Trendek és rendek

1999. október 26. 14:50
A Carnation Consulting, Magyarország vezető stratégiai internet-tanácsadó vállalkozása célul tűzte ki hazánk internetgazdasági fejlődésének folyamatos nyomon követését és a kialakuló trendek vizsgálatát. Jelenlegi kutatása a magyarországi elektronikus kereskedelem állapotát és jövőbeni fejlődési lehetőségeit vizsgálja.
Fogyasztói (business-to-consumer) elektronikus kereskedelem

Összefoglalóan megállapítható, hogy a hazai elektronikus kiskereskedelem fejlődése az elmúlt fél évben felgyorsult, de néhány kiemelkedő alkalmazástól eltekintve még nem bonyolít jelentős forgalmat. Az újonnan alakult vállalkozások között egyre több az átgondolt koncepcióval rendelkező cég, amely figyelembe veszi az internet egyedi tulajdonságait, és megjelentek egyedi kezdeményezések is, amelyek kihasználják az új médium alkotta újfajta lehetőségeket.

A jelenlegi e-commerce alkalmazások két részre oszthatók. Az első csoportba tartoznak a kisebb bevétellel rendelkező, kevésbé átgondolt megvalósítású site-ok. Ezek átlagosan havi 10-20 000 Ft forgalmat bonyolítanak, ilyenek például a csak marketing/PR céllal létrehozott virtuális boltok. A másik csoportba sorolhatók a nagyobb forgalmú, átgondoltabb vagy már bevezetett site-ok, amelyek havi forgalma 3-400 000 Ft-ra tehető.

A kutatás során megkérdezettek az elektronikus kereskedelem terjedésének főbb akadályaként a bankkártyás fizetés lehetőségének hiányát, a vásárlók internetes vásárlással szembeni bizalmatlanságát, az otthoni internetfelhasználók kis számát és ennek köszönhetően a vásárlóerő hiányát említették. Minden megkérdezett egyértelműen nagymértékű növekedésre számít a közeljövőben a felhasználók s így a vásárlók számában.

A site-ok körülbelül 10%-án van lehetőség a bankkártyás fizetésre. Ezen a téren nem történt jelentős változás a közelmúltban, de jelenleg több site is tervezi ezen fizetési mód bevezetését az év végéig. Az általános fizetési mód a postai utánvét, ez szinte minden kereskedőnél megtalálható. A site-ok általában több szállítási lehetőséget ajánlanak, a postai utánvéten kívül a legelterjedtebb a futárszolgálat és a kereskedő általi házhoz szállítás.

A nemzetközi trendeknek megfelelően Magyarországon is a könyvek, CD-k és a számítástechnikai cikkek forgalmazói vannak jelen a piacon legnagyobb számban, az elektronikus kereskedelmi vállalkozások körülbelül fele árusít ilyen termékeket.

A megkérdezettek többsége 2-3 éven belül várja azt, hogy az internettel kapcsolatos befektetéseik megtérüljenek.

Jelenleg éves szinten a vásárlók átlagosan 3000 Ft-ot költenek online vásárlásra, 2002-re ez az érték eléri majd az 5000 Ft-ot. Három éven belül az internetfelhasználók negyede vásárol majd online módon.

Vállalkozások közötti (business-to-business) elektronikus kereskedelem

A Carnation Consulting kutatása alapján elmondható, hogy a vállalkozások közötti elektronikus kereskedelem Magyarországon ma még szinte kizárólag az EDI (Electronic Data Interchange) rendszereken keresztül zajlik.

Az EDI rendszerek 1996-os magyarországi megjelenése óta felhasználóik száma dinamikusan növekszik. A Carnation Consulting számításai szerint 1999 végére az EDI rendszert használó hazai vállalkozások száma megközelíti a 400-at.

A Carnation Consulting kutatása alapján elmondható, hogy 2002-re a hazai EDI alkalmazások száma megközelítőleg 1500 lesz.

Az EDI rendszereket alkalmazó vállalkozások döntő többsége a kereskedelmi, autóipari és egyéb gyártó iparágakból kerül ki.

Az EDI-n keresztül lebonyolított forgalom alapján a vállalkozások két csoportba oszthatók: az egyik csoportba tartozó vállalkozások teljes forgalmuk mindössze 1-2%-át bonyolítják ezen a csatornán keresztül, míg a másik csoportba tartozó vállalkozások (jellemzően azok, akik már legalább két éve alkalmaznak EDI rendszert) teljes értékesítési (vagy beszerzési) forgalmának 10-15%-át teszi ki az EDI-forgalom.

Bár jelenleg a vállalkozások közötti elektronikus kereskedelem az EDI rendszereken zajlik, három éven belül Magyarországon is jelentős arányt érnek el az internet alapú megoldások az üzletek közötti elektronikus kereskedelemben. Az ilyen megoldások közül a legjelentősebbek vélhetően a web-EDI/internet-EDI rendszerek lesznek.

Web-EDI szolgáltatást ma két szolgáltató kínál az országban, de működő rendszer még nincs. A következő három évben várhatóan jelentősen megnő az igénybe vevő vállalkozások száma, mivel ez a rendszer kisebb vállalkozások számára is megfizethető, rugalmasabb a hagyományos EDI-nél, és használata is egyszerűbb.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36