Új e-kormányzati kutatás: Kanada az élen

, 2002. május 4. 10:35
Realizing the Vision (Az álmok valóra váltása) címmel jelent meg az Accenture globális e-kormányzati kutatása, amelyből kiderül, hogy a világ kormányai szemmel láthatóan javítottak az online szolgáltatások terén: egyre többen (üzleti és magáncélú felhasználók egyaránt) férnek hozzá az egyre professzionálisabb szolgáltatásokhoz.
A jelentés azt is világossá teszi, hogy a kormányzatok, ahogy egyre inkább belejönnek az e-kormányzásba, egyszersmind egyre jobban érzékelik a technológiában rejlő, az ország irányításának módját teljesen átalakító potenciált, legyen szó akár a szolgáltatásokról, akár az adminisztráció hatékonyságáról.

A kutatás során 23 országot hasonlítottak össze, és ennek alapján elmondható, hogy az e-kormányzás terén a vezető szerepet - immár második éve - Kanada tölti be. Az ország vezetése most tart a felénél annak az ötéves programnak, amelynek eredményeképp az állampolgárokkal a legszorosabb kapcsolatot fenntartó kormány kíván lenni. Addigra a tervek szerint az ország lakóinak (kapcsolódási helytől és időponttól független) hozzáférést kívánnak nyújtani minden szövetségi programhoz és szolgáltatáshoz.

A top 10-hez tartozik még egyébként (ebben a sorrendben) Szingapúr, az Egyesült Államok, Ausztrália, Dánia, az Egyesült Királyság, Finnország, Hongkong, Németország és Írország.

Az e-kormányzati tanulmány szerzői kiemeltek néhány trendet, amelyek segíthetnek képet alkotni azzal kapcsolatban, hogyan tudják a kabinetek a lehető legsikeresebben közelebb hozni az elektronikus kormányzatot a cégekhez és a magánszemélyekhez. Mivel a kormányok alkotják meg az új elektronikus szolgáltatásokat, nekik kell megoldani a hivatalok integrációjával, az adatbiztonsággal, a magánszférával, a kormányzati struktúrákkal, a nemzetbiztonsággal, a globális versenyképességgel és a személyes szabadsággal kapcsolatos kérdéseket.

Az egységes privacy gyakorlat kialakítása; a digitális aláírásra és az érzékeny információ titkosítására vonatkozó szabványok megalkotása - ezek azok az elsődleges lépések, amelyek megtétele szükséges a további fejlesztések előtt.

A kormányok előtt álló egyik legkomolyabb kihívás a kormányzati szerveket, hivatalokat összekötő elektronikus hidak létrehozása, és nem csak állami, hanem regionális, önkormányzati stb. szinten is.

Az online szolgáltatások tekintetében egyre kisebb a különbség a tanulmányban vezető országoknak (Innovative Leaders) titulált Kanada, Szingapúr és az Egyesült Államok, és az azokat követő (Visionary Challengers néven aposztrofált) tíz ország (Ausztrália, Dánia, az Egyesült Királyság, Finnország, Hongkong, Németország és Írország, Hollandia, Franciaország és Norvégia) között.

Míg az éllovasok egyre közelebb kerülnek egymáshoz, a lista végén állók egyre jobban leszakadnak a mezőnytől. A tanulmányból kiderül: a kabinetek egyre gyakrabban ismerik fel, hogy az e-kormányzás nem a technológiáról szól; az sokkal inkább egy ország irányításának módját megváltoztató csatorna. A sikeres e-government kulcsa az állampolgár-központú hozzáállás: az állampolgárokat és a cégeket egyaránt ügyfelekként kell kezelni, akiknek az igényeit figyelembe véve kell megalkotni az egyes szolgáltatásokat. Az e-kormányzatok fejlettségének értékelése során e szemléletmód elfogadottságának foka számít az egyik legfontosabb faktornak.

A kutatás további fontos megállapításai:

- A nemzeti kormányok a kulcsfeladatok között tartják számon a hivatalközi e-kormányzat létrehozását; nem támogatják az egyes hivatalok önálló online létének kialakítását. Ez a kérdés sok ország számára azonban még a megoldatlan feladatok között van.

- A kormányzatok csak fokozatosan tanulják meg, hogyan kezeljék és alakítsák az egyes e-kormányzati kezdeményezések költségvonzatait, hatásait, eredményeit; ezért egymástól világosan elkülönített munkaszakaszokat határoznak meg.

- Megnőtt a magánszektor szerepe. A kormányzat új üzleti megállapodásokat hoz létre a szolgáltatókkal, ahol meg van osztva mind a kockázat, mind a haszon.

- A kormányok egyre inkább beépítik online programjukba a marketingelemeket, az online szolgáltatások használatára való ösztönzés céljából.

- A kabinetek egyre inkább felismerik az elektronikus kormányzás hatását. Az nem csak az állampolgárokra, hanem az állami hivatalok munkatársaira, a privát szektor szervezeteire és a kormányzati munkára is jelentős befolyással van.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14