A CES soha nem volt még erősebb! - Interjú Shawn DuBravackal, a CES gazdasági szakértőjével
- Szinte elképzelhetetlenül megváltoztatta életünket az információtechnológia, ami minden vállalat munkájára és gondolkodásmódjára hatással van. Véleménye szerint mennyire sikeresen tudják adaptálni a vállalatok az ICT modelleket?
- A vállalatok folyamatosan keresik az új technológiai lehetőségeket. Az Egyesült Államokban a háztartások több mint fele rendelkezik már széles sávval, 75 százalékuknak van széles sávú internetkapcsolata. A fogyasztói és szórakoztatóelektronikai eszközök által a felhasználók bárhonnan, bármikor összekapcsolódhatnak munkahelyükkel. A vezeték nélküli eszközök óriási mértékben hódítanak teret, a vállalatok pedig folyamatosan keresik azokat a lehetőségeket, amik eszközeik élettartamának növekedését és a funkcionalitást szolgálják.
- Az internetforradalom még a rézhuzalok idején kezdődött, amelyet azonban viszonylag gyorsan felváltott a száloptika. Manapság egyre gyorsabban térünk át a vezeték nélküli kommunikációra. Ön szerint a vezeték nélküli kommunikáció teljesen felváltja a száloptikát? Milyen változást lát az elkövetkezendő 5 évre?
- A vezeték nélküli kommunikáció szerepe rendkívül nagy, különös tekintettel a világ fejlődő részein, ahol a vezeték nélküli technológia szinte átugorja a vezetékes infrastruktúrát. A vezeték nélküli technológia nem szükségesen helyettesíti a száloptikai vagy a réztechnológiát, de áthidaló megoldást kínál azokban az esetekben, ahol nem a száloptika a megfelelő megoldás. A mobilitás fontossága soha nem látott méreteket ölt, és például Indiában a növekedés egyértelműen betudható a vezeték nélküli technológiák térhódításának.
A vezeték nélküli technológia például Törökországban is rendkívül fontos szerepet tölt be. A CEA (Szórakoztató Elektronikai Szövetség) nemrégiben készült tanulmánya szerint óriási szükség lesz a mobileszközökre Törökországban az elkövetkező 3 évben. 2010-ig a mobiltelefonok, laptop és notebook számítógépek és webalapú mobileszközök iránt mutatkozik a legnagyob kereslet, ami erősíti a vezeték nélküli technológia fontosságát.
- Hogyan prognosztizálja az otthoni televíziózás és audiorendszerek jövőjét? Mikorra jósolja a 3D rendszerek elterjedését?
- Az Egyesült Államokban a felhasználók egyre inkább az otthoni szórakozást részesítik előnybe. Az USA-ban a háztartásokban megtalálható televíziókészülékek 30 százaléka képes HD technológiára. A CES-en számos vállalat mutatja be HD rendszerű technológiáját.
- Világszerte ‘mekkora’ a szórakoztatóelektronikai piac? Ön szerint melyik ország, vagy melyik régió ugrik ki a közeljövőben? Netán Kína?
- Világszerte a szórakoztatóelektronikai piac körülbelül 618 milliárd dollár értékű. Az előrejelzések szerint 2008-ban ez 8 százalékkal növekszik, mintegy 667 milliárd dollárra. A világpiaci részesedésből az Egyesült Államok és Nyugat-Európa körülbelül 23 százalékot tesz ki, mindemellett más országok is nagyon gyorsan növekednek. Ázsia és Óceánia, Kína vezetésével várhatóan 11 százalékkal növekszik. A 2008-as ázsiai növekedés (Japán kivételével) a világ össznövekedésének várhatóan 40 százalékát teszi majd ki.
- Kínában gyártatni az alacsony gyártási költségek miatt nagyon előnyös. Ön szerint a szórakoztatóelektronikai eszközöket tekintve az alacsony előállítási költségek a minőség rovására mennek?
