Így reagáltak a pandémiára az eMAG Marketplace-en értékesítő hazai cégek

forrás: Prím Online, 2021. október 7. 14:00

Csaknem minden második hazai kereskedő a pandémia óta csatlakozott az eMAG Marketplace-hez, legtöbbjüknek 10 főnél kevesebb alkalmazottja van, saját webshopot is működtet, továbbá Facebook-oldallal is rendelkezik. Külföldre egyelőre csak a partnerkereskedők harmada értékesít, de további 40 százalék tervezi ezt - derül ki abból, a cég piacterének partnerállományára reprezentatív kutatásból, amelyet az eMAG megbízásából a GKI Digital készített.

2021-ben a második alkalommal készült reprezentatív kutatás az eMAG Marketplace platformján termékeket, szolgáltatásokat árusító kereskedőkről - amelyet a cég megbízásából a GKI Digital készített el annak érdekében, hogy képet kapjon a partnercégek működéséről és tapasztalatairól. (Adatfelvétel: 2021. június, módszertan: online kérdőíves adatfelvétel, minta: 246 partner. A minta cégméret tekintetében reprezentatív az eMAG Marketplace partnerállományára.)

 

A legtöbb partner a pandémia alatt csatlakozott a Marketplace-hez

A partnerek 44%-a 2019-ig bezárólag, tehát még a pandémia előtt csatlakozott az eMAG Marketplace felületéhez, míg 56%-uk 2020-ban (29%) vagy 2021-ben (27%), tehát igen kiemelkedő arányban a pandémia 2020 márciusi kitörése után döntött a Marketplace értékesítés mellett. 

 

Ugyanakkor a válaszadó partnerek 85%-a a vírustól függetlenül csatlakozott az eMAG Marketplace-hez. További 10% saját bevallása szerint a járványhelyzet elmaradása esetén is csatlakozott volna, a vírushelyzet miatt csak előrehozta ennek időpontját. 

 

Csupán a megkérdezett kereskedők 5%-a nyilatkozott úgy, hogy kifejezetten a pandémia sarkallta a belépésre. A koronavírus időszakában történt csatlakozások fő oka (61%) az, hogy a kereskedők felismerték azt a trendet, hogy a vírus felerősíti a legismertebb kereskedők piaci szerepét,  arányaiban nagyobb forgalmat terelve például az eMAG.hu-ra is. Sok partner számára az eMAG piactere tette lehetővé a leggyorsabb megoldást az online értékesítés megkezdésére (56%).

 

A pandémiás helyzet az online értékesítés volumenére jellemzően pozitívan hatott: a cégek 55%-a mondta azt, hogy nőtt a forgalma a Marketplace-en, míg csupán 13% számolt be csökkenésről.

 

 

Több kereskedőnek van Facebook-oldala, mint saját webáruháza

Érdekesség, hogy az eMAG Marketplace partnerek nagyobb arányban rendelkeznek Facebook oldallal (83%), mint webáruházzal (81%). 2020-hoz képest csökkent az Instagram jelenlét aránya (46% vs. 49%), ám nőtt a YouTube (27% vs. 26%), a LinkedIn (8% vs 7%), és a TikTok (4% vs. 2%) használatának aránya.

 

Méretük tekintetében a magyarországi Marketplace-partnerek túlnyomó része mikrovállalkozás, 86%-uk kevesebb, mint 10 főt foglalkoztat. A tavalyi évhez képest csökkent az egyszemélyes, egyéni vállalkozások aránya (38% vs. 43%) ellenben kissé nőtt a 2-5 fős vállalkozásoké (42% vs. 39%) - derül ki az idei felmérésből.

 

A Marketplace-es kereskedők legnagyobb része önmagában is saját webáruházat üzemeltető vállalkozás (81%), ráadásul arányuk 5%-kal növekedett 2020-hoz képest. Szintén nőtt 15%-ról 20%-ra a hagyományos bolti kiskereskedelmet végzők súlya, és a nagykereskedők súlya is (29%-ról 35%-ra). Kissé csökkent viszont az itt értékesítő gyártók aránya (18% vs. 26%), és a vegyes profilú kisvállalkozások is kisebb arányban vannak jelen (19% helyett 17%). 

 

A külföld felé is nyitna a legtöbb hazai partner

A partnerek mindössze egyharmada (33%) nem végez és nem is tervez külföldi piacra lépést. 27% már jelenleg is értékesít külföldre és ebből 21% további bővítést tervez a jövőben. A partnerek további 40%-a ugyan most még nem értékesít, de a jövőben szeretne külföldi irányba is bővíteni. 

 

A már most is külföldre értékesítők körében a legnépszerűbb célország Románia (63% értékesít ide), Szlovákia (37% értékesít ide) és Bulgária (25% értékesít ide).  Aki már jelenleg is értékesít külföldre, és jövőben további országok felé is nyitna, az leginkább a bolgár (34%) osztrák (33%) és szlovén (31%) piacban gondolkodik.  Azok a cégek, akik még nem értékesítenek külföldre, de tervezik a közeljövőben, azok leginkább Románia (68%), Szlovákia (62%) és Ausztria (50%) irányába szeretnének első körben elindulni. 

 

A nemzetközi értékesítés elindítása kapcsán a legtöbben a logisztikát jelölték meg a legnagyobb kihívásnak: csaknem minden második válaszadó (49%) elsősorban ezért nem értékesíti termékeit a határon túlra. A határon túli marketingtevékenység a válaszadó partnerek 38%-a szerint nehezebb a hazainál, míg 34% számára a helyi jogszabályok ismeretének hiánya okoz problémát. (A felmérés időpontjában még nem volt elérhető itthon sem a Fulfilment by eMAG integrált logisztikai szolgáltatási program, sem az eMAG Ads promóciós program, amelyeket szeptember közepén indított el az eMAG).

