Az új e-kereskedelmi szabályok kedveznek az exportnak
Július 1-jétől egyszerűsödtek az e-kereskedelemmel kapcsolatos áfaszabályok az EU-ban. Szakértők szerint a könnyítés az e-kereskedelem további élénkülését és a hazai export bővülését eredményezheti.
„A változás tetemes adminisztrációs tehertől szabadítja meg az e-kereskedőket. Ezidáig egy külföldre is értékesítő e-kereskedőnek jóformán annyiféleképpen kellett az áfát megfizetnie, ahány országba szállított. Meghatározott forgalom felett minden országban külön adószámot kellett kérni és helyi könyvelőirodával elkészíttetni az adóbevallást. Ez egyszerűsödik le július 1-től számottevően azáltal, hogy az e-kereskedőknek csak saját hazájukban kell bevallást benyújtaniuk, az áfát a NAV forgalomarányosan elosztja az érintett országok között” – mutatta be a változás lényegét Szabó László, a Growww Digital online-növekedési szakértője.
A szakértő a magyar e-kereskedelmi export élénkülésére számít. Véleménye szerint az adminisztrációs könnyítés ösztönzi az új szereplők piacra lépését. Sokakat tartott vissza külföldi terjeszkedéstől a lokális adminisztráció nehézkessége és bonyolultsága, ez volt az egyik legnagyobb bürokratikus akadálya a külpiacra lépésnek.
Az egyszerűbb adminisztráció azoknak az offline cégeknek is lehetőséget kínál, akik eddig halogatták az e-kereskedelmi piacra lépést. Számukra kézenfekvő nemcsak a magyar piacra, hanem rögtön kiszélesítve, egyszerre akár a külpiacokra is belépni.
Különösen a régió piacain, amely hazánk mellett Csehországot, Szlovákiát, Lengyelországot, Romániát, Szlovéniát, Horvátországot és Szerbiát foglalja magában, nyit jó lehetőségeket az adminisztrációs könnyítés. Amellett, hogy ez Európa legnagyobb növekedési potenciállal rendelkező e-kereskedelmi piaca, a kis és közepes szereplőknek könnyebb piacra lépni, mint például a német vagy a francia piacokra, ahol jóval magasabb a belépési küszöb, így a jelenlegi könnyítés nem jelent számottevő előnyt.
A Growww Digital tapasztalatai szerint a százmillió forint forgalmat elérő e-kereskedelmi vállalkozások között már nagy számban találunk exportérett vállalkozásokat, akik számára az új áfaszabályok jelentősen megkönnyítik az exportot. Az exportpiacok kiválasztására és validálására számos eszköz és módszer elérhető.
„Az, hogy könnyebbé válik a külpiacokra lépés a hazai vállalkozásoknak, egyszerre azt is jelenti, hogy a külföldi vállalkozásoknak is könnyebb a hazai piacra lépni, emiatt élesedik a verseny. Így már nemcsak az itthoni konkurenseikkel kell szembenéznie a hazai vállalkozásoknak, hanem a regionális versenytársaikkal is, akik már jelentős exporttapasztalattal bírnak, tőkeerősek és hatékonyak. Velük szemben a külföldi piacbővítés jelent védelmet” – figyelmeztet Szabó László.
A szakértő szerint, ez egy hasznos változás, ami minden piaci szereplő számára előnyös. Becslések szerint az eddigi szabályok kijátszása miatt be nem fizetett áfa 9 milliárd euró körül van éves szinten az Európai Unió területén. Az új szabályozással ennek jelentős része megjelenik a tagállamok áfabevételében, a döntés így fehéríti az e-kereskedelmet. Ugyanakkor a döntés kedvez az etikus e-kereskedőknek, mert kiegyenlíti, tisztességesebbé teszi a versenyt, miután megfosztja a szürke webshopokat az áfaelkerüléssel szerzett tisztességtelen versenyelőnytől.
Kapcsolódó cikkek
- Így vásároltunk idén az eMAG-on
- Az ígéret földje: nőtt, nő és nőni fog az e-kereskedelem
- PR ügynökséget választott a Yuspify
- Exportkényszerben a hazai e-kereskedelem
- Szakmai szövetség tagja lett a Vivre
- 10 részes ingyenes videósorozat indult e-kereskedőknek
- A távol-keleti vásárlások megadóztatása új távlatokat nyithat a magyar e-kereskedelem számára
- Megállapodott a Gazdasági Versenyhivatallal az eMAG
- Magyar webshopok is átvehetik az e-kereskedelmi óriás módszerét!
- 2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.
A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját
Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.