Áfacsökkentési hatások - Szoftverfrissítési dömping a rEVOLUTION-nél

forrás Prim Online, 2006. január 19. 11:05
A felhasználók kiemelkedő aktivitásának elsődleges oka az, hogy az áfacsökkenés nemcsak a bolti kereskedelemben jelentkező átárazásoknak, a különböző üzletek által alkalmazott eltérő gyakorlatnak köszönhetően okozott zavarokat, hanem számos kérdést vetett fel a számlakiállítás kapcsán is.
A januártól bevezetett áfacsökkentés hatására a rEVOLUTION számlázószoftvereinek frissítése 2005 decemberében, illetve január első heteiben az ilyenkor szokásos érték közel 4,5-szeresére nőtt, az új számlázószoftverek értékesítései pedig 25%-kal növekedtek. A vállalat a dobozos szoftver-értékesítés terén éves forgalmának 22%-át realizálta december hónapban. A felhasználók kiemelkedő aktivitásának elsődleges oka az, hogy az áfacsökkenés nemcsak a bolti kereskedelemben jelentkező átárazásoknak, a különböző üzletek által alkalmazott eltérő gyakorlatnak köszönhetően okozott zavarokat, hanem számos kérdést vetett fel a számlakiállítás kapcsán is.

Januártól a 25 százalékos áfa 20 százalékra csökkent, ami zavart okozott vevői és eladói oldalon, vállalkozói körökben is. A vásárlók nincsenek tisztában azzal, mely termékek árát érinti az áfacsökkentés, s olyan áruknál is reklamálnak, amelyek tavaly is és most is a tizenöt százalékos kulcs alá tartoznak (mint például az élelmiszerek zöme), ráadásul az üzletek eltérő átárazási gyakorlatából következően az árcédulák sem mindenhol segítik az eligazodást.

Számos kérdés és kétely merült fel a számlakiállítás módjában is: például a teljesítés napjától, vagy a fizetési határidőtől él-e a 20%-os áfakulcs. A kulcsváltozással kapcsolatos fő szabály szerint a 2006. január elsejét megelőző teljesítések esetében 25, az azt követő esetekben már a 20 százalékos áfakulcsot kell alkalmazni. A számlákon szereplő teljesítési dátum jelöli, hogy mikori teljesítésről van szó. Kivételt jelentenek a folyamatosan teljesített szolgáltatások (pl. a közüzemi, illetve a távközlési szolgáltatások), valamint az elszámolási időszakhoz kötött ügyletek is (pl. folyamatos őrzés-védelmi szolgáltatás, rendszeresen végzett takarítás, tanácsadás, könyvelés stb.).

Az áfaváltozásnak köszönhetően a pénztárgépeket is át kell állítani, a gépek "fekete dobozaihoz" azonban csak az arra feljogosított cégek nyúlhatnak hozzá. Az egyszerre nagy tömegben jelentkező igénynek köszönhetően azonban az átállás nem volt zökkenőmentes. Az átmeneti időszakban - ha a blokkon fel vannak sorolva külön a kulcsok - kézzel kell kiállítani a nyugtát. Ha a gép nem nyomtatja ki a kulcsokat, akkor nincs különösebb probléma. Ezek a gépek használhatók, feltéve, hogy az új kulcsot alkalmazzák. Áprilistól azonban szankciókkal sújthatók azok az üzletek, ahol nem állították át a gépeket.

Az áfaváltozás érinti a számlázószoftvereket használó vállalkozásokat is, hiszen a kulcsok átállítását itt is meg kell tenni.

"Az áfakulcsok változása a számláz szoftvereket használók körében elsősorban azoknak a cégeknek jelenthet nehézséget, amelyeknek sok termékük vagy szolgáltatásuk van. Ezen tételeknél egyenként módosítani kell az áfa mértékét, ami komoly adminisztrációs teher" - mondta Kustos Ferenc, az irodai alkalmazásokkal és számlázószoftverekkel több mint 12 ezer hazai kisvállalkozást kiszolgáló rEVOLUTION Software kereskedelmi és marketingigazgatója. A kereskedelmi vezető elmondása szerint az áfakulcs változása komoly lendületet adott a szoftverpiacnak is, legalábbis, ami a rEVOLUTION-t illeti. A Társaságnál ugyanis a számlázószoftverek frissítése az év végén, illetve január első heteiben közel 4,5-szeresére (!) nőtt az előző év hasonló időszakához képest, az új számlázószoftverek értékesítései pedig 25%-kal növekedtek. A cég dobozosszoftver-értékesítése éves forgalmának 22%-át realizálta csak december hónapban.

