Friss kutatás: minden 6. magyar vásárolna elektromos, vagy tölthető hibrid autót
Az autóeladási statisztikák az elektromos járművek elterjedésének egyértelmű felgyorsulását jelzik világszerte: az e-autók globális piaci részesedése 2021-ben több mint kétszeresére nőtt*, csak Európában közel 2,5 millió** hálózatról tölthető autót értékesítettek a tavalyi évben. A trend Magyarországon is hasonló: közel 28 ezerről majdnem 43 ezerre nőtt 2021-ben a zöld rendszámmal ellátott járművek száma hazánkban a Belügyminisztérium adatai*** szerint. Tisztán elektromos hajtású gépkocsiból is több mint 21 ezer fut a magyar utakon, ami az összes forgalomban lévő személygépkocsi 0,5%-át teszi ki****.
- A magyar lakosság 16%-a, tehát közel minden 6. magyar váltana tisztán elektromos, vagy plug-in (tölthető) hibrid meghajtású járműre, ha megtehetné, míg a megkérdezettek kevesebb, mint 1%-a rendelkezik most is környezetkímélő autóval – derült ki a Generali Biztosító reprezentatív felméréséből.
- A legtöbben a környezettudatosság és az üzemanyagárak növekedése miatt választanák a villanyautókat, ugyanakkor a várható javítási- és alkatrészköltségek még mindig akadályozzák az e-autók térnyerését.
- A váltani hajlandók közel 60%-a casco biztosítást is kötne elektromos autójára.
Bár ez az arány még elenyésző, de az elektromos autópiac további dinamikus növekedését jelzi a Generali reprezentatív kutatása***** is, melyben a magyar lakosság jövőbeni autóvásárlási terveire kérdezett rá a biztosító.
Leginkább a 40-es, diplomás férfiak ülnének át egy elektromos autó volánja mögé
A kutatásból kiderült ugyanis, hogy sokkal többen vásárolnának elektromos, vagy plug-in hibrid autót, mint ahányan jelenleg rendelkeznek vele. Amennyiben az anyagi helyzetük úgy alakulna, a válaszadók 16%-a váltana tisztán elektromos, vagy plug-in hibrid meghajtású járműre, míg a megkérdezettek 0,4%-a rendelkezik most is környezetkímélő autóval. Akik vásárolnának elektromos autót, vagy már rendelkeznek vele, azok között jelentősen felülreprezentáltak a 40-49 év közötti, közép- vagy felsőfokú végzettségű, városi férfiak.
Arra a kérdésre, hogy mi motiválta vagy motiválná leginkább az e-autó vásárlásban, a legtöbben (57%) egyértelműen a környezettudatosságot jelölték meg, második tényezőként (53%) a hagyományos üzemanyag árának növekedését említették, 45%-ukat az innovatív technológia vonzza, és csupán 36% választana elektromos autót az ingyenes parkolási lehetőség miatt.
A javítási költségek még mindig aggasztóak; a többség casco-t is kötne elektromos autójára
A Generali felmérése kitért arra is, hogy – a gépjármű beszerzési árán túl – milyen költségek riasztják meg leginkább a magyarokat a villanyautók kapcsán. A válaszokból egyértelműen kiderült, hogy a várható javítási- (52%) és alkatrészköltségek (46%), valamint az otthoni töltőpont kialakításának költségei (46%) veszik el az autósok kedvét attól, hogy elektromos autóra váltsanak.
„Azt kell, hogy mondjam, a javítási költségektől való félelmek nem alaptalanok. Az elektromos- és plug-in hibrid autók javítási költségei ugyanis sok esetben magasabbak, mint a hagyományos járműveké. Egyrészt kevesebb szakszerviz és autószerelő foglalkozik e-autókkal, ami magasabb munkadíjat jelenthet, másrészt az utángyártott vagy bontott alkatrészek száma is sokkal korlátozottabb, emellett pedig az új alkatrészek ára is magasabb az elektromos autók esetében.” – magyarázza Szikszai József, a Generali kárrendezési vezetője, aki szerint elektromos autó vásárlásakor érdemes olyan modellt választanunk, amelyre köthető casco.
A Magyar Biztosítók Szövetségének adatai****** szerint a hagyományos kialakítású autó átlagkára 400-450 ezer forint körüli, egy elektromos autóé pedig 600-700 ezer forint körül lehet.
