A mesterséges intelligencia lehet a túlélés kulcsa a ruházati- és divat cégek számára

forrás: Prím Online, 2021. március 19. 11:18

A GLAMI divatkereső platform iparági jelentése szerint a ruházati- és divatárucikkek online kereskedelemével foglalkozó vállalkozások körében egyre nagyobb szerephez jut a mesterséges intelligencián alapuló eszközök használata. A jelentés négy területet jelöl meg, amelyeken a kereskedelmi platformok számára kiemelt jelentőségű lehet az MI-eszközök használata.

A világjárvány közepette a ruházati- és a divatkereskedelmi webáruházak gyorsan reagáltak a kialakult helyzetre, ugyanakkor a járvány következményei folyamatosan kihívások elé állítják a teljes iparágat. A GLAMI divatkereső jelentése szerint a technológiai innováció továbbra is meghatározó lesz az e-kereskedelemben, és a mesterséges intelligencián (MI) alapuló technológiák lesznek a legnagyobb hatással az iparágra.

 

A jelentésben szereplő adatok szerint a koronavírus járvány kitörése óta az kereskedők 30%-a tervezi növelni az MI eszközökbe való befektetéseinek mértékét, valamint azok a szervezetek, amelyek MI eszközöket használ az e-kereskedelmi platformjaikon 2023-ig 25%-os hatékonyságnövekedésre számíthatnak mind az ügyfél-elégedettség, mind a bevételek, mind pedig a költségcsökkentés területén is*.

 

Az mesterséges intelligencia alapú digitális megoldások számos formában támogathatják a webáruházak üzletvitelét, a glami.hu adatai szerint a vállalkozások a következő négy területeken látják az MI használatában a legnagyobb potenciált:

 

Hiper-perszonalizáció és vizuális keresés

A online árucikkek hatalmas kínálatában a fogyasztók gyakran azért függesztik fel a vásárlási folyamatot, mert az óriási kínálatban nehezen találják meg az általuk keresett terméket. A megoldást az intelligens keresési eszközök jelentik, amelyek segítségével a vásárlók a korábban erre szánt idő töredéke alatt megtalálhatja a kívánt terméket. A statisztikák szerint a korábbi keresések alapján személyre szabott ajánlatok növelik a konverziós arányt és az átlagos rendelési érétéket. Azok a vásárlók, akik a nekik szóló ajánlókra kattintanak 4,5X nagyobb eséllyel vásárolják meg a terméket. Ugyancsak megfelelő ajánlat megtalálásához nyújt hatékony segítséget a vizuális keresés, amely lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy egy mobillal készített fotó vagy egy internetről lementett kép segítségével pillanatok alatt megtalálják a kiszemelt darabhoz leginkább hasonlító termékeket. A GLAMI adatai szerint szöveg alapú kereséssel összehasonlítva a vizuális keresőben megtalált ruhadarabokat kétszer nagyobb eséllyel rendelik meg a vásárók.

 

„A GLAMI keresőmotor több mint 3500 webáruház termékeit teszi elérhetővé egyetlen platformon. Ez átlagosan 30 millió terméket jelent, és napi több ezer új árucikk kerül a rendszerbe. Az MI csapat támogatásával a GLAMI létrehozott egy olyan megoldást, amely automatizálja a termékek kép és leírás alapján történő címkézését. Az így továbbfejlesztett termékkatalógusunk üzemeltetése 100 fő teljes munkaidőben dolgozó ember munkáját váltotta ki, és mivel ugyan ez a rendszer a keresési előzmények és egyéb adatok alapján képes rá, hogy személyre szabott ajánlatokat kínáljon a vásárlóknak, jelentősen javította a legfontosabb mutatószámainkat is, mint a konverziós arány, az oldalon töltött idő, és a visszafordulási arány” - tette hozzá Peter Hupka, a GLAMI magyar piacért felelő vezetője.

