Motorola a mentőknél
A rádiósítás kezdetei 1955-ig nyúlnak vissza, amikor az akkori, súlyos ta-tabányai bányaszerencsétlenség mentési munkái csak nagyon körülménye-sen haladtak a szinte használhatatlan telefonhálózat miatt. Akkor a mentő-sök belátták, hogy ez így nem mehet tovább. Először néhány leselejtezett katonai RH rádió szolgálta a mentőkocsik és a központok közötti kommu-nikációt, később pedig - 1962-ben - a dán STORNO cég akkoriban korsze-rűnek számító elektroncsöves készülékeit helyezték üzembe. Ezzel egy időben kezdődött meg a duplex átjátszóállomások telepítése (félduplex rá-dióhálózat), ami sokat segített az ország rádiós lefedettségének növelésé-ben. 1968-tól folyamatosan egyre több tranzisztoros rádiót kezdtek el al-kalmazni, 1984-ben pedig megvalósult az összes kocsi és mentőállomás rádiósítása.
A 80-as évek végén az amerikai Motorola megvásárolta a dán STORNO-t, így a mentőszolgálat a továbbiakban ezzel a vállalattal folytatta gyümöl-csöző kapcsolatát. Ezzel egy időben kezdték el a fejlettebb rádiós technika bevezetését. Ettől az időponttól kezdődően csak olyan Motorola készülé-kek kerültek az OMSZ tulajdonába, amelyek számítógéppel programozha-tóak. A rádiók a teljes 146-174 MHz-es sávot átfogják, és egy szoftver se-gítségével beállítható, hogy milyen frekvencián dolgozzon a készülék. Egy rádión a típustól függően minimum 2, legfeljebb 256 csatorna állítható be. Az OMSZ az egyik legnagyobb hazai Motorola PMR-felhasználó - sőt a hazai márkaszerviz szerepét is a mentőszolgálat rádiótechnikai osztálya látja el.
A mentőszolgálat PMR rendszerét a következő struktúra alapján szervezték meg. Mivel az OMSZ megyei szervezésű, minden megyében egy vagy két csatorna működik az ott dolgozó mentők irányítására. Ha egy kocsi me-gyén kívüli betegszállítást végez, akkor átkapcsol az úgynevezett gerinc-hálózatra, és így egész útja alatt elérhető rádión, illetve szükség esetén kapcsolatot tud teremteni valamelyik megyeszékhelyi mentőállomással. Ha valahol tömeges baleset történik, akkor alkalmazzák a szaknyelven kárhely csatornának nevezett frekvenciát, amely a megyei és a gerinchálózat félduplex rendszerével ellentétben szimplex módon, egy kisebb területen teszi lehetővé a kommunikációt. Ennek az üzemmódnak az a nagy előnye, hogy a felszámolásban részt vevő mentőegységek ezen a csatornán a me-gyei rádióhálózattól függetlenül kommunikálhatnak egymással. Eddig tö-meges baleset esetén a megyében rádiótilalmat kellett elrendelni, és a fel-számolás ideje alatt csak a felszámolásban részt vevő mentők kommuni-kálhattak. A Motorola rádióhálózat átjátszóállomásai kóddal védettek. A hálózattal történő forgalmazást csak e kód kiadására képes rádió végezheti. A szelektív hívás pedig egy olyan jelzésátviteli rendszer, amelynek segít-ségével minden készülék azonosítható. Ha szükséges, szelektív hívójel ki-adásával a lehalkított készülék feloldható, és a készülék figyelmezteti ke-zelőjét, hogy beszélni szeretnének vele.
Minden mentőautó rendelkezik egy-egy mobilrádióval, ami országszerte összesen 1000 darabot jelent. A mentőállomásokon fix és fixen telepített mobilrádiók vannak, az eset- és rohamkocsikban pedig kézi rádiók is segí-tik a kommunikációt - például abban az esetben is tudják fogadni a riasz-tást, ha éppen egy beteget adnak át a kórházban. A mentőszolgálat tervezi, hogy a nem túl távoli jövőben bevezeti a mobilkommunikáció legkorsze-rűbb formáját, az adatátvitelt. A beszéd alapú távközlés egyre inkább hát-térbe szorul, és helyét átveszi a pontosabb, gyorsabb adatkommunikáció. A szolgálat reméli, hogy mielőbb megvalósulhat a ma ismert legkorszerűbb PAMR rendszer, a digitális TETRA bevezetése, amely már egészen speci-ális funkciókat is képes ellátni. Remélhetőleg a hazai TETRA kiépítése so-rán is a trönkölt rádiózásban nagy tapasztalatokkal rendelkező Motorola rendszerét választja majd a kormányzat.
Kapcsolódó cikkek
- "Teljesen" vezeték nélküli vállalat
- Motorola koncepciótelefon sztereó fényképezővel
- NHH - térkép a szándékolatlan mobil roamingról
- Éjszakára leáll a mobilszolgáltatás Afganisztánban
- 11 millió mobil-előfizető
- A mobilfőnök és a marketingigazgató is távozik a Motorolától
- Michael Bayer a Motorola vállalati mobilitási üzletág EMEA-régiójának élén
- Végül is kit illet meg a világ második legnagyobb mobilgyártója cím?
- Az osztrákok többsége nem tudja elképzelni életét mobil nélkül
- 16%-os bővülés a mobilpiacon 2007-ben
TECHXPO 2024: Már közel 360 ezren töltötték le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást
Megnyitotta kapuit a TECHXPO 2024, Közép-Európa legnagyobb tech csúcstalálkozója Budapesten. A négynapos rendezvény fajsúlyos nemzetközi konferenciaprogrammal indult, melynek nyitóelőadását Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter tartotta a Digitális Állampolgárság témájában. Előadott még a konferencián többek között Gerd Leonhard, a világ TOP 10 jövőkutatóinak egyike, Hong-Eng Koh, a Huawei Technologies globális közszolgálati iparági vezető kutatója, illetve Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója is.
A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.
Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat
Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.