"A dömpingszerű frissítések egyik oka nemcsak a kedvező ár - az upgrade ugyanis már 2 ezer forinttól elérhető -, hanem az a tény, hogy a legfrissebb szoftververziónkban az áfamódosításra csoportos funkcióként is lehetőség van, így az áfakulcs átállítása egyszerre elvégezhető. Így egyrészt gyorsan átállíthatók a kulcsok, másrészt nem kell tartani attól, hogy bármely termék esetén figyelmetlenségből adódóan a változtatás elmarad- ismertette Kustos. - Mindezek mellett egy konvertálóprogram elvégzi a még nyitott ajánlatok és foglalások 25%-os áfakulccsal rendelkező sorainak 20%-os áfakulcsra történő módosítását is, ezáltal biztosítva a későbbi helyes számlakiállítást"- tette hozzá a kereskedelmi igazgató.

A vállalkozók új szoftververziókra való átállása, valamint az újonnan belépő vállalkozások szoftvervásárlási dömpingje jelenleg is tart. A januári hónap új vásárlásai 40%-kal, a frissítések pedig jelenleg 11,5-szeresével haladták meg a tavalyi évkezdetet. A kiugró év eleji keresleten túl az utolsó pillanatokra hagyott átállást támasztja alá az a tény is, hogy a vállalatok a rEVOLUTION-nél az eddig a megszokott utánvétes vásárlással szemben minden eddiginél nagyobb számban vásároltak szoftvert személyesen, készpénzzel fizetve a termékért. A jelenlegi tendenciából kiindulva a rEVOLUTION a következő hetekben is fokozott érdeklődésre számít.

Az áfacsökkentés hatásairól szóló vélemények természetesen megoszlanak. A kormány tervei szerint 45 milliárd forint marad a vásárlóknál egy év alatt. A Pénzügyminisztérium előzetes becslése szerint januártól átlagosan 1,8 tized százalékkal fizetünk kevesebbet a kasszánál. A tárca számításai szerint leginkább a ruhák árában érződik majd az áfacsökkentés, ezek átlagosan 4 százalékkal kerülnek majd kevesebbe, a tartós fogyasztási cikkek ára pedig 2,5 százalékkal csökkenhet.

Az eddigi tapasztalatok alapján a multinacionális cégek a csökkentést jórészt átadva fogyasztóiknak marketingeszközként használták és használják az áfaváltozást. A kisebb cégek egy része viszont az áfakülönbözetet lenyelve kívánja javítani versenyképességét, jövedelmezőségét és beruházási képességét. Ennek ellenére a szakemberek hosszú távon a fogyasztás növekedését prognosztizálják.
Kulcsszavak: Revolution

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Cégmarketing trendek – 2024. Legyünk jelen egyszerre mindenhol!

Legyünk ott mindenhol! Ez a jelszava mostanában a cégeknek. Mindenütt látszódni, hallatszódni kell, hogy a nagy kommunikációs zajban észrevegyenek. A PP Konferenciaközpont és a BKIK „Cégmarketing trendek – 2024 Legyünk jelen egyszerre mindenhol!” című, május 30-án megrendezendő hibrid konferenciájának előadói választ adnak arra, hogy hogyan juttassuk el üzeneteinket a vevőinknek a rendkívül felpörgetett, zajos online és offline térben 2024-ben.

2024. május 2. 12:59

Elkészült az egyedülálló hazai AI-kutatás

A mesterséges intelligencia térnyerése egyaránt kelt izgalmat és aggodalmat a cégvezetők körében. Vajon mekkora tudással rendelkeznek a mindent elsöprő technológiával kapcsolatban? Elkészült Magyarország átfogó AI&Leadership kutatása, hogy hiteles- és valós képet kapjanak egymásról is a vállalatirányítók.

2024. május 2. 11:36

Együttműködési megállapodást kötött a magyar kormány, a Yettel és a CETIN

A magyarországi digitalizáció fejlesztését szolgáló együttműködést közös nyilatkozatban erősítette meg a kormány, a Yettel Magyarország Zrt. és a távközlési infrastruktúraszolgáltató CETIN Hungary Zrt. A megállapodásban foglaltak szerint a vállalatok 2024-2028 között legalább 72 milliárd forint értékű mobil hálózatfejlesztési beruházást hajtanak végre.

2024. május 2. 09:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14