 

 

A visszaküldött áruk számának csökkentése

A visszaküldött áruk számának csökkentése szintén olyan terület, ahol a MI hatékonyan alkalmazható. Az egyik legmagasabb a visszaküldési arány a divatcikk kereskedelem területén tapasztalható, mivel itt gyakrabban fordul elő, hogy a kiszállított termék valamilyen oknál fogva – legyen szó a nem megfelelő méretről, vagy a ruha szabásáról - nem felel meg az elvárásoknak. A mesterséges intelligencia csökkentheti a visszaküldések számát például, amikor az összes korábbi vásárlás és a visszaküldött termékek adatai alapján segít a javasolt méret megválasztásában. Mindeközben egyre több kiskereskedő kísérletezik virtuális próbafülkékkel, amelyek a telefonos kamera segítségével lehetővé teszik a vásárlók számára, hogy a járvány idején is felpróbálhassák a termékeket.

 

Az ügyfélszolgálat költségcsökkentésének területén 

A chatbotok és a hangasszisztensek előnye, hogy a nap 24 órájában rendelkezésre állnak az egyszerűbb kérdések megválaszolására, így csökkenthetik az ügyfélszolgálati munkatársak leterheltségét. Annak ellenére, hogy a bonyolultabb kérdések megoldásához továbbra is szükség lehet ügyfélszolgálati munkatárssal való kapcsolatfelvételre, a divatcikk cégek és kiskereskedők körében is egyre népszerűbbek, mivel a becslések szerint az MI-alapú virtuális asszisztensek használata 30%-kal csökkentheti az ügyfélszolgálat fenntartásának költségeit.

 

Készletgazdálkodás- és kereslet előrejelzés területén

Míg korábban csak az elektronikus kereskedelem óriásai használták a gépi tanulás algoritmusait az értékesítési trendek megismerésére, mára már a kisebb webshopokat üzemeltető vállalkozások is használják az MI-t és a gépi tanulást a divatpiac dinamikájának megértéséhez, ami hozzájárulhat az eredményesebb működésükhöz.

______________

* A GLAMI „Divat e-kereskedelem 2020-ban: a közép-kelet-európai kilátások” c. jelentése primer és szekunder kutatási adatok elemzésével készült Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon, Romániában és Görögországban. További információ: www.fashion-research.hu.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Nemzetközi felmérés bizonyítja a digitális kompetenciafejlesztés fontosságát

Európai diákok körében végzett felmérést az OECD a Vodafone Németország Alapítvány társfinanszírozásában. A „21. századi olvasók: Az olvasási készségek fejlesztése a digitális világban” című jelentés a 15 éves korosztályra vonatkozóan nyújt mélyreható elemzést. 

2021. május 5. 18:11

A magyarok online szerencsejáték szokásaira volt kíváncsi a Vegas.hu

A Vegas.hu több mint 1000 főt kérdezett meg arról, hogy általánosságban és a pandémia alatt milyen volt az online szerencsejátékra való hajlandóságuk. A kérdések témája főleg arra irányult, hogy az elmúlt egy év alatt hogyan változott a játékkedv, illetve, hogy milyen területi és generációs eloszlás jellemzi az online szerencsejátékot hazánkban. Az országosan reprezentatív kutatás kizárólag a 18 évnél idősebb lakosságot vizsgálta. 

2021. május 5. 16:20

A Construma és az Ipar Napjai szakkiállításokon csak online vehetünk részt

A Hungexpo – meghallgatva a kiállítók véleményét - az üzleti rendezvények tartásával kapcsolatos bizonytalanság és a felkészülési idő rövidsége miatt úgy döntött, hogy az idei Construma, OtthonDesign és Hungarotherm valamint az Ipar Napjai kiállításokat fizikailag nem, kizárólag a virtuális térben rendezi meg. 

2021. május 5. 11:21

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Digitalizációs „bumm” a bankszektorban!

2021. május 4. 19:29

Óvakodjunk a COVID-19 vakcinával kapcsolatos csalásoktól és álhírektől

2021. április 19. 14:58

Új pályázatokat indít az EIT Digital

2021. április 8. 14:15

Stabil üzleti teljesítmény mellett tovább növekedett tavaly a Huawei

2021. március 31. 13:35