A hazai innováció élvonalában
Ma a műszaki újítások gyorsan és hatékonyan reprodukálhatók, s ugyanez a helyzet az üzleti folyamatokban bevezetett innovatív modellekkel. Az információ gyorsan áramlik, a gazdasági-üzleti szervezetek működésének sebessége felgyorsult, a verseny kiéleződött. Ebben a környezetben csak azok lehetnek sikeresek, csak azok kerülhetnek lépéselőnybe, és tarthatják azt meg, akik képesek a folyamatos innovációra, s mindig a többiek előtt járnak.
Az innovációs képesség meghatározó tényezője az ország versenyképességének. Az IBM Magyarország és a GKIeNET Innovációs trendek 2007 című kutatása számos vállalatvezető megkérdezésével több gazdasági szektort is vizsgált az innováció szempontjából. A válaszok alapján kiderül, hogy azok a vállalatok a leginnovatívabbak, amelyek piacain a legerősebb verseny, s hogy az informatika megfelelő alkalmazása minden szektorban a siker kulcseleme.
A kiskereskedelemben kiemelkedő az innováció iránti igény: minden kereskedőcég próbálja ötletekkel és gyorsasággal megelőzni a konkurenciát. A kisebbek tekintetében jó minőségű, egyedi áruk kínálata és a megkülönböztetett kiszolgálás jelenti a kiutat a nagyvállalatokkal szembeni piacvesztésből, másrészről az egymással versenyző multinacionális vállalatok számára a folyamatos újítások – kapcsolódó szolgáltatások, szórakozási lehetőségek - adják a piaci részesedés megtartását. Minden szereplő számára új lehetőségeket teremt az internetes értékesítés, bár a szabályozási környezet bonyolultsága és az elektronikus kereskedelem szempontjából kiforratlan törvény a piac fejlődésének útjában áll.
A szállítmányozás és logisztika kedvező földrajzi adottságunk miatt ígéretes terület, de hazánk adottságaiban több a lehetőség, mint amennyit jelenleg kihasználunk. A magyar éves átlagos áruszállítási teljesítmény több mint fele az országon áthaladó tranzitforgalom, amelyhez nem adunk értéket. Az innovációban hatalmas a különbség a vasúti és a közúti szállítás között. A közúti áruszállítást sokszereplős, éles piaci verseny jellemzi, ahol az újítási képesség a fennmaradás nélkülözhetetlen eleme. A kisméretű hazai fuvarozócégek és a külföldi társaságok megjelenése mellett nemzetközi elismerést kiharcoló, magyar érdekeltségű vállalatok nőttek fel. A sikeres hazai közúti fuvarozók kiemelt szerepet szánnak üzleti folyamataik informatikai támogatottságának, hogy az éles versenyben optimalizálják kapacitásukat, útvonalaikat, munkatársaik terhelését és biztosítsák a megfelelő tervezést. Integrált elektronikus rendszerek kiépítésével valósítják meg szállítmányaik nyomon követését, teszik átláthatóvá adminisztrációjukat. A magyar vasúti szállítás versenyképességének megtartásához hasonló szemlélet szükséges.
Az idegenforgalmi iparban az utazásszervezők és a szálláshelyek körét egyaránt szigorú ár- és minőségi verseny jellemzi. Az internetes foglalások és a gyors összehasonlítás lehetősége arra késztetik a piaci szereplőket, hogy egyénre szabott ajánlatokkal álljanak elő. A másik oldalon az önkormányzatok, társulások és kistérségek saját turisztikai stratégiájuk részeként turisztikai szervezeteiket, online megjelenésüket önállóan igyekeznek kialakítani, országosan átgondolt, egységes, turisztikai stratégia nélkül, amely keretbe foglalhatná a jövőbeni fejlesztéseket.
A kutatás kitér arra is, hogyan értékelik helyzetüket a jövő innovátorai, a végzős egyetemisták. A hallgatók hiányolják a gyakorlatias képzést és általában úgy látják, kevés lehetőségük adódott a különböző vállalatok működésének megismerésére, ugyanakkor elégedettek az elméleti oktatás színvonalával.
Paál Péter az IBM Magyarország vezérigazgatója elmondta: „A kutatás eredményei megerősítik meggyőződésünket, hogy a vállalatoknak és az oktatási szférának a lehető legszorosabbá kell fonni kapcsolataikat. Az IBM Magyarország számos, kölcsönös előnyökön alapuló együttműködést alakított ki felsőoktatási intézményekkel: közösen fejlesztünk tanterveket egyetemekkel és főiskolákkal, közös kutatási projekteket indítunk, munkatársaink gyakorlat-orientált kurzusokat tartanak, gyakornoki programokat indítunk, hogy integráljuk a hallgatókat az üzleti életbe. A gazdaság szereplőinek, ahhoz hogy versenyképességüket megtartsák és fejlesszék, szükségünk van tehetséges, innovatív szemlélettel rendelkező végzősökre, s tapasztalatokkal, gyakorlati ismeretekkel, technológiával tudják segíteni az oktatási intézményeket.”
A kutatás teljes anyaga megtalálható a GKIeNet honlapján:
http://www.gkienet.hu/
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.