Továbbra is szárnyal az e-kereskedelem

forrás: Prím Online, 2020. november 28. 09:55

Bár még bő egy hónap hátra van 2020-ból, az mostanra már egyértelműen kijelenthető, hogy a kereskedelmen belül az online piac lett az egyik nyertese a koronavírus-járványnak. A Black Friday időszak után, az év végi szezon hajrája ugyanakkor még hátra van, aminek kimenetele, dinamikája talán sose volt még ennyire többismeretlenes egyenlet. Ebben az új, megváltozott piaci környezetben a vásárlók reakciói (és anyagi lehetőségei) is jóval kiszámíthatatlanabbá váltak. A GKI Digital és az Árukereső.hu friss publikációja ezt a különleges év végi időszakot járja körbe.

Amit már biztosan tudunk: rekord forgalmak jellemezték 2020 első 10 hónapját

2020-ban eddig minden olyan tényező az online kiskereskedelem erősítését szolgálta, ami más ágazatokra hátrányos hatással volt. Ezt az elmúlt 3 negyedév forgalmi adatai is pontosan visszaigazolják. A koronavírus e-kereskedelemre gyakorolt hatása közvetve már az év első negyedévében is érezhető volt, azonban a második negyedévre vált igazán meghatározóvá. Miközben a kereskedelem legnagyobb része gyakorlatilag stagnált, az online piac első negyedéve 21%-os, míg a második negyedéve önmagában is impozáns, 47%-os bővülést produkált. Ugyan a harmadik negyedév – a nyári hónapok során – már lassabb dinamikájú bővüléssel zárt (+19%), még ezzel a „gyengébb” három hónappal együtt is az elmúlt 5 év leggyorsabb növekedésének lehetünk tanúi. Ennek köszönhetően 2020 első 9 hónapjának online forgalma 30%-kal haladta meg a tavalyi év azonos időszakát, elérve a bruttó 526,5 milliárd forintos szintet.

 

A GKI Digital és az Árukereső.hu közös felmérésének adataiból az is látszik, hogy a 2020-as forgalombővülés leginkább a műszaki és számítástechnikai cikkek, a barkács és lakásfelszerelési eszközök, valamint az élelmiszereket, illetve drogériai- és háztartási termékeket magába foglaló FMCG területén volt jelentős. A műszaki cikkek online értékesítésből származó forgalma csupán a második negyedévben 84%-kal bővült év-év alapon, a harmadik negyedév pedig további 28%-os bővülést hozott a szektornak. Sokatmondó, hogy 2019-ben a műszaki szektor online forgalma még az utolsó, ünnepi negyedévben se tudott ilyen mértékben bővülni.

 

A kereskedelem összességében örülhet, ha „nulla pluszos” szezont zár

A magyar kereskedők kilátásai a vírussal, korlátozásokkal, vásárlási idősávokkal és rövidebb nyitvatartásokkal terhelt ünnepi szezonban korántsem nevezhetők fényesnek. A teljes magyar kiskereskedelmi piacot tekintve, az évek óta tartó, dinamikus növekedés ugyanis megtört, így összességében mindenképpen egy visszafogottabb, tavalyi szinthez legfeljebb hasonló év végi szezonja lehet a kereskedelemnek.

 

Az ugyanakkor biztosnak látszik, hogy a korlátozásoknak köszönhetően – a tavaszi időszakhoz hasonlóan – ismét sok vásárlás terelődik át az online piacra, így az e-kereskedelem ezúttal is jól járhat. 

 

Hogy pontosan mennyire, az viszont erősen függ az aktuális járványhelyzettől és a december közepéig életbe lépő, esetleges további korlátozásoktól: lesznek-e lezárások, korlátozások, megjelenik-e a kereskedelemben vagy a logisztikai szolgáltatóknál a vírus, ha nyitva is maradnak, mennyire lesz biztonságos bevásárlóközpontokban ajándékok után vadászni?

 

 

A koronavírus miatt idén szűkül a karácsonykor ajándékozottak köre

Befolyásolhatja a szezont az is, hogy a járvány egyik nyilvánvaló hatásaként 2020-ban kevesebb embernek tervezünk ajándékot adni karácsony alkalmából. A tágabb rokonság, ismerősök, munkatársak esetében az ajándékozás elmaradása érthető, mivel nem biztos, hogy az ünnepek során mindenkivel személyesen is tudunk majd találkozni. Emiatt, míg tavaly átlagosan 8 ember részére készültünk kisebb-nagyobb meglepetéssel, idén csupán a legszűkebb családra, és a közeli barátokra, vagyis 5-6 főre korlátozódik ez a lista. 

 

A GKI Digital és az Árukereső.hu október végi lakossági kutatása alapján, idén átlagosan 52 300 Ft az ajándékokra szánt keret, ami az előző évi adatokhoz képest 8%-os emelkedést jelent. Figyelembe véve az ajándékozottak körének szűkülését, az inflációt meghaladó mértékű növekedés várható a költésekben, és az egy főre eső ajándékok értéke megnő.

 

2020-ban változhat a Black Friday slágertermékeinek köre

Mivel a járvány felborította különböző termékkörök éven belüli csúcsidőszakát, idén jónéhány klasszikusnak mondható termékkategória lecsúszott az eladási listák élmezőnyéből. Az elmúlt hat év hazai Black Friday akciói során ezek a top termékek jellemzően műszaki, szórakoztató elektronikai, számítástechnikai cikkek és háztartási gépek voltak. Idén ebből a körből a laptopok, háztartási gépek, okos TV-k, játékkonzolok és egyéb számítástechnikai kiegészítők iránti kereslet a vírus hatására már a tavasz folyamán tetőzött.

