E-kereskedelmi kóstoló
A kkv-k versenyképesség-javításának s így felzárkózásának, valamint a tudás alapú gazdaság megteremtésének is unos-untalan emlegetett eszköze - az informatikai, infokommunikációs infrastruktúra kiépítésén túl - az üzletvitelt támogató programok, megoldások alkalmazása. A szóban forgó szektorban ehhez elsősorban két összetevő hiányzik: az informatikával támogatható üzletvitel kialakításának képessége, valamint az anyagi bázis - és a magasnak tartott tanácsadói díjak miatt itt ritkán vesznek igénybe segítséget. Hogy a tanácsadói költségek alacsonyak vagy magasak-e, ennek megítélése csak akkor reális, ha felmérhető, hogy igénybevételével mit nyer a cég rövidebb vagy hosszabb távon. S itt a kígyó saját farkába harap. Többek között ezt az ellentmondást volt hivatott feloldani az idén augusztusban záruló e-com projekt.
A GKM és az EU Phare előcsatlakozási alapja által három és fél millió euróval (mintegy kilencszázmillió forinttal) finanszírozott, "Az e-kereskedelem mint a kkv-fejlesztés eszköze", röviden e-com elnevezésű, tavaly tavasszal indított program többek között a kkv-k versenyképessé válásához, beruházásaik megtérüléséhez fontos tanácsadói szolgáltatások iránti igényt kívánta - a projekben való ingyenes részvétellel - gerjeszteni, illetve kiszolgálni. A program keretében eddig mintegy ezer kis- és középvállalkozás, egyéni vállalkozó számára nyílt lehetőség alap- és gyakorlati ismereteket szerezni az elektronikus kereskedelemről és az elektronikus üzletvitelről.
Tessék választani!
Az első körben, 2004 tavaszán - ahogy arról korábban már beszámoltunk - a pályázók közül 675 cég vett részt a megyeszékhelyeken tartott egynapos, az e-kereskedelem lehetőségeiről, illetve az e-com programról tájékoztató tanfolyamon. A tavaly április és október közötti időszakban a projekt jellegétől függően többféle lehetőség közül is választhattak a részvételt pályázat vagy regisztráció útján elnyerők. A kétnapos képzési-tervezési projektek 80 résztvevője egynapos képzést követően - CD-n kapott tananyag alapján - hat hét alatt maga készítette el stratégiai tervét, amelyet végül egynapos tréningen véglegesített a program lebonyolításában részt vevő szakértők segítségével. Másik lehetőségként háromnapos helyszíni tréningen 80 pályázó készíthetett saját telephelyén stratégiát, hozzáértőkre támaszkodva. Azonban a konkrét tanácsadási szolgáltatások iránt mutatkozott a legnagyobb érdeklődés. Ezek keretében a 371 jelentkező cég közül végül 218 kapott támogatást e-kereskedelmi stratégiája elkészítésén túl konkrét megoldások, például webáruház megvalósításához, üzleti folyamatainak átszervezéséhez vagy ezzel összefüggésben integrált ügyviteli rendszer bevezetéséhez.
A támogatott cégek többsége vidéki kft., illetve 10 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató vállalkozás. Cégformájukat tekintve 57 százalékuk kft., a fennmaradó hányadon pedig szinte egyenlő arányban osztoznak a bt.-k, szövetkezetek, rt.-k és egyéni vállalkozók.
Webre fel!
A program egyik fő elemeként 2004 októberében elindított e-com portál (www.kkvportal.hu) eddigi tapasztalatairól a program szakmai felügyeletét ellátó Magyar Vállalkozásfejlesztési Kht. (MVf Kht.) Hálózati Együttműködések Divízióját vezető Gurabi Attila elmondta, hogy a ma már minden érdeklődő előtt nyitva álló weboldalnak jelenleg naponta mintegy négyszáz látogatója van, de a regisztrált látogatók száma rövidesen hétszáz körüli lehet. A portált működtető háromfős stáb által naponta többször frissített híreken, információkon túl a site regisztrált tagjai projektmenedzsment-támogatást kapnak, de a weboldal az idehaza gyenge lábakon álló hálózati együttműködésnek is hasznos eszköze lehet.
A honlapon regisztráló kkv-k - azt üzleti eszközként használva - elhelyezhetik rajta termékeiket, szolgáltatásaikat bemutató weblapjaikat, ajánlatot kérhetnek egymástól, illetve rendeléseket is felvehetnek. Ezen túl az együttműködni kívánók - egyfajta közös irodát létrehozva - zárt csoportként dokumentumokat kezelhetnek, cserélhetnek, de akár saját vagy közös hírlevelet is kiadhatnak, s a közös pályázatírás lehetősége is adott. Az elektronikus aláírás egyelőre csak elvi lehetőség, a gyakorlati megvalósítás még várat magára.
