Az Alcatel-Lucent tavalyi éve: visszaesés, de nagy remények

MTI Sajtóadatbank, 2007. január 24. 09:38
A francia-amerikai Alcatel-Lucent - európai részében a földrész  második számú távközlési berendezésszállítója - kedden körülbelül nulla üzemi eredményt jelentett előzetes becslésként az utolsó negyedévről, 4,42 milliárd eurós forgalomból.
A becslés formai, mert közös mérleg csak decembertől készül. Ugyancsak formailag - vagyis a két céget számtanilag összegezve - az üzemi eredmény 2005 utolsó negyedében 570 millió eurónak felelt meg, a forgalom pedig 5,25 milliárd eurónak, vagyis azóta a bevétel, közösen számítva, 15,8 százalékkal csökkent.

Ugyancsak formai összehasonlításul közölték, hogy ezzel a tavalyi közös üzemi eredmény 1,04 milliárd euró lett volna a 2005-ös 1,41 milliárd után, miközben a forgalom 18,3 milliárd euróra csökkent 18,6 milliárdról. Ezek az adatok nem tartalmazzák a vállalategyesülés költségét, de tartalmazzák az időközben eladott műholdrészleg teljesítményét.

A teljes, egyszeri tételekkel együtt számolt negyedik negyedévi üzemi eredményt 120 millió euróra becslik most a csoportnál, 3,87 milliárd eurós bevételből. Az egész évi közös üzemi eredményt 710 millió euróban, a forgalmat 12,3 milliárd euróban összesítették formailag, a műholdrészleg időközi leszámításával.

Az Alcatel és az amerikai Lucent Technologies tavaly április elején jelentette be egyesülését, megalakítva a világ második számú távközlési hálózatépítőjét. Az első helyezett a 24 milliárd eurónak megfelelő forgalmú amerikai Cisco Systems. Az új vállalatban az Alcatelnek 60 százalékos, a Lucentnek 40 százalékos a részesedése. A szinergiahatások révén három év alatt adó előtt 1,4 milliárd eurós megtakarítást várnak. Az egyesült cég távlati célja, hogy világelső legyen a távközlési hálózatépítésben. A keddi előzetes beszámolóban gyorsuló forgalom- és eredménynövekedést ígértek erre az évre.

Az ügyletet indokolja, hogy a kereslet ugyan nő, de már túlkínálat is érezhető a távközlési berendezések piacán: túl sok gyártó vadászik viszonylag kevesebb vevőre, miután a távközlési vállalatok körében már két éve óta zajlik a konszolidáció, főleg az Egyesült Államokban.

Ugyancsak április elején közölték, hogy az Alcatel átadja a műholdrészlegét az ugyancsak francia Thales védelmi elektronikai gyártónak, cserébe megkapja a Thales 21,6 százalékát, miután addig 10 százaléka volt a Thalesben. Ezzel a francia állam része 27,1 százalékra csökkent a Thalesben az addigi 31,3 százalékról.

  •                                

Az Alcatel a maga részéről 155 millió eurós adózott eredményt ért el a harmadik negyedévben, 41,7 százalékkal kisebbet a 2005-ös harmadik negyedévi 266 milliónál. A második negyedévi 180 milliótól is elmaradt az eredmény, és éves összehasonlításban felgyorsult a visszaesés: az első negyedévben 17 százalékkal, a másodikban 8,2 százalékkal volt kisebb az adózott az eredmény az egy évvel korábbitól.

Az ütemvesztést ismét a termékváltás és a terjeszkedés költségeivel és azzal indokolták, hogy a második generációs mobilberuházások lassan a fejlődő országokban is kimerülnek. Az átalakítás eredményeképpen viszont nő a cég vezető előnye a szélessávú, internetprotokoll-alapú hármas, tévé-, telefon- és internetkapcsolatot lehetővé tevő vezetékes hálózati berendezések piacán, írták a beszámolóban.

Ennek köszönhetően a vezetékes üzletág a 2005-ös harmadik negyedévben kezdte növelni bevételét, előtte négy éven át folyamatosan csökkent a forgalma.

