Magasról indított a GKI konjuktúraindex
Januárban nagyon magas, csaknem másfél éve nem látott szintről indította az évet a GKI konjunktúra-index (szezonális hatásoktól megtisztított) értéke. A GKI (www.gki.hu) által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint az üzleti várakozások 2015. évi, a fogyasztóiak pedig 2014. évi csúcspontjuk közelében voltak.
Az üzleti bizalmi index emelkedése a szolgáltató cégek látványosan megugró, másfél évtizede nem tapasztalt optimizmusának eredménye. Az ipari várakozások minimálisan javultak, az építőipariak hasonló mértékben romlottak, a kereskedelmiek pedig lényegében nem változtak. Az iparban javult az elmúlt időszaki és a várható termelés, valamint a rendelésállomány – ezen belül az exportrendelések - megítélése. Valamelyest nagyobbnak érezték viszont a válaszadók a készleteket. A termelés bőví-tésének fő akadálya az elégtelen belföldi kereslet és a szakképzett munkaerő hiánya. Az építőiparban a mélyépítő cégek várakozásai romlottak, a magasépítőké nem vál-toztak, vagyis a bejelentett lakáspolitikai intézkedések egyelőre nem növelték az op-timizmust. Januárban az előző háromhavi termelés megítélése nem változott, a ren-delésállományé viszont romlott. A kereskedelmi bizalmi index továbbra is bennma-radt az immár az elmúlt két évet jellemző viszonylag keskeny sávban. Az eladási pozíció megítélése az emelkedőnek érzett készletszint ellenére javult, a rendeléseké nem változott. A szolgáltatói bizalmi index utoljára 2000 őszén volt ilyen magas. Jobb lett az általános üzletmenet és a forgalmi helyzet, valamint az értékesítési kilátások meg-ítélése is.
A foglalkoztatási szándék az ipar kivételével minden ágazatban erősödött, a lakosság munkanélküliségtől való félelme azonban decemberhez képest nem változott. Az áremelési törekvés az iparban és meglepő módon a szolgáltató szférában visszafo-gottabb lett, a kereskedelemben viszont élénkült. Az építőiparban az áremelésre és árcsökkenésre számító cégek aránya azonos, vagyis árnyomás továbbra sem érezhető. A fogyasztók inflációs várakozása tovább csökkent. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése minden ágazatban érezhetően javult (legkevésbé az iparban), s mindegyikben több a javulásra, mint a romlásra számító cég. A lakosság véleménye is kedvezőbb lett, de körükben a pesszimisták vannak némi többségben.
A fogyasztói bizalmi index a decemberi enyhe növekedést követően januárban gyorsuló ütemben emelkedett. A lakosság saját várható pénzügyi helyzetét és meg-takarítási képességét is jobbnak ítélte, mint az előző hónapban. A nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségének megítélése viszont decemberhez képest kissé pesszimistább lett.
Módszertani magyarázat:
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU módszertanának megfelelően – konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem az építőipar és a szolgáltató szektor, illetve a lakosság várakozásait veszi figyelembe. A GKI konjunktúraindex a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.
Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi, az építőipari és a szolgáltató vállalkozások üzletmenetére, forgalmi és foglalkoztatási várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítjuk. (A szolgáltató szféra cégei közül – hasonlóan az EU gyakorlatához – a pénzügyi és a közszolgáltatások területén működő vállalkozások egyelőre nem szerepelnek a vizsgált szektorok között.) Szezonálisan kiigazított adatokat közlünk, ami megfelelő matematikai módszerekkel kiszűri a szezonális hatások (például a téli és a nyári időjárás különbségei, a karácsony előtti nagyobb kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés) okozta eltéréseket.
A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi, az ország gazdasági és munkanélküliségi helyzetének várt alakulására, továbbá a megtakarítási kilátásokra vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítjuk.
Kapcsolódó cikkek
- Színlelni boldog szeretőt
- Okostelefon az idei slágerajándék
- A vállalatok háromnegyedét érte már belső információbiztonsági incidens
- A felhasználók egymásnak ajánlják az Ubert
- Nem bíznak a külső szolgáltatókban a vállalkozások
- Ötből négy rosszindulatú támadás komoly problémát jelent a felhasználóknak
- A mobilalkalmazások nagy száma is gátolja az igazi áttörést a mobilfizetésben
- A felhasználók harmada nem foglakozik pénzügyi tranzakciója védelmével
- Így vásárolunk online
- Az online vásárlók 48%-a neten is fizet bankkártyával
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.