- Azért Kína mellett sokkal több érv szól, mint az alacsony gyártási költségek. Kína csak egyetlen eleme egy sokkal szélesebb ellátási láncnak. A szórakoztatóelektronikai piacot a felhasználók igénye és a technológiai eszközök által elérendő cél hajtja előre. Az ár is természetesen fontos összetevő a felhasználók számára, mégis a legfontosabb ismérv, ami alapján a fogyasztók megválasztják a terméket, az a termék minőségi jellemzője. A CEA egy korábbi tanulmánya szerint a fogyasztók az online vásárolt szórakoztatóelektronikai termékek 88 százalékát a termék jellemzői miatt vásárolták meg. Hasonlóan magas, mintegy 80 százalékot tesz ki azok aránya is, akik üzletben a terméket annak minőségi paraméterei miatt vásárolták meg. A termékekkel kapcsolatos pozitív vélemény is nagyon fontos, hiszen ugyanebben a tanulmányból kiderül, hogy az online vásárlók 74 százalékára van befolyással a termékről hallott pozitív vélemény.
- Az iparághoz kapcsolódó vásárok általában jól jelzik a fogyasztói trendeket. Hogyan vetíti előre a CES jövőjét a következő 5 évben?
- A Nemzetközi CES soha nem volt még erősebb. A 2008-as Nemzetközi CES a legnagyobb valaha bármelyik kontinensen megtartott technológiai rendezvény lesz. Sikerült a Nemzetközi CES-t úgy pozicionálni, hogy a szórakoztatóelektronika trendjének meghatározója legyen. Trendbeli változás, hogy 2006-tól például már a félvezető ipar temékei fogyasztói termékek lettek. A félvezető ipar sokáig a vállalatokra fókuszált, de az igényekben történt eltolódás következtében jelenleg a fogyasztói szegmens került a középpontba. A vállalati és fogyasztói piac közötti vonal kezd elmosódni, hiszen a fogyasztók egyre inkább olyan megoldásokat keresnek, amely révén szinte átmenet nélkül összekapcsolódhat munkájuk a szórakozással.
Kapcsolódó cikkek
- Comcast: vitaindító előadás a telekommunikációs iparág fejlődéséről és kilátásairól
- USA: a háztartások mobiltelefon-használata meghaladja a vezetékest
- 65 nm-es Samsung DVB-T csip
- A PC-piac hátán szárnyaló csipeladások
- Az internetezők többet és körültekintőbben költenek
- Mobilpiac 2007: idén a készülékek határozták meg a piacot, jövőre a szoftverek?
- Intel Silvertthorne processzor a CES kiállításon
- Direkt marketing - etikus adatkezelést várnak el az emberek
- Az oroszok már a spájzban vannak
- Gartner: a nagyobb cégek ne ugorják át a Vistát!
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban
A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.
Sikertörténet: a Széchenyi-egyetem exitált drónfejlesztő startup cégéből
A győri Széchenyi István Egyetem jelentős hozzáadott értékkel vállalt szerepet a három éve egy szakmai partnerrel és egy tőkebefektetővel létrehozott ABZ Innovation Kft. eredményeiben, amelynek visszaigazolását a piaci siker jelenti. Az intézmény november végén értékesítette a drónfejlesztéssel és -gyártással foglalkozó startup cégben meglévő tulajdoni hányada jelentős részét.
Gyorsítósávban az AutoWallis
Sikeresen lezárta eddigi történetének legnagyobb felvásárlását az AutoWallis Csoport, ezzel tovább erősítve cseh autókiskereskedelmi pozícióját és meghatározó régiós szerepét. A magyar tőzsde autós vállalata egy lépésben szerezte meg a cseh piacon működő, tavaly közel 50 milliárd forintnak megfelelő árbevételt elérő MILAN KRÁL GROUP 100 százalékát, melynek köszönhetően újabb márkákat (Mercedes-Benz, Ford) és új tevékenységet (Mercedes-Benz Truck nagyhaszongépjárművek értékesítése, szervizelése) is bevont portfóliójába.
Szigorodik az ellenőrzés a webáruházak felett
A fogyasztóvédelmi hatóság már 2024-ben is kiemelten vizsgálta a webáruházakat és a nemzetgazdasági miniszter legutóbbi bejelentése alapján ezek a vizsgálatok csak szaporodni fognak a jövő évtől. Ráadásul, 2025-től egy fogyasztóvédelmi csúcshatóság is létrejön, amelynek kiemelt célja lesz a fogyasztók védelmének biztosítása az online térben. Webáruház üzemeltetőjeként nem árt ezért felkészülni arra, hogy mik is azok a főbb gyakorlatok és hiányosságok, amikre ugrik a hatóság. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője segítségével ismertetjük a részleteket.