A portálon regisztráció nélkül is elérhető a program során keletkezett minden oktatóanyag, így a kimaradt vállalkozások is bekapcsolódhatnak, hogy elsajátítsák az e-kereskedelemhez szükséges alapismereteket.
Az MVf Kht. által az e-com program augusztusi zárását követően is tovább működtetett site-on a kkv-ket érintő rendelkezéseken, szabályozásokon túl - különös tekintettel az uniós csatlakozással járó változásokra - pályázatkereső, valamint tanulmányok, felmérések, szektorspecifikus információk is találhatók.
Sikerízű
A projektben a végrehajtást végző konzorcium vezetőjeként részt vevő KPMG-től Székely Zoltán úgy véli, hogy a nagy érdeklődést a program csaknem teljes térítésmentességén túl annak átfogó volta magyarázza. Az e-com ugyanis lefedi az e-kereskedelem minden területét, s ebből maguk a résztvevők választják ki, hogy mely részterülethez kérnek segítséget. A szolgáltatások implementációjához kapcsolódó hardver- és szoftverköltségeket ugyan a cégeknek kell biztosítaniuk, de folyamodhatnak EU-támogatásért, valamint a GVOP idei, a tavalyiaknál sokkal kedvezőbb pályázatain akár 50 százalékos támogatást is elnyerhetnek.
Kapcsolódó cikkek
- Felfüggesztették a KMOP e-kereskedelem pályázati kiírását
- Ki lesz az év internetes kereskedője?
- Már több mint 3 millió cég az Alibaba.com-on
- Csak bátran, de óvatosan!
- SzEK-konferencia az elektronikus kereskedelemről
- A Praktiker beszállt az e-kereskedelembe
- E-kereskedelmi rekord
- A hatékony csalásmegelőző intézkedések növelték az e-kereskedelem elfogadottságát
- Internetes kulcsszavak: biztonság és bizalom
- A TDC e-kereső szolgáltatással segíti a hongkongi kereskedelmi kapcsolatok kiépítését
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Chery Group: Budapest–Róma egy feltöltéssel
Egyetlen feltöltéssel akár a Budapest-Róma távolságot is megtehetik majd az elektromos autók a Chery Group új akkumulátor-technológiájának köszönhetően. Az újdonságot a már itthon is kapható OMODA 5 gyártója az idei innovációs konferenciáján mutatta be.
K&H: állandó társsá vált a mesterséges intelligencia a banki ügyfeleknél
Egy év alatt több mint egymillió beszélgetést és havonta hatezer átutalást végeztetnek Kate-tel, a K&H, az ország egyetlen hangalapú, mesterséges intelligenciával működő digitális pénzügyi asszisztensével, amely már kétszáz funkciót tud. A mobilbanki ügyfelek tizede már rendszeresen használja. A siker az intelligens, beszédfelismerésen és természetes nyelvi feldolgozáson alapuló funkcióinak köszönhető, amelyek révén az ügyfelek kényelmesen, emberi módon kommunikálhatnak a bankkal.
A hazai szállítmányozásban is kopogtat az e-mobilitás
Hazánkban az e-mobilitás a többség számára a személygépjárművek elektrifikációját jelenti, pedig a szállítmányozás területén is jelentős potenciál rejlik benne. Nem véletlen, hogy a nemzetközi szakkiállításokon egyre-másra mutatkoznak be a nagy gyártók e-kamionjai és e-furgonjai, Magyarországon viszont ezen a területen a piaci szerepek éppen csak kialakulóban vannak.
A Széchenyi István Egyetem közreműködésével magyar műhold vizsgálja az aszályos területeket
Hiánypótló kutatás zajlik a győri Széchenyi István Egyetem részvételével, amelynek keretében egy műhold ad rendszeresen távérzékelt adatokat Magyarország területéről. A konzorciumban megvalósuló európai uniós projekt során az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kara az űrből érkező információkat elemzi és kontrollálja az aszályos időszakok hatásainak enyhítése érdekében.
Számos MI-t használó alkalmazással ismerkedhettek meg a résztvevők a Mobile Broadband Forum kiállításon
Már több mint három millió mesterséges intelligenciára képes alkalmazás készült világszerte, túlszárnyalva a hagyományos alkalmazások számát – derült ki a 2024-es Isztambulban megrendezett Global Mobile Broadband Forum (MBBF) során.