A beszerzési marketing mentheti meg a cégeket a válságban
Eddig is fenyegetett a hiánygazdaság, de az orosz-ukrán háború, az EU és az egész világ által bevezetett gazdasági szankciók hatására ez a félelem egyre inkább valósággá válik. Eddig a vállalkozásoknak az értékesítési tevékenységükre kellett nagyobb figyelmet, költséget, időt szánniuk, azaz vevőszerzési marketingtevékenységet végezniük. Az új trend, hogy a cégeknek a beszerzést támogató marketing tevékenységét kell megerősíteniük. Részben megfordul a gazdasági világ, soha nem volt olyan fontos az hogy hatékony legyen a beszerzés. A beszerzési marketing gyerekcipőben jár Magyarországon, de annak, aki időben kapcsol, ez segíthet csökkenteni a krízis hozta nehézségeket.
Még fel sem épültünk a koronavírus okozta egészségügyi és gazdasági válságból, az éppen csak meglóduló gazdaság máris megtorpant. Most az orosz-ukrán háború okoz globálisan termeléskiesést, gyárleállásokat, likviditási problémákat, a szomszédban zajló konfliktus időben elhúzódását pedig Európa is már most megszenvedi, hiszen a globális ellátási láncok és a gyártás is akadozik. Ennek következményei az ellátási nehézségek és az árak drasztikus emelkedése. Most már nem csak az energiahordozók árait érinti a növekedés, hanem a fogyasztási cikkek és az alapanyagok, termelési eszközök és a logisztikai szolgáltatásokét is.
Marozsák Szabolcs, a Clientfactory – egy beszerzési marketingre specializálódott ügynökség – vezető tanácsadója emlékeztetett arra, hogy a vállalatok működési költségei jelentősen, akár háromszorosára-tízszeresére is növekedhetnek. De hamarosan nem is az lesz a kérdés, hogy mennyiért lehet beszerezni termékeket, hanem az, hogy hol lehet még hozzájutni ezekhez.
Hozzátette, hogy átalakulóban vannak a beszerzési csatornák, például 2022 januárjától az oroszok korlátozták a faipari termékek exportját, ezért Magyarországra most Fehéroroszország és Lengyelország felől érkezik a fa, magasabb fuvarozási költségeket róva ezzel a magyar vállalatokra. Már most hiány keletkezett az Ukrajnából is érkező raklapokból és csomagolóanyagokból, amit a skandináv, német vagy balti országok faanyagaival nem lehet pótolni. De jelentős nyomás alatt áll az acélipar is, ezen keresztül az építőipar is, hiszen Oroszország és Ukrajna a nemzetközi acélkereskedelem 10 százalékát biztosítja. Kína és India ugyan segíthet az ellátási problémák megoldásában, az alapanyaghiány már most vissza köszön az árakban. Mindeközben a műanyaghulladékok újrahasznosításával foglalkozó vállalkozások életét a feldolgozható műanyag beszerzése nehezíti – emelt ki néhány gyakorlati példát a tapasztalatai alapján.
„A háború felgyorsította azt a folyamatot, hogy az eddigi jól bevált beszerzési források megcsappannak. Ez egyrészt azt is jelenti, hogy szűkülnek a lehetőségek, másrészt a fennmaradó beszállítóktól még többen akarnak majd vásárolni. Ha például a rendelkezésre álló száz forrásból 20 megszűnik, akkor annak a húsznak a vevői is a maradék nyolcvan céget kezdik el ostromolni. De mivel az ő beszerzési kapcsolataik is hasonló helyzetbe kerülnek, ezért számukra ennek a megnövekedett keresletnek a kiszolgálása szinte lehetetlen feladattá duzzad” – mutatott rá a Marozsák Szabolcs.
Eddig csak a cégek töredéke foglalkozott beszerzési marketinggel
Tehát eddig a vállalatoknak a marketingre költhető erőforrásaikat elsősorban a vevőszerzésre, termékeik értékesítésére kellett elsősorban fordítaniuk, de ez most megfordul, a beszerzésre kell jobban koncentrálniuk, tulajdonképpen a cégeknek el kell magukat adniuk, mint jó vevő!
A szakember tapasztalatai szerint a beszerzési marketinget jelenleg a magyar vállalatok elenyésző töredéke használja csak, pedig az életben maradáshoz és a válságból való kilábaláshoz ez elengedhetetlen lesz az elkövetkező időszakban.
„Még ha az orosz-ukrán konfliktus meg is oldódik, hónapokba, akár évekbe is telhet, mire talpra áll a két ország gazdasága. Arra egyszerűen nem lehet alapozni, hogy az elmúlt hónapokban megszakított üzleti kapcsolatok újjáéledjenek, mert nincs rá reális esély a közeljövőben. A cégeknek változtatniuk kell a hozzáállásukon, és erősíteni kell a gondolatot: elsősorban mi akarunk beszerezni a forrásoktól, nem ők akarnak eladni nekünk” – hívta fel rá a figyelmet.
A Clientfactory szakértői akár a beszerzési források megtalálásának teljes folyamatát képesek átvállalni a vállalkozásoktól a piackutatástól a kapcsolatépítésen át a médiamegjelenésekig, a közösségi oldalakon futó és e-mailes kampányokig számtalan eszközzel tudja garantálni, hogy megtalálja a még szállítani képes partnereket a beszerzők számára. Itt van tehát az ideje a váltásnak, még idejében vannak a cégek, hogy átálljanak erre a gondolkodásmódra, beindítsák, vagy fejlesszék beszerzési marketing tevékenységüket, ezzel növeljék beszerzési forrásaik számát, illetve olyan új kapcsolatokat alakítsanak ki, amelyek csökkenthetik a beszerzési nehézségekből származó problémáikat. Ehhez érdemes szakértő partnert keresni.
Kapcsolódó cikkek
- A marketing szakmának a háború olyan, mint a pandémia
- Kitörési pont lehet az ismertség- és márkaépítés azoknak, akik ezt felismerik
- Orosz-ukrán konfliktus: több száz magyar cégnek kell új forrásokat találnia
- Hogyan marketingezzünk a választási kampány idején?
- Rekordszintű bevételnövekedést hozott az Euronicsnak a pandémia alatt bevezetett Emarsys
- Jövőre eltörlik a sütiket, új megoldások után kell nézni
- A nők valódi vágyait semmibe veszik a reklámok
- 2022 is az e-kereskedelem éve lesz
- Lehet-e 2022 az egyensúlykeresés éve?
- Ne jusson a marketingtervezés az újévi diéták sorsára!
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.