Zöld e-kereskedelem: mit gondolnak a vásárlók?

forrás: Prím Online, 2021. november 3. 21:06

A felnőtt magyarok fele gondolja úgy, hogy igyekszik környezettudatos megoldásokat választani az élet minden területén, ugyanakkor kevesen áldoznának több pénzt a környezetbarát termékekre vagy szállítási módokra online vásárlás esetén – derült ki a Reacty Digital felméréséből, amely nem, kor, illetve a lakóhely régiója alapján reprezentatív a 18-79 éves magyar lakosságra nézve. Az online rendelést valamivel környezetkímélőbbnek tartják, mint a személyes vásárlást, bár a többség egyelőre az utóbbit preferálja.

Az online rendelők közül tízből hatan (57%) inkább a személyes, offline vásárlást részesítik előnyben az internetessel szemben, amennyiben választaniuk kell. Különösen igaz ez a nőkre, esetükben 64 százalék jelezte, hogy szívesebben vásárol fizikai üzletben, míg a férfiak fele-fele arányban preferálják a személyes, illetve internetes vásárlást. Szintén jelentős eltérés van életkor alapján is ebben a kérdésben. Míg a 18-44 évesek körében valamennyivel kedveltebb az online rendelés (52%), addig a 45-79 évesek kétharmada inkább az offline vásárlást részesíti előnyben.

 

A felnőtt magyarok bő fele (54%) amikor csak lehet, igyekszik környezettudatos megoldásokat választani az élet minden területén, és még ennél is többen figyelnek arra, hogy inkább jobb minőségű, tartósabb termékeket vásároljanak (56%), még akkor is, ha az drágább, hogy ritkábban kelljen cserélni. Ugyanakkor csupán a 18-79 évesek harmada (32%) fizetne többet egy termékért amiatt, mert biztosan tudja, hogy azt környezettudatos módon állítják elő. Az online vásárlók ötöde (21%) lenne hajlandó saját bevallása szerint többet fizetni a szállításért akkor, ha az biztosan környezettudatos módon történik (pl. elektromos járművel). Bár a pénztárcájukat nem szívesen nyitják ki, az idejükkel némivel bőkezűbbek az interneten rendelők, harmaduk (34%) várna többet egy környezettudatos módon (pl. autó helyett kerékpárral), s ezáltal valószínűleg némileg lassabban kiszállított termékre. A legtöbb online vásárló (84%) próbálja elkerülni, hogy az online rendelt termékeket vissza kelljen küldeni. Noha ez a hozzáállás környezetvédelmi szempontból is rendkívül pozitív, hiszen nem utazik feleslegesen a termék, feltételezhetően nem csak ez a mögötte álló indok, hanem egyszerűen szeretnék megspórolni a visszaküldéssel járó energiabefektetést és költségeket.

 

 

 

A 18-79 éves magyarok közel kétötöde (38%) érzi úgy, hogy az online rendelés egy (inkább) környezettudatos vásárlási forma – a legalább hetente vásárlók negyede teljes mértékben annak tartja –, míg valamivel kevesebben vannak azok, akik (inkább) környezetbarátként vélekednek a személyes, offline vásárlásról (27%). Az online vásárlók többsége (61%) szerint egy webáruház vonzóbb lesz a szemükben attól, ha jól látható módon jelzi, hogy környezettudatos módon csomagol és/vagy szállít. Csupán nyolcaduk véli, hogy (inkább) nem lesz vonzóbb ettől egy webáruház, tehát szerintük felesleges ebbe energiát fektetni az online bolt részéről. A nők számára fontosabb szempont a környezetvédelem az online rendelés során, ők jelentősen nagyobb arányban (26%) nyilatkozták, hogy egy webáruház lényegesen vonzóbb, ha jól láthatóan jelzi környezettudatossági törekvéseit.

