A CRM piac Magyarországon 2003-ban
Igények és lehetőségek
A kutatás egyszerre tárta fel az üzleti szektor különböző
ágazatainak üzleti igényeit, illetve a megvalósítást nagymértékben támogató
technológiai adottságokat és fejlesztési törekvéseket. A felmérésben 318 hazai (legalább 50 alkalmazottal
rendelkező) közép- és nagyvállalat vett részt. A felmérés a pénzügyi szektor
kivételével az összes gazdasági tevékenységre kiterjedt.
i-CRM
Az internet által kínált lehetőségek minél szélesebb
körű kihasználása más értékesítési csatornák funkcióinak kiterjesztésével az
elektronikus CRM (elektronikus csatornákon - mobiltelefon, internet, interaktív
TV, ATM stb. - keresztül folytatott ügyfélkapcsolat-menedzsment) felé történő
elmozdulást jelzi.
Az internet-alapú ügyfélkapcsolat kezelés feltételezi
a vállalat honlapjának meglétét, mellyel a hazai közép- és
nagyvállalatok 62%-a rendelkezik jelenleg. A legnagyobb arányban a
turizmushoz kapcsolódó ágazatok, továbbá a logisztikával és a gazdasági jellegű
szolgáltatásokkal foglalkozó cégek készítették el saját webkikötőjüket, míg az
átlagos szinttől messze elmaradnak a mezőgazdasági és a nem gazdasági jellegű
szolgáltatásokat nyújtó vállalatok. A piaci várakozások azonban éppen ezen
szegmensek gyors fejlődésére utalnak, a következő években a jelenleg sereghajtó
ágazatok dinamikus felzárkózása, esetükben a honlappal rendelkező cégek
arányának kétszereződése várható.
Az i-CRM, azaz az internet alapú CRM egyik mérőszáma a
regisztrációs oldalak jelenléte a vállalat honlapján - ez a funkció
alapfeltétele az interneten keresztül történő ügyfél-azonosításnak és a
személyes megszólításnak. Az egy évvel korábbi felmérés az informatikát is
felölelő gazdasági szolgáltatásokat nyújtó vállalatok innovativitását, vezető
szerepét emelte ki az internetes CRM terén, ezt a jelenlegi kutatás
ismételten megerősítette. Az eredmények a lehetőség felismerését és
nyitottságot tükrözik a logisztika (szállítás, raktározás) és a kereskedelem
területén is, a várakozásokat számszerűsítő i-CRM mutatószám rövid- és
középtávon egyaránt az említett ágazatokban vette fel a legmagasabb értékeket.
Az i-CRM mutatószám értékei az egyes ágazatokban
A vállalatok többségét a termékorientáltság jellemzi
ma még. A közép- és nagyvállalatok több mint 60%-a méri az egyes termékek,
szolgáltatások jövedelmezőségét, ugyanakkor az egyes ügyfelekre lebontott
eredményesség-mutatók használata csak a vizsgált cégek negyedénél
jelenik meg.
Az ügyfélcentrikusság elsősorban az eseti
ügyfélelégedettség mérésében és az elvándorlások elemzésében merül ki, de ez is
csak a vállalatok felénél. Az interaktivitásra épülő, ügyfélkapcsolat-orientált
üzleti igények (direkt marketing, vagy akár az ügyfél elemzésekre épülő
termékfejlesztés) összegyűjtése és feldolgozása minden harmadik cégnél fordul
elő.
Technológiai adottságok
A vállalat stratégiai szemléletét tükrözi, ha egymásra épülő, s a technológiai előnyöket kiaknázó alkalmazásokat vezet be. A tavalyi évhez képest elsősorban a call centerekkel való rendelkezés terén történt jelentős elmozdulás, ami az operatív CRM megoldások iránti igények várható növekedését jelzi.
A vállalatok negyede rendelkezik riportok és jelentések készítésére alkalmas eszközökkel, azonban az adattárházak ennél jóval alacsonyabb (alig több mint 5%-os aránya) változatlanul azt jelzi, hogy ezek a riportok kismértékben épülnek integrált, folyamatosan karbantartott adatbázisokra. Ugyanakkor az adatbányászat növekvő aránya (a közép- és nagyvállalatok közel 15%-nál) az analitikus CRM iránti igény erősödését vetíti előre.
A kollaboratív CRM felé
A kollaboratív, azaz az értékesítési csatornák integrációjára épülő "együttműködő" CRM lehetőségeit az alábbi ábra szemlélteti.
A kollaboratív CRM lehetőségei
Az értékesítési csatornák integrációján alapuló, összehangolt disztribúciós és kommunikációs stratégiát jelző kollaboratív CRM kialakítása, bevezetése leginkább a közösségi szolgáltatások, illetve a kereskedelmi cégek körében előrehaladott. A kollaboratív CRM terén nagy lehetőségeket rejtő gazdasági szolgáltatások ágazat jelenlegi és várható teljesítménye elmarad a korábbi várakozásoktól, míg a minden tekintetben hátrányos helyzetben lévő mezőgazdasági szektor számára a kollaboratív ügyfélkapcsolat-menedzsment távolinak tűnik, csak a hosszú távú tervekben szerepel.
Kapcsolódó cikkek
- Dinamikusan emelkedik az internetbanki ügyfelek száma
- Következő generációs CRM a felsőoktatásnak
- A kereskedelmi bankok nem felelnek meg saját elvárásaiknak
- Microsoft-GKI : Készül a Versenyképességi Évkönyv 2007
- Hódít az SAP a kkv-szektorban
- Új verzióval jelent meg az Oracle Enterprise Manager
- Exact-Flag: együttműködés az ügyfél-elégedettségért
- e-Synergy a Flag Zrt.-nél
- Továbbra is dinamikusan emelkedik a mobilbanki szerződéssel rendelkezők száma
- Az Oracle megjelentette a Siebel CRM új verzióját
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.