Az Y-generáció digitális identitása
„70-80%-ban az vagyok, ami az interneten látszik rólam” így gondolja az Y-generáció a BGF Kutatóközpont felmérése szerint. Csupán 20-30%-ban fontos számukra, mit gondolnak róluk mások. Érdekes ellentmondásokra is fény derült a kutatás során.
Dr. Fehér Katalin (lásd a képen), a Budapesti Gazdasági Főiskola Kutatóközpontjának tudományos főmunkatársa több felsőoktatási intézmény felsőbb éves hallgatójának bevonásával végezte kutatását (mélyinterjús vizsgálat), melynek során arra kereste a választ, mennyire tudatosan építi a fiatal generáció digitális identitását, mielőtt kilép a „nagybetűs” életbe. Vagyis, hogyan van jelen a neten, milyen eszközökkel kommunikál, és mennyire tudatosan, ellenőrzi-e megjelenését, vannak-e már negatív tapasztalatai.
Az önazonosság nagyon fontos számukra, saját maguk szeretnének kialakítani egy képet magukról, ám az sem elhanyagolható, hogy mások mit gondolnak róluk, milyen kommentek olvashatók róluk, milyen képeken jelölik be őket a közösségi oldalakon.
Sokan gondolják úgy a fiatalok közül, hogy „ami nincs az interneten, az nem is létezik”. Ám többen is tapasztalták már közülük, hogy a netes tartalmakkal könnyen visszaélhetnek, így egyre többen törekednek a rejtőzködésre, ami érdekes ellentmondást mutat a fentebbi felvetéssel.
Ez utóbbi abból adódik, hogy sokuknak van már valamilyen negatív tapasztalata ezen a téren, vagy saját maga esett áldozatul, vagy környezetében történt hasonló. Gondolok itt a fényképek illegális felhasználására, identitáslopásra. Ezért inkább próbálnak óvatosak lenni ezen a téren.
Sokan például úgy vélik, az a legjobb megoldás, ha törlik az éterből diákprofiljukat, és egy teljesen újat hoznak létre. Mások úgy vélik, a munkaerőpiacra belépve egyáltalán nem lesz idejük az online jelenlétre.
Bár jelenleg az tapasztalható, hogy a fiatalok digitális tevékenysége a napi eseményekhez kötött, kevésbé tudatos a jövőt illetően.
Kapcsolódó cikkek
- Kik használnak mobilinternetet hazánkban?
- Az iPhone 5 ötödik az elégedettségi listán
- A JátékNet.hu webáruház lett 2013 legjobb internetes kereskedője
- Innovációs platformba tömörül kilenc hazai infokommunikációs vállalkozás
- Kik alkotják a nem internetezők táborát?
- Komoly problémát okozhatnak a változásokhoz nem adaptálható szoftverek
- Minden negyedik PC védtelen
- Miben hisznek a hazai webshopok?
- Honnan tájékozódnak a fiatalok?
- Mi ösztönzi az online követőket?
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
7 vállalat, amely új szintre emelte a zöld gondolkodást
Adatközpontok környezetbarát működésének támogatása, az építészet újradefiniálása, valamint az energiafelhasználás látványos csökkentése – többek között ezekért az innovatív törekvésekért kaptak elismerést a Schneider Electric idei fenntarthatósági versenyének díjazottjai. A Sustainability Impact Award 2024-es kiírásában hét vállalat részesült a kitüntetésben, köztük két indiai cég is.
Mit mesélnek rólunk az emojik 2025-ben?
Egy szív, egy mosolygós arc vagy egy apró szikra – néha ennyi is elég, hogy átadjuk, amit érzünk. Vagy mégsem? A július 17-i Emoji Világnap alkalmából Guld Ádám médiakutatóval jártuk körbe, hogyan változott meg az emojik használata 2025-re, milyen félreértésekhez vezethetnek ezek a kis jelek, és mit tehetünk azért, hogy gördülékenyebb legyen a digitális kommunikációnk.
Hatékonyság, kényelem és fenntarthatóság egyben – Az új E4 monitorok
Az AOC Essential E4 monitorcsalád átfogó választékot kínál a különféle munkakörnyezetekhez – a helytakarékos irodai megoldásoktól a fejlett kreatív felhasználásig. A sorozat kiemelkedik a konfigurációs lehetőségek széles skálájával, így mindenki megtalálhatja a számára ideális eszközt.
Beszéljünk ikonokkal! – Az emojik szerepe a digitális kommunikációban
Július 17-én ünnepeljük az Emoji Világnapját. A kis méretű digitális ikonok ma már szinte minden online beszélgetésben jelen vannak, és szerves részévé váltak mindennapi kommunikációnknak. Ezt felismerve a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) is támogatást nyújt azoknak, akik most ismerkednek a digitális tér színes piktogramjaival.
Magyarország és az AI: Tudásban az élvonalban, bizalomban megosztottan
Ahogy a mesterséges intelligencia (AI) egyre nagyobb teret nyer a világban, a magyar lakosság többsége már most ismeri az alapfogalmakat, és bízik abban, hogy a vállalatok felelősen kezelik az adatokat – derül ki az Ipsos friss, AI Monitor 2025 nemzetközi kutatásából.