 

Az online rendelők saját bevallásuk szerint igyekeznek környezettudatosan kezelni az internetes vásárlással járó csomagolóanyagok kérdését. Háromnegyedük szelektív hulladéktárolóban helyezi el az erre alkalmas csomagolóanyagokat, bő harmaduk újra felhasználja azokat csomagolási célra, míg negyedük egyéb módon hasznosítja újra. Csupán szűk ötödük (18%) jelezte, hogy kommunális hulladéktárolóban végzi az online rendelt termékek csomagolása.

 

Bár a már megrendelt termékek esetében sokan igyekeznek minél környezettudatosabban eljárni (pl. a csomagolás újrahasznosításával), magát a rendelést általában nem ilyen szempontokra alapozzák. Csupán a 18-79 évesek nyolcada (12%) jelezte, hogy volt arra példa, hogy környezettudatossági okokból nem rendelt meg online egy terméket. A fiatalok (18-29 évesek) jelentősen nagyobb arányban nyilatkoztak így (22%). Akivel előfordult már ilyen, annak leginkább az volt a gondja, hogy nem talált elegendő információt a termékről, illetve, hogy túl messziről érkezett volna az áru, ezért mondott inkább le róla.

 

Összességében tehát elmondható, hogy bár a kevésbé környezettudatosnak minősített személyes vásárlást egyelőre többen preferálják, a fiatalok körében már az online rendelés kerül előtérbe. Főképp ők figyelnek tudatosan arra is, hogy az általuk rendelt termék vagy épp a szállítás módja/folyamata környezetbarát legyen, akár a rendeléstől is elállnak, ha nem érzik kellően annak, vagy nem találnak elegendő információt a témában. A webáruházaknak pedig érdemes figyelni arra, hogy környezettudatos módon csomagoljanak, illetve szállítsanak, és fontos, hogy az ilyen jellegű törekvéseiket kommunikálják is a weboldalon, hiszen az online vásárlók többsége pozitívumként értékeli.

 

Reacty Digital Kft.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Kyndryl IT Readiness Report: a cégvezetők 90%-a bízik az informatikában, de csak 39%-uk felkészült a jövőre

A Kyndryl közzétette a 2024-es Kyndryl Readiness Reportot, amely azt az ellentmondást vizsgálja, hogy míg a vezetők 90%-a úgy gondolja, hogy IT-infrastruktúrája kiváló, csupán 39%-uk érzi magát felkészültnek a jövőbeli kockázatok kezelésére. A jelentés azt is bemutatja, miként segíti az IT-korszerűsítés a vállalatokat versenyelőnyük növelésében, annak ellenére, hogy jelenleg a vállalkozások mindössze 42%-a tapasztal pozitív megtérülést a mesterséges intelligenciába való befektetésekből.

2024. október 17. 14:50

Lengyel nagybefektető lépett be az EIT InnoEnergy-be

Új befektetővel bővült a fenntartható energetikai megoldások fejlesztésében, megvalósításában Európában élen járó EIT InnoEnergy részvényeseinek köre. Az autóipar és a fémipar globálisan jegyzett lengyel nagyvállalata, a Boryszew Group S.A csatlakozása jelentős tőkeinjekciót biztosít a szervezetnek az átfogó energiaipari célkitűzéseik megvalósításához. A partnerséget október 16-án jelentették be az EIT InnoEnergy éves rendezvényén, a The Business Booster-en Barcelonában.

2024. október 17. 13:12

Együttműködési megállapodást kötött a PwC a Debreceni Egyetemmel

A PwC Magyarország ötéves keretszerződést kötött a Debreceni Egyetemmel, melynek értelmében a PwC az elméleti és gyakorlati oktatáson túl közös kutatási projektekkel is hozzájárul a gazdálkodástudományi felsőoktatás fejlesztéséhez.

2024. október 17. 10:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59

Innovációs versenyen méretik meg magukat a világ egyetemistái

2024. október 2. 19:34

Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül

2024. szeptember 29. 15:24