E-kereskedelmi kóstoló
A kkv-k versenyképesség-javításának s így felzárkózásának, valamint a tudás alapú gazdaság megteremtésének is unos-untalan emlegetett eszköze - az informatikai, infokommunikációs infrastruktúra kiépítésén túl - az üzletvitelt támogató programok, megoldások alkalmazása. A szóban forgó szektorban ehhez elsősorban két összetevő hiányzik: az informatikával támogatható üzletvitel kialakításának képessége, valamint az anyagi bázis - és a magasnak tartott tanácsadói díjak miatt itt ritkán vesznek igénybe segítséget. Hogy a tanácsadói költségek alacsonyak vagy magasak-e, ennek megítélése csak akkor reális, ha felmérhető, hogy igénybevételével mit nyer a cég rövidebb vagy hosszabb távon. S itt a kígyó saját farkába harap. Többek között ezt az ellentmondást volt hivatott feloldani az idén augusztusban záruló e-com projekt.
A GKM és az EU Phare előcsatlakozási alapja által három és fél millió euróval (mintegy kilencszázmillió forinttal) finanszírozott, "Az e-kereskedelem mint a kkv-fejlesztés eszköze", röviden e-com elnevezésű, tavaly tavasszal indított program többek között a kkv-k versenyképessé válásához, beruházásaik megtérüléséhez fontos tanácsadói szolgáltatások iránti igényt kívánta - a projekben való ingyenes részvétellel - gerjeszteni, illetve kiszolgálni. A program keretében eddig mintegy ezer kis- és középvállalkozás, egyéni vállalkozó számára nyílt lehetőség alap- és gyakorlati ismereteket szerezni az elektronikus kereskedelemről és az elektronikus üzletvitelről.
Tessék választani!
Az első körben, 2004 tavaszán - ahogy arról korábban már beszámoltunk - a pályázók közül 675 cég vett részt a megyeszékhelyeken tartott egynapos, az e-kereskedelem lehetőségeiről, illetve az e-com programról tájékoztató tanfolyamon. A tavaly április és október közötti időszakban a projekt jellegétől függően többféle lehetőség közül is választhattak a részvételt pályázat vagy regisztráció útján elnyerők. A kétnapos képzési-tervezési projektek 80 résztvevője egynapos képzést követően - CD-n kapott tananyag alapján - hat hét alatt maga készítette el stratégiai tervét, amelyet végül egynapos tréningen véglegesített a program lebonyolításában részt vevő szakértők segítségével. Másik lehetőségként háromnapos helyszíni tréningen 80 pályázó készíthetett saját telephelyén stratégiát, hozzáértőkre támaszkodva. Azonban a konkrét tanácsadási szolgáltatások iránt mutatkozott a legnagyobb érdeklődés. Ezek keretében a 371 jelentkező cég közül végül 218 kapott támogatást e-kereskedelmi stratégiája elkészítésén túl konkrét megoldások, például webáruház megvalósításához, üzleti folyamatainak átszervezéséhez vagy ezzel összefüggésben integrált ügyviteli rendszer bevezetéséhez.
A támogatott cégek többsége vidéki kft., illetve 10 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató vállalkozás. Cégformájukat tekintve 57 százalékuk kft., a fennmaradó hányadon pedig szinte egyenlő arányban osztoznak a bt.-k, szövetkezetek, rt.-k és egyéni vállalkozók.
Webre fel!
A program egyik fő elemeként 2004 októberében elindított e-com portál (www.kkvportal.hu) eddigi tapasztalatairól a program szakmai felügyeletét ellátó Magyar Vállalkozásfejlesztési Kht. (MVf Kht.) Hálózati Együttműködések Divízióját vezető Gurabi Attila elmondta, hogy a ma már minden érdeklődő előtt nyitva álló weboldalnak jelenleg naponta mintegy négyszáz látogatója van, de a regisztrált látogatók száma rövidesen hétszáz körüli lehet. A portált működtető háromfős stáb által naponta többször frissített híreken, információkon túl a site regisztrált tagjai projektmenedzsment-támogatást kapnak, de a weboldal az idehaza gyenge lábakon álló hálózati együttműködésnek is hasznos eszköze lehet.
A honlapon regisztráló kkv-k - azt üzleti eszközként használva - elhelyezhetik rajta termékeiket, szolgáltatásaikat bemutató weblapjaikat, ajánlatot kérhetnek egymástól, illetve rendeléseket is felvehetnek. Ezen túl az együttműködni kívánók - egyfajta közös irodát létrehozva - zárt csoportként dokumentumokat kezelhetnek, cserélhetnek, de akár saját vagy közös hírlevelet is kiadhatnak, s a közös pályázatírás lehetősége is adott. Az elektronikus aláírás egyelőre csak elvi lehetőség, a gyakorlati megvalósítás még várat magára.
A portálon regisztráció nélkül is elérhető a program során keletkezett minden oktatóanyag, így a kimaradt vállalkozások is bekapcsolódhatnak, hogy elsajátítsák az e-kereskedelemhez szükséges alapismereteket.
Az MVf Kht. által az e-com program augusztusi zárását követően is tovább működtetett site-on a kkv-ket érintő rendelkezéseken, szabályozásokon túl - különös tekintettel az uniós csatlakozással járó változásokra - pályázatkereső, valamint tanulmányok, felmérések, szektorspecifikus információk is találhatók.
Sikerízű
A projektben a végrehajtást végző konzorcium vezetőjeként részt vevő KPMG-től Székely Zoltán úgy véli, hogy a nagy érdeklődést a program csaknem teljes térítésmentességén túl annak átfogó volta magyarázza. Az e-com ugyanis lefedi az e-kereskedelem minden területét, s ebből maguk a résztvevők választják ki, hogy mely részterülethez kérnek segítséget. A szolgáltatások implementációjához kapcsolódó hardver- és szoftverköltségeket ugyan a cégeknek kell biztosítaniuk, de folyamodhatnak EU-támogatásért, valamint a GVOP idei, a tavalyiaknál sokkal kedvezőbb pályázatain akár 50 százalékos támogatást is elnyerhetnek.
Kapcsolódó cikkek
- Felfüggesztették a KMOP e-kereskedelem pályázati kiírását
- Ki lesz az év internetes kereskedője?
- Már több mint 3 millió cég az Alibaba.com-on
- Csak bátran, de óvatosan!
- SzEK-konferencia az elektronikus kereskedelemről
- A Praktiker beszállt az e-kereskedelembe
- E-kereskedelmi rekord
- A hatékony csalásmegelőző intézkedések növelték az e-kereskedelem elfogadottságát
- Internetes kulcsszavak: biztonság és bizalom
- A TDC e-kereső szolgáltatással segíti a hongkongi kereskedelmi kapcsolatok kiépítését
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.