan gyengíti meg azokat a kötelékeket, amelyek eddig összetartották a pénzügyi szervezeteket, miközben új súlypontokat hoz létre, amelyek váratlan módon ötvözik a régi és az új erőforrásokat. A kilenc trendről részletesen ITT olvashat. Magyarország szempontjából négy folyamat látszik különösen fontosnak: 

 

A költséghelytől a profitcentrumig

 A pénzintézetek a mesterséges intelligenciával megsegítve egyre inkább képesek lesznek a támogató és back-office folyamataikat  külső felek által is igénybevehető szolgáltatásokká fejleszteni, ugyanakkor más, kevésbé fejlett folyamataikat kiszervezik. Ezáltal a pénzintézetek elmozdulnak a „back-office as a service model” irányába, amivel egyrészt felgyorsítják a pénzintézeten belül megtartott képességek folyamatos fejlődését, másrészt másokat is arra kényszerítenek, hogy e szolgáltatások fogyasztóivá váljanak, ha nem akarnak lemaradni.

 

Új eszközök az ügyfelek megtartására

A szolgáltatások megkülönböztetésének múltbeli módszerei (úgy mint költséghatékonyság, kiszolgálás sebessége illetve ügyfelekhez való (fizikai) hozzáférés) visszaszorulóban vannak, a mesterséges intelligencia új eszközöket (pl: adat alapon személyre szabott szolgáltatások) ad a pénzintézetek kezébe, melyek alkalmazásával képesek lesznek hatékonyan megkülönböztetni magukat versenytársaiktól.

 

Önműködő pénzügyi tanácsadás

Jelenleg a pénzügyi tanács, ami minden egyes pénzügyi termék része, gyakran általános és személytelen. A mesterséges intelligencia elősegítheti az ún. önműködő pénzügyi tanácsadás kialakulását elsősorban a következő három területen: i) összehasonlító platformok, ahol a felhasználó össze tudja hasonlítani a különböző termékeket és szabadon tud a termékek és a szolgáltatók közt váltani, ii) adat alapon személyre szabott pénzügyi tanácsadás, iii) algoritmusok által automatikusan optimalizált döntések.  

 

Adatkezelési együttműködések

A adatok sokrétűségéért folytatott versenyben a szervezetek számára kulcsfontosságú lesz a versenytársakkal és a potenciális versenytársakkal szövetségre lépni. Ez azonban jelentős stratégiai és működési kockázatokat hordoz magában.

 

“A mesterséges intelligencia térnyerése a pénzügyi szektorban újabb lendületet adhat a költséghatékonyság növekedésének és az ügyfélélmény fejlődésének. Ugyanakkor ezeknek a lehetőségeknek a kihasználásához még sokat kell tenni az adatkonszolidáció, a banki működésbe való mély beillesztés és a szabályozás területén is” – mondta Schenk Tamás, a Deloitte üzletviteli tanácsadási üzletágának partnere.

 

A pénzintézetek számára kulcsfontosságú mesterségesintelligencia-alapú stratégiákról bővebben ITT olvashat.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Online és offline sikerek a MediaMarktnál

Annak ellenére, hogy a gazdasági helyzet továbbra is nehéz, a MediaMarkt anyavállalata, a Ceconomy az első negyedévben jelentős forgalom- és nyereségnövekedést ért el a 2024/25-ös pénzügyi évben. A cégcsoport közleménye szerint az eredmények azt mutatják, hogy a MediaMarkt stratégiája, amely egyszerre és összehangoltan van jelen az online térben és a hagyományos üzletekben, azaz az omnichannel modell, sikeresnek bizonyult.

2025. február 16. 13:53

Bosch: 54 milliárdos beruházás és új raktárkapacitás

A Bosch, a globális technológiai és szolgáltatási vállalat, átadta legújabb, csúcstechnológiás logisztikai és disztribúciós központját Miskolcon. A központ, amelynek építése 2021-ben kezdődött, a Robert Bosch Power Tool Kft. több mint 54 milliárd forintos beruházásával valósult meg. 

2025. február 16. 12:07

Ezek okozhatják a legtöbb meglepetést idén a kriptopiacon

A BITmarkets kriptovaluta-tőzsde közzétette listáját 2025 TOP 5 kriptós meglepetéseiről. A Cardano és a SUI mellett három új szereplő is helyet kapott, amik potenciálisan átalakíthatják majd a szektort: az XRP, a Dogecoin és a Stellar.

2025. február 16. 10:25

Tisza Párt: a jövő kihívásai

A Tisza Párt első kongresszusát 2025. február 15-én rendezték meg "Vissza Európába" címmel a Hungexpo Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban. Az esemény célja a párt tevékenységének és jövőbeli terveinek bemutatása volt, amely során - kerekasztal-beszélgetések és plenáris előadások illetve workshopok keretében szó esett a műszaki-, technológiai kihívásookról is.

2025. február 15. 19:18

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ESET nyerte az AV-Comparatives 2024-es Év Terméke díját

2025. február 13. 10:03

Tudatos és biztonságos online jelenlét a fiataloknak

2025. február 10. 14:59

Szoboszlai Dominik és a Liverpool: Hogyan követhetjük nyomon a mérkőzéseiket?

2025. február 7. 15:20

IAB Hungary kihirdette az Év videós hirdetése 2024 versenyének győzteseit

2025. február 7. 09:54