A munkaerő-kiválasztás és -felvétel kihívásai

Megtalálni az igazit

Farkas Miklós, 2005. november 13. 12:20

A toborzási piac az elmúlt években drámai változáson ment keresztül: az internet által kínált hirdetési lehetőségek minden eddiginél szélesebb körben teszik elérhetővé az állásajánlatokat. A pályázás sokszor csak néhány egérkattintásba kerül, így nem csoda, hogy a jelentkezők "mit veszíthetek?" alapon olyan pozíciókra is jelentkeznek, ahol még a legalapvetőbb elvárásoknak sem felelnek meg. Márpedig a nem megfelelő pályázatok kiszűrése, a visszajelzések elküldése korszerű toborzási szoftver nélkül jelentős adminisztrációval jár, és sokszor a kiválasztás szaktudásigényes feladatától vonja el az energiát.

A toborzási portfólió hatékony összeállítása sokat tompíthat a fenti jelenségen, de még így is akadnak olyan esetek (például a kevés objektív előfeltételt támasztó pályakezdő pozíciók), amikor több száz jelentkező között kell megtalálnunk az igazit. Ha sok a pályázat, és a toborzási keretünk, valamint a vállalat HR-politikája megengedi, a pályázatok előszűrésére vegyünk igénybe külső segítséget! A toborzás és a kiválasztási folyamat első, előszűrési szakasza viszonylag kis kockázattal kihelyezhető, hiszen ekkor csak az objektív elvárásoknak való megfelelés ellenőrzését és a pályázóknak való visszajelzés feladatát adjuk át.

Ahhoz, hogy a megfelelő jelöltek megtalálását és a kiválasztás teljes lebonyolítását is nyugodt szívvel kihelyezhessük, bizalmi kapcsolatot kell kiépítenünk szolgáltató partnerünkkel, aki így a konkrét pozíció mellett szervezeti kultúránkat is megismerheti. Épp emiatt fontos, hogy megfelelő körültekintéssel válasszuk ki a tanácsadókat, akikkel hosszú távon együtt tudunk dolgozni. A szakember-közvetítők kiválasztásához támpontot nyújthat egy stabil szolgáltatási színvonalat és tisztességes üzleti magatartást garantáló szakmai érdekképviseleti szervezet ajánlása. Bármilyen szintű tanácsadói együttműködésről legyen is szó, fontos meggyőződni arról, hogy valóban minden pályázó kap visszajelzést, hiszen ennek elmaradása esetén cégünk megítélése szenved csorbát.

Hatékony előszűrés "házilag"

Ha a teljes "önéletrajzkupaccal" nekünk kell megbirkóznunk, érdemes hatékony előszűrési módszereket bevetnünk.

Sok vállalatnál megfigyelhető, hogy az önéletrajz alapján megfelelőnek tűnő pályázókat azonnal interjúra invitálják. Azután a személyes találkozás első perceiben kiderül, hogy például a jelentkező csak három hónap múlva tud kezdeni, és nem is beszél folyékonyan angolul. Az ilyen interjúkra való felkészülés, az udvariasságból végigbeszélgetett 10-15 perc értékes munkaidőt vesz el.

Telefonos vagy e-mailes előszűréssel könnyen elébe mehetünk az ilyen eseteknek: vegyük sorba azokat az alapvető szempontokat, amelyek a szakmai és képzettségi háttér mellett segítik a pályázóval kapcsolatos döntéshozatalt. Mikor tud munkába állni? Miért szeretne váltani? Vállalja-e a bejárást? Mennyi fizetésre tart igényt? Van-e tanulmányi szerződése, vállalati hitele? Mennyire aktív az önéletrajzban megjelölt nyelvtudása? Ha a kérdésekre kapott válaszokat elektronikus formában, optimális esetben valamilyen toborzási szoftverben rögzítjük, majd ennek alapján automatikus összesítő rangsort készítünk, már nagyobb az esélye, hogy a személyes interjúig valóban csak a potenciális jelöltek jutnak el.

A standard előszűréshez nem szükséges különösebb tapasztalat, így alkalmazásával értékes szakértői munkaidőt spórolunk meg.

Kiválasztási tudásbázis építése

Az interjú során koncentráljunk azoknak a kritikus kompetenciáknak a felmérésére, amelyek nélkül a pozíció nem tölthető be sikeresen. A vállalat és a feladatkör bemutatását szabjuk rövidre - az előszűrés során jelezhetjük a pályázóknak, elvárjuk, hogy felkészüljenek a "cégből".

Első körben mindenképpen strukturált interjút készítsünk! Az azonos kérdésekre adott válaszok alapján könnyebben összehasonlíthatók a jelöltek, és az interjúk értékelései is egyszerűbben rögzíthetők elektronikus formában. A jegyzetelés a kinyomtatott önéletrajzra rövid távon hasznosnak tűnik, de lássuk be, a papírra vetett benyomások már néhány hét múlva sem lesznek használhatók egy esetleges újabb keresés során.

Gondolkodjunk hosszú távon: ha az interjúalany az adott pozícióra nem felel meg, de személyisége, kompetenciái és szaktudása alapján később vagy más pozícióra értékes jelölt lehet, igyekezzünk ugyanolyan alapossággal interjúztatni őt. Ha az elhangzottakat egységes, visszakereshető formában rögzítjük, egy-egy új keresés esetén pályázói adatbázisunkban már előre "feldolgozott" jelöltek közül válogathatunk.

Ha több szakember foglalkozik a vállalatnál a munkaerő-felvétellel, a közös kiválasztási tudásbázisnak köszönhetően az interjúkra fordított energiából minden munkatárs profitál.