 

Bár a kiemelten hirdetett, „kirakatba rakott” termékek körében idén is nagy hangsúlyt kapnak ezek a cikkek, de az akciós termékek mezőnyében a korábbi szezonoknál nagyobb szerep jut a játékoknak, könyveknek, ruházati cikkeknek és szépségápolási termékeknek. Emellett több a lakberendezési, lakásfelszerelési, barkács, valamint FMCG termékhez köthető akció is. A műszaki cikkek körében pedig a TV-k és laptopok helyett inkább a középkategóriás mobiltelefonoké, valamint a kis- és közepes háztartási gépeké (pl.: kávéfőző, konyhai robotgép, hajszárító) a főszerep.

 

A tervezett vásárlások összértékét az euró árfolyam emelkedése miatti árnövekedés felfelé tolja, azonban mivel a népszerű termékek körében hangsúlyosabbak az alacsonyabb árfekvésű cikkek, a kosárértékek összességében csökkenésnek indultak 2019-hez képest. Ugyanakkor a tranzakciószám és az ebből fakadó csomagszám semmiképpen nem lesz kevesebb, tehát a logisztikai szolgáltatók akár még nagyobb arányú bővülésre is számíthatnak.

 

Az e-kereskedelmi forgalom tekintetében, az utolsó negyedévre a GKI Digital és az Árukereső.hu összességében, 25-30%-os növekedéssel számol, amivel az év egésze is 30%-os növekedés fölé kerülhet. Ez kétszerese a tavalyi év bővülési ütemének.

 

Tehát az eddigiek alapján erős, de még kezelhető volumeneket hozó, logisztika és készletezés szempontjából „nyugodt” szezonja van az e-kereskedelemnek. Ennél pontosabban azonban még november végén se lehet látni az előttünk álló néhány hetet. Az azonban biztosan kijelenthető, hogy erre a különleges ünnepi szezonra is még sokáig emlékezni fogunk.

 

Módszertan

A közleményben szereplő adatok forrása a GKI Digital és az Árukereső.hu közös Online Kiskereskedelmi Index című kutatássorozata, melynek keretében 2014 óta készül felmérés a kosaras rendszerben működő, terméket (is) értékesítő, magyar nyelvű honlappal (is) rendelkező, forintban (is) árazó webáruházak 3900-as sokaságán. A felmérés eredményeiből készült kiskereskedelmi forgalmi modellezések bruttó értékek és csak a belföldi online vásárlók forgalmi adatait tartalmazzák. Az eredmények a különböző kiskereskedelmi szektorok szintjén is reprezentatívak.

 

A karácsonyi vásárlási szokásokról szóló lakossági kutatást az Árukereső.hu megbízásából a GKI Digital készítette el 2020 októberében. A felmérés online adatfelvétellel valósult meg, 2445 fős válaszadói minta alapján. Az adatfelvétel módjából és az elért célközönségből adódóan a kutatás az aktív internetezők ünnepi vásárlási terveit mutatja be. Egyes kérdések esetén a válaszadók egyidejűleg több opciót is bejelölhettek.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Dübörög a barkácspiac – és vele együtt a logisztika

A 2020-as év az internetes kiskereskedelem valaha volt legnagyobb mértékű éves növekedését hozta. A webáruházak térhódítása az eladókat, valamint az őket a vevőikkel összekapcsoló logisztikai szolgáltatókat is új feladatok elé állítja. A virtuális térben újonnan megjelenő vállalkozások mellett a szektor régebbi szereplőinek is új megoldásokra van szükségük, különösen akkor, ha a termékeik jó részét nem hagyományos csomagként kézbesítik.

2021. május 12. 12:35

A járvány első hulláma alatt is jól teljesített a digitális infrastruktúra

A hazai cégvezetők szerint 2020 tavaszán a mobil- és vezetékes internetes hálózatok lényegében tökéletesen működtek, átlagosan négyötödös osztályzatot adtak nekik – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készített reprezentatív felmérésből. A kutatás ugyanakkor arra is kitér: a megkérdezett cégek majdnem negyven százalékánál panaszkodtak arra, hogy nincs elég szolgáltató a telephelyükön a választáshoz.

2021. május 12. 11:18

A Magyar Telekom 2021. első negyedéves eredményei

A Magyar Telekom ma közzétette 2021. első negyedévre vonatkozó, EU által befogadott Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok (IFRS) szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra. 

2021. május 11. 19:33

Kivel és hogyan kötünk biztosítást a jövőben?

A digitalizáció a biztosítási szektorban is egyre hatalmasabb szerepet tölt be: a szolgáltatók egyre több információt érhetnek el életmódunkról, vezetési stílusunkról, egészségügyi adatainkról, de akár hangvezérelt asszisztenssel is köthetünk szerződést. Vajon ez csak a kezdet, és a nem is olyan távoli jövőben robotokkal egyeztetve hozzuk meg életünk fontos pénzügyi döntéseit? 

2021. május 11. 14:06

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Digitalizációs „bumm” a bankszektorban!

2021. május 4. 19:29

Óvakodjunk a COVID-19 vakcinával kapcsolatos csalásoktól és álhírektől

2021. április 19. 14:58

Új pályázatokat indít az EIT Digital

2021. április 8. 14:15

Stabil üzleti teljesítmény mellett tovább növekedett tavaly a Huawei

2021. március 31. 13:35