Az EU szeretne világelsővé válni a nanotechnológiában

Kiss Ádám Zoltán, 2004. május 13. 11:15
Az Európai Bizottság olyan stratégiát fogadott el, mely az EU nanotechnológoiában játszott meghatározó szerepét tovább szándékozik erősíteni, tekintettel a nano-megoldások széleskörű, a számítástechnikán, vagy akár az elektronikán jóval túlmutató távlataira.

Az Bizottság általános programjában ösztönzi az ilyen jellegű kutatásokat és befektetéseket, ami várhatóan nemsokára a pályázatok világában fog konkrét formát ölteni. Az EU kiemeli, hogy a nanotechnológia az egész társadalom jövőbeli képét alapvetően befolyásolja, mivel számos alkalmazási terület között a gyógyászatban, vagy a repülés terén is ígéretes fejlesztésekre ad lehetőséget. A legfontosabbak ezek közül a nano-cipek, az olyan nano-robotok, melyek az ember szervezetébe injekciózva képesek betegségek kezelésére, szintén fontos a nagy tűrőképességű borítások megjelenése, melyek többek között az űrkutatásban, és a repülés terén jelenthetnek stratégiai előnyt Európa számára. De a jövő szinte minden területét átszövik az új lehetőségek, egyes kutatócsoportok például olyan ruhaanyag kidolgozásán fáradoznak, mely szerkezete miatt nem koszolódik. Az EU eddig is az élcsapatba tartozott ezen a területen, hiszen 1997 és 1999 között az ilyen tudományos publikációk 32 százaléka származott Európából, míg az USA-ban ez az adat 24, Japánban 12 százalék. Ez a tendencia azonban beavatkozás, támogatás hiányában kezd megfordulni, így az EU 2010-ig megháromszorozza a nanotechnológiai kutatások támogatását. Az Európai Bizottság szerint a befektetés bőségesen megtérül, mivel a nanotechnológiai termékek piaca jelenleg 2,5 milliárd eurós, ám 2010-re nem kevesebb, mint 1 trillió euróra tehető. A 2002-2006-os EU programok már 1,3 milliárd eurót szánnak ilyen célra a hatodik kutatási keretprogramon (RFP6) belül , és a 2007-2013 időszakban ezt az összeget várhatóan legalább a duplájára emelik.

Kulcsszavak: tudomány EU

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az ABB az elektrifikációra és automatizálásra összpontosít a márka újrapozicionálásával

Az ABB bemutatja új márkapozicionálását: “We help industries outrun – leaner and cleaner” („Segítünk az iparágaknak, hogy túlszárnyalják korábbi eredményeiket – gazdaságosabban és tisztábban működve”), ezzel megerősítve a vállalat fejlődésének következő fázisát, mint az elektrifikáció és automatizálás vezetője a sikeres átalakulási időszak után. Az új szlogen azt fejezi ki, amiről az ABB ismert szeretne lenni ügyfelei körében.

2024. november 5. 13:27

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51