Rögzítsük az adatokat ésszerűen: nem kell mindig teljes körűen tárolnunk az interjún tett megfigyeléseinket. Koncentráljunk az információk "érték/idő" mutatójára: mérjük fel, hogy az információ ér-e annyit, mint amennyit a rögzítésére "költünk". A vállalati alapértékeknek nem megfelelő pályázók esetében tárolt "vétóértékű" információk rögzítésével a jelölttel később kapcsolatba kerülő kollégáknak értékes interjúidőt takarítunk meg.

Kiválasztási eszközök tárháza

A szinte minden munkaerő-felvétel során alkalmazott személyes interjú mellett a kiválasztási eszközök széles palettáját hívhatjuk segítségül a döntéshozatalhoz.

Ezek közül a Kiválasztási Központ (Assessment Center) a legkomplexebb, amelynek megrendezésére azonban a komoly szervezési, idő- és költségteher miatt csak viszonylag kevés esetben van lehetőség. Ennél gyakrabban fordulnak a hazai HR-szakemberek a különféle tesztelési technikákhoz.

A tesztszolgáltatók által kínált csomagok viszonylag nehezen összevethetők, és általában mind univerzális megoldással kecsegtetnek. Hogy megalapozottan válasszunk, ilyen jellegű eszköz első bevetésekor érdemes néhány pozícióra többféle tesztet kipróbálnunk, összevetve az azok alapján kapott értékelést saját benyomásainkkal.

Léteznek olyan tesztek, amelyek kizárólag a jelöltre koncentrálnak, és a leendő munkakörnyezettől, vállalati kultúrától, munkatársaktól függetlenül értékelik a pályázót. Épp ezért fontos, hogy a tesztek kiválasztásakor, hasznosságuk értékelésekor fókuszáljunk a gyakorlatra: figyelembe tudjuk-e venni a tesztelés során saját vállalatunk sajátosságait, egyedi elvárásait, tudjuk-e a teszt segítségével a jelölt kompetenciáit a leendő munkakörnyezet "szűrőjén" keresztül értékelni?

Munkaköri kompetenciaprofilok

Ha vállalatunknál a munkaerő-felvétel szervesen kapcsolódik a meglévő munkatársak fejlesztéséhez, a teljesítményértékeléshez és a karriertervezéshez, érdemes belevágnunk egy testre szabott kompetenciarendszer kidolgozásába.

A vállalati alapértékek mellett fel kell tárnunk az egyes munkakörök betöltéséhez szükséges alapvető személyiségjegyeket, készségeket, képességeket, és ezeket egységes fogalmakkal kell leírnunk. Fontos, hogy a kompetenciákhoz könnyen értelmezhető és különbségtételre alkalmas értékelési skálát rendeljünk. Egy teljes körű kompetenciarendszer szinte minden HR-részterületen bevethető, de kidolgozása valóban munkaigényes feladat. Szerencsére nem kell nulláról indulnunk - egy színvonalas általános kompetenciakatalógusból szakértői segítséggel viszonylag rövid időn belül összeállíthatjuk a vállalatunkra jellemző munkaköri kompetenciaprofilokat.

A kiválasztás során a pályázók értékelése történhet e kompetenciák mentén: ez megkönnyíti a jelöltek összehasonlítását, és - amennyiben a szakmai vezetőket is kiképezzük a kompetenciák értékelésére - támpontot ad az interjúztatáshoz.

Ha a kompetenciaprofilokat és értékeléseket integrált HR-informatikai rendszerben tároljuk, a jelöltrangsorok összeállítása vagy egy interjúsegédlet létrehozása már nem jelent pluszmunkát.

A szervezés megszervezése

Bármilyen kiválasztási módszertant alkalmazunk, mindenképpen jelentős munkafeladatot és sok-sok adminisztrációt jelent az interjúk, tesztelések megszervezése, a döntések nyomon követése, a szakmai vezetők folyamatos tájékoztatása és a visszajelzés a pályázóknak.

Ezt a munkát a feladatok ismétlődő jellegének és az információk strukturáltságának köszönhetően kiválóan lehet informatikai eszközökkel támogatni.

Ne töltsünk el keresésenként órákat a pályázói listák bepötyögésével vagy a körlevelek, e-mailek kiküldésével - válaszszunk olyan toborzási szoftvert, amely szinte automatikusan elvégzi ezeket a "gépies" feladatokat! Fontos, hogy rendszerünk rendelkezzen beépített e-mail küldési lehetőséggel, hiszen ma már ez a pályázókkal való kapcsolattartás legelterjedtebb és leginkább költségkímélő módja.

Ha megvan az igazi...

Míg a kiválasztást a legtöbb HR-szakember tervszerűen, nagy odafigyeléssel végzi, gyakori jelenség, hogy pont a kritikus pillanatban "lazít a gyeplőn". Ha már megvan a kiválasztott (esetleg néhány) jelölt, ne engedjük "kisiklani a kezünkből"!

Természetes, hogy a felvételi döntés meghozatala sokszor heteket, hónapokat is igénybe vesz. De az is természetes, hogy a másik oldalon álló munkakereső számára minden bizonytalanságban eltöltött nap újabb megpróbáltatás. Ilyenkor kevés jelölt képes várni. Mi már úgy érezzük, letudtuk a keresést, ám a kiszemelt jelölt időközben rábólint egy kevésbé vonzó, de biztos állásajánlatra.

Tartsuk a lelket a legjobb jelöltekben, rendszeresen beszéljünk velük telefonon, egyeztessünk velük minél több konkrét részletet a munkával kapcsolatban! Így nekik rengeteg aggódást, magunknak pedig esetleg egy újabb több hónapos kiválasztási procedúrát spórolunk meg.

Soltész Erzsébet, Nexon
Kulcsszavak: Nexon HR munkaerő

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01