Úgy tűnik, ezzel a hátránnyal a villanyautók szerelmesei is tisztában vannak: a kutatásban megkérdezettek 58%-a fizetne casco-t elektromos autójára, és ebből mindössze 16% az, aki az e-autóra felvehető állami támogatás miatt tenné ezt meg (a sikeres pályázat feltétele), 42%-uk viszont önállóan, saját döntéséből is megkötné az elektromos autó biztosítást.
_________________
* https://e-cars.hu/2022/02/04/felgyorsult-az-elektromos-auto-forradalom/
** https://e-cars.hu/2022/02/02/kozel-25-millio-halozatrol-toltheto-autot-ertekesitettek-europaban/
*** https://nyilvantarto.hu/letoltes/statisztikak/Zold_rendszam_adatok2021.xlsx
**** https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/hu/sza0040.html
***** NRC Netpanel, 1000 fős, reprezentatív online kutatás, 18-65 év közötti magyar lakosság, 2022. február.
****** https://mabisz.hu/elektromos-autok-biztositasai-tipusfuggo-lehet-a-kgfb-araranyos-a-casco/
Kapcsolódó cikkek
- A cégek alábecsülik a digitalizációval járó adatbiztonsági kockázatokat
- A munkaerőpiac, ahogy a munkaadói oldal látja
- A Continental technológiája innovatív felhasználói élményt hoz az elektromos BMW iX-be
- Tízből négy magyar soha többé nem menne be a bankfiókba
- A magyar vállalatoknak is fontos az etikus működés
- Nem mernek hosszú távra tervezni a fogyasztási cikkek gyártói
- Az adatelemzés a biztosítók versenyelőnyének kulcsa
- Kutatás: sokkal többet ülünk a képernyő előtt, mint a járványt megelőzően
- Ezek a világjárvány hosszútávú hatásai a fogyasztókra
- A jövőbiztos energiaellátást kutatja a BME és az MVM
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Az olaszoknál folytatta európai terjeszkedését a hozzánk ősszel érkező Omoda
Július elején újabb európai piacra lépett be a Chery Group az Omoda és Jaecoo márkákkal, Olaszországban teljes körű szolgáltatással elindult a kínai gyártó járműveinek értékesítése. A társaság globális terjeszkedési stratégiája szerint 2030-ig világszerte több mint 60 piacon jelenik meg ez a két brand, szeptemberben Magyarországon is megkezdik az Omoda 5 forgalmazását.
Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?
Négy évtized elég volt ahhoz, hogy a semmiből a világ első számú autóipari nagyhatalmává emelkedjen Kína. Számaik kétségtelenül impozánsak, ám nem feltétlenül tükrözik, hogy mire is számíthatunk még a kínai autógyártóktól.
Így vásárolunk autót – az ár mellett a márka és a műszaki paraméterek számítanak leginkább
A 16-59 éves magyarok közel egyötöde tervez autóvásárlást a közeljövőben, több mint felük kétmillió forint alatti összeget szán erre – derül ki a Chery Group megbízásából készült, reprezentatív felmérésből. Bár a többség számára az ár a legfontosabb szempont, a férfiak körében ugyanennyire számít az is, hogy megbízható és ismert gyártó járműve legyen, illetve sokan kiemelték a műszaki paramétereket is.
Az LG és a ChargePoint közösen bővítik globális elektromosautó-töltőhálózatukat
Az LG Electronics (LG) a közelmúltban egyetértési nyilatkozatot és végleges megállapodást írt alá az elektromos járművek (EV) kereskedelmi célú töltésére vonatkozóan az Egyesült Államokban a ChargePoint vállalattal, az EV-k hálózati töltési megoldásainak vezető szolgáltatójával. Az LG egyrészt arra számít, hogy az egyetértési nyilatkozat felgyorsíthatja az EV-töltési üzletág növekedését, másrészt további lendületet adhat a vállalat B2B tevékenységei bővülésének, illetve a társaság intelligens életmód-megoldásokat kínáló vállalattá történő átalakulását is támogatja.
A legdinamikusabban fejlődő autógyártók között a Chery Group
A nemzetközi autóipari trendekre rácáfolva, kiugróan jó értékesítési eredményeket ért el az év első négy hónapjában a Chery Holdings Group. A kínai gyártó éves összevetésben több mint felével növelte értékesítését a január-április közötti időszakban, az elektromos és plug-in hibrid járműveknél pedig több mint kétszeres fejlődést ért el. A társaság Omoda 5 modellje szeptembertől Magyarországon is elérhető lesz, novemberben pedig várhatóan az autó elektromos verziója is megérkezik hozzánk!