Az üzemi eredmény, 258 millió euró, 7,2 százalékkal kevesebb volt a 2005-ös harmadik negyedévi 278 milliónál.

A bevétel 1,4 százalékkal 3,335 milliárd euróra nőtt 3,289 milliárdhoz képest. E növekedés üteme is jócskán lassult az első negyedévi 17,6 százalékról és a második negyedévi 7,6 százalékról.

A vezetékes üzletágban a bevétel 6,3 százalékkal 1,363 milliárd euróra nőtt, a mobilüzletágban 9 százalékkal 994 millió euróra csökkent. A belső - vállalati, közlekedési - távközlési berendezésekből a bevétel 7,9 százalékkal 1,001 milliárd euróra nőtt.

  •                                

2005-ben az Alcatel adózott eredménye 61,46 százalékkal 930 millió euróra nőtt a 2004-es 576 millióról.

Az üzemi eredmény 1,189 milliárd euróra nőtt 1,179 milliárdról, a nettó bevétel 7,3 százalékkal 13,135 milliárd euróra emelkedett 12,244 milliárdról.

2005-ről részvényenként 0,16 eurós osztalékot fizettek.

Az Alcatel már 2004-ben is javította helyzetét, de még nem fizetett osztalékot.

2004-ben az adózott eredmény a korábbi - nem IFRS-szabványú - beszámoló szerint 281 millió euró lett a 2003-as 1,94 milliárd eurós veszteség után. A pénzforgalmi többlet 978 millió euróra gyarapodott 449 millióról, a nettó értékesítés 12,27 milliárd euróra nőtt 11,61 milliárdról.

A 2003-as eredményeket is módosították a 2004-es beszámolóban, leszámítva a száloptikai tevékenységet, a mobilkészülék-gyártást és más tevékenységeket, amelyeket 2004-ben kivettek a csoportmérlegből. Az Alcatelnél 2004. áprilisban közölték, hogy a kínai TCL céggel vegyes vállalatot alapítottak mobilkészülékek gyártására. Az Alcatelnek 45 százaléka van a közös cégben, TCL-részvényekre való átváltás opciójával, 55 százalék pedig a kínai partneré, amely 55 millió eurónak megfelelő készpénz-befektetéssel járult hozzá az alapításhoz. Az Alcatel 45 millió eurót fektet be, és a közös vállalatba vitte a mobiltelefon-üzletágát. A japán-svéd Sony Ericcson után ez volt a második európai próbálkozás olcsóbban termelő ázsiai partnerrel vegyes vállalatban föllendíteni a készülékgyártást - a jelek szerint sikerrel -, amely az Alcatelnél korábban veszteséges volt.

Az Alcatel, háromévi sorozatos veszteség után, a 2004-es első negyedévtől ismét nyereséges, mindenekelőtt a mobilhálózati és a szélessávú berendezések iránti keresletnek köszönhetően.
Kulcsszavak: +mérleg Lucent Alcatel

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program

A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz. 

2024. november 17. 15:29

Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia

Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől. 

2024. november 17. 13:44

A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása

A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.

2024. november 17. 11:58

Új üzlet és vállalatoknak szánt, prémium szolgáltatás az iCentre-nél

Az iCentre megnyitotta új üzletét Óbuda első számú bevásárlóközpontjában. Az eseményen a cég új iCentreCare szolgáltatásának részleteit is ismertette, amely segítségével a vállalatok egyszerűen és hatékonyan kezelhetik Apple eszközeiket, és maximálisan kihasználhatják azok előnyeit az üzleti működésük során.

2024. november 16. 17:48

Felújított műszaki cikkek a fókuszban a Vatera idei Black Weeksén

A Vateránál a fekete péntek nem a mértéktelen költésről szól, a bizonytalan gazdasági helyzethez igazodóan a piactér idén november 15. és december 1. között olyan speciális Black Weeks kampányt rendez, amelynek keretében felújított (refurbished) termékeket árusító partnerkereskedők több ezer felújított okostelefonja, laptopja mellett vaterás eladók termékei is elérhetők lesznek akciós áron.

2024. november 16. 16:30

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06