 

Ez utóbbi nehézségek elhárításában segíthet a Marketplace-partnereknek a szeptemberben elindított Határon túli értékesítést támogató program. Az erre regisztráló hazai kereskedők könnyedén beléphetnek az eMAG Marketplace román és bolgár felületére is, és az itthonival azonos jutalékrendszerben értékesíthetnek, a vállalat pedig a termékadatlapok ingyenes fordításával, illetve 3 éven át ingyenes helyi ügyfélszolgálat nyújtásával is segíti őket.

 

Idén többen fejlesztenek saját webáruházat, mint tavaly

A saját webáruházzal nem rendelkező partnerek nagyobb része (64%) már dolgozik azon, hogy legyen saját online felülete, ez jelentős növekedés a tavaly mért 41%-hoz képest. 34% rövid távon tervezi saját webáruház elkészítését (tavaly mindössze 29% volt az arány). Tavaly a válaszadók közel harmada, 30% egyáltalán nem tervezett saját webáruházat, idénre azonban ez jelentősen változott, mindössze a válaszadók 2%-a nem tervez saját felületet.  A saját webáruházzal rendelkezők leginkább a bevétel maximalizálása érdekében csatlakoztak az eMAG Marketplace-hez (57%), de fontos érv volt az eMAG oldalának látogatottsága, elérése (53%), és egy más vásárlói kör elérésének a lehetősége is (47%). 

 

2020-ban az eMAG Marketplace felülete akkora forgalmat bonyolított, amely a teljes magyarországi, belföldi online kiskereskedelmi forgalom 3,4%-ának felel meg. Ezzel a volumennel a Marketplace tulajdonképpen a legnagyobb hazai e-kereskedőkéhez mérhető forgalmat bonyolított le.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A vásárlói elégedettség szerepe a versenyképességben

A legnagyobb kihívást a magyar vállalatok számára az adathiány jelenti, amikor személyre szabott ajánlatokat szeretnének kínálni ügyfeleiknek – derül ki az EY által készített tanulmányból, amely 50 hazai marketing- és értékesítési vezetőt kérdezett meg. Az ügyfelek elégedettségére különös figyelmet kell fordítaniuk a vezetőknek, mivel ez közvetlen hatással van az üzleti teljesítményre is.

2025. március 19. 16:38

Gyors, biztonságos és hatékony: A légi szállítás szerepe a kereskedelemben

Gyógyszerek, romlandó termékek és gyártáshoz szükséges alapanyagok – ezek a leggyakoribb áruk, amelyek repülővel érkeznek a hazai cégekhez, vagy indulnak tőlük külföldre. Sok esetben a rendkívül drága termékek szállítása is gyorsabb és biztonságosabb repülővel. A hazai vállalatok legnagyobb része Kínából importál árut, de az export is jelentős mértékben jelen van.

2025. március 19. 14:55

Mesterséges intelligencia által generált könyvek árasztják el az Amazont

Az AI által generált könyvek megjelenése az Amazonon új kihívások elé állítja a könyvkiadást és a szerzői jogi szabályozást. Miközben a technológia lehetőséget ad új tartalmak létrehozására, fontos biztosítani a minőséget és a szerzők jogainak védelmét.

2025. március 19. 12:46

A jövő technológiái 2025-ben: Az MI térnyerésétől az energiaipar átalakulásáig

A mesterséges intelligencia térnyerése radikálisan átalakította a világot, és 2024-ben kiemelkedő szerepet kapott. A technológia folyamatos fejlődése és növekvő népszerűsége várhatóan idén sem fog lassulni, sőt, számos más technológiai területet is jelentős mértékben befolyásolni fog, így például a robotikát, az ellátási láncokat és az energiaipari átalakulást is 2025-ben – derül ki a Capgemini TechnoVision kiadványából.

2025. március 19. 09:59

Mobiltelefonok második élete: A Magyar Telekom újrahasznosítási megoldásai

A Magyar Telekom kutatása szerint a magyar háztartásokban átlagosan 1,7 darab, összesen mintegy 2,7 millió használaton kívüli mobiltelefon található, amelyek leginkább a fiókok mélyén rejtőznek. Az aktívan használt mobilkészülékek átlagos kora 2,8 év, és ezek 11%-a már korábban használt vagy felújított állapotban került jelenlegi tulajdonosaikhoz. A Recommerce, egy mobiltelefonok körforgását támogató európai cég adatai szerint a magyarok 41%-a nyitott arra, hogy megbízható forrásból származó felújított készüléket vásároljon. A Telekom a körforgásos gazdaság elveit követve lehetőséget biztosít arra, hogy a régi, használhatatlan készülékeket újrahasznosítás céljából leadják, a működőképeseket értékesítsék, illetve felújított készülékeket vásároljanak.

2025. március 19. 09:58

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

iPhone 17 Air: A legvékonyabb iPhone a láthatáron

2025. március 18. 13:29

„Az Ön eszköze veszélyben van, össze fog omlani” – 8 tipp a félelemkeltő csalások elleni védelemhez

2025. március 13. 09:55

Történelmi magyar siker a Holdon

2025. március 11. 16:01

Különdíjas lett a Deloitte úttörő coaching programja

2025. március 9. 10:06