Automatizálás útján bebiztosítható az áfalevonási jog és az ellenőrzés sikeres lezárása
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2017. évben, az általa közzétett statisztika alapján összesen 156.612 adószakmai ellenőrzést zárt le, melynek eredményeképpen 211,7 milliárd forint nettó adókülönbözet feltárására került sor. A kiszabott szankciók (adó- és mulasztási bírság, késedelmi pótlék) összértéke szintén meghaladta a 200 milliárd forintot.
A korábbi időszakokhoz hasonlóan a megállapítások legjelentősebb része, 79,9 %-a áfa adónemben született. Ezen stagnáló szám eredményezi, hogy az elmúlt években és jelenleg is a legtöbb adóper megindításának az alapja az áfajogvita.
A NAV ezekben a perekben jellemzően a számlázási lánc legvégén álló, valós gazdasági tevékenységet végző, jóhiszemű nagyvállalatokon próbálja behajtani a számlázási lánc megelőző szereplői által elkövetett mulasztásokból (pl. bevallási, adófizetési kötelezettség nem teljesítéséből) eredő áfahiányt. Mindezt teszi úgy, hogy ezen jóhiszemű vállalkozások kellő körültekintésének elmaradására hivatkozással megtagadja adólevonási jogukat.
„Ezen jogvitákban azonban nehézségekbe ütközik az ügyfelek kellő körültekintésének alátámasztása, különösen akkor, ha az ügyfelek elmulasztották az általuk elvégzett partneri ellenőrzések egyes lépéseit ledokumentálni. A kellő körültekintés és ezáltal az adólevonás jogosságának bizonyítását nehezíti továbbá, hogy nincs a NAV által készített olyan lista, amely mentén az ügyfelek a partnereik ellenőrzését teljes körűen el tudnák végezni. A vizsgálati szempontokat ugyanis maga a joggyakorlat alakítja és a Kúria, valamint az Európai Unió Bíróságának döntései mentén egyre bővülnek.” – mutatott rá dr. Huszl Zsuzsanna, a Deloitte Legal adóperes csapatának szakértője.
Emellett a jelentős számlaforgalmat lebonyolító és számos partnerrel (beszállítóval) együttműködő társaságok, valamennyi partnerük időszakos levizsgálásának csak a kifejezetten erre a célra dedikált személyi állomány felvételével tudnának eleget tenni. Erre azonban sok cégnek nincs kerete, így számos beszállító partnerük megbízhatósági ellenőrzése elmarad, növelve ezzel az adómegállapítás kockázatát és a jogorvoslati eljárások sikertelenségét.
„A Deloitte Legal adóperes ügyvédeiből, valamint a Deloitte áfa és technológiai szakértőiből álló csapata által kifejlesztett és 2017-es évben piacra dobott megoldás azonban, éppen ezen vállalatoknak nyújt megoldást, azáltal, hogy automatizálta a belső ellenőrzési folyamatot a PartnerScan fantázia névre hallgató szoftver útján. A tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy a szoftvert igénybe vevő társaságok sikeresen veszik az ellenőrzési akadályokat.” - emelte ki dr. Huszl Zsuzsanna, a Deloitte Legal adóperes csapatának szakértője.
A mai gazdasági környezetben elengedhetetlen az automatizáció és a technológiai fejlődés, mely az adózást sem kíméli. Az elektronikus kapcsolattartás, az online pénztárgép, online számlázás, vagy az EKAER bevezetése után a következő terület az adóellenőrzés lehet, ahol standardizált zsinórmértékek kidolgozásával már ugyancsak automatizálhatóak egyes folyamatok, így pl. a partnerek megbízhatóságának bizonyítása, mely által az adóelvonási jog biztosítható. Ez a fejlesztés azonban már nem nehezíti, hanem könnyíti az adózók életét.
Egy megfelelően kifejlesztett szoftver nem csupán leveszi a cégek válláról az adminisztrációs terheiket, hanem egyúttal felkészíti őket egy ellenőrzésre, illetve segít a partnerek közötti választásban. Emellett a folyamatos visszaigénylő pozícióban lévő vállalkozások akár versenyelőnyre is szert tehetnek az alkalmazása által, a gyorsabban lezajló kiutalás előtti ellenőrzések okán ugyanis határidőben kaphatják vissza az áfa összegét, így tervezhetővé válik számukra annak ismételt felhasználása.
Kapcsolódó cikkek
- Elérhető a ZENworks végpontfelügyeleti csomagjának legújabb kiadása
- Erősödő fogyasztóvédelem a digitális piacokon
- Két magyar vállalkozás is szerepel a Deloitte Technology Fast 50 listán
- Fehér bot napi rendezvény a Vakok Általános Iskolájában
- Megjelentek a G DATA lakossági termékeinek új verziói
- Az Adókikerülés Elleni Direktíva hatása a cégekre
- Az új technológiák, a munkaerőpiac és a munkajog...
- A láthatatlan robotok
- Blockchain alapú megoldások a finanszírozás és a szerződések terén
- Az Európai Unió Bírósága döntött az online elérhető fotók további felhasználásáról
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újra a megszokott mederben a FoxPost, levonult a szökőárszerű terhelés
A FoxPost felszámolta azt a Maglódon felállított ideiglenes csomagautomatát, amely az elmúlt hetek rendkívüli terheléshullámának kezelésére szolgált, egyidejűleg megszüntették a további rendkívüli intézkedéseket is. A döntésre azért került sor, mert a probléma megszűnt és a működés ismét a szokott mederben folyik. Ezzel egyidőben a vállalat több száz új csomagautomata telepítésébe kezdett országszerte.
Még mindig rengeteg ügyfél bankol ezzel a világelső, de drága magyar találmánnyal
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024. februári adatai szerint a számlavezetés során a bankok felé kifizetett díjak 15 százalékát teszik ki az SMS szolgáltatások. Bár a jegybank nyolcezer forint közelébe becsülte az SMS-ekre fordított éves átlagos ügyfélköltséget, a BiztosDöntés.hu szerint ez a költség még ennél nagyobb is lehet. Pedig ma már a legtöbb banknál létezik erre egy ingyenes alternatíva, melyre könnyen át lehet állni.
Újabb régiós szolgáltató központot hoz Budapestre a Schneider Electric
Budapesten hozza létre új, Europe Services Hub elnevezésű szolgáltató központját a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat. A tervek szerint 2025-re 100 fősre bővülő csapat az európai országokban dolgozó helyi stábokkal együttműködve az egész kontinenst lefedi majd a magyar fővárosból.