Töretlen az e-kereskedelem térhódítása
A fogyasztói elektronikus kereskedelem forgalma Magyarországon (millió forint)
"Bár az 1999-es év utolsó negyedévében gyorsan bővült az internetes boltok forgalma, nem beszélhetünk egyértelműen az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában ismert karácsonyi dömpingről, mivel jelenleg még nem elválasztható a piac általános növekedése és a szezonális ingadozás"- értékelte az eredményeket Kovács Réka, a Carnation Consulting tanácsadója.
A magyarországi piacon - hasonlóan a nemzetközi gyakorlathoz - továbbra is a CD-ket, könyveket és számítástechnikai termékeket kínáló üzletek a legelterjedtebbek - derül ki a Carnation Research teljes körű, immár 140 internetes kereskedésre kiterjedő kutatásából. A vezető szegmensek mellett számos más termék értékesítésére is van példa a világhálón, az élelmiszerek értékesítésétől kezdve egészen a fitness termékekig. Ugyanakkor magas a többféle terméket értékesítő online áruházak és az aukciós site-ok száma is.
A fogyasztói elektronikus kereskedelem kategóriái Magyarországon 1999-ben (boltszám alapján)
A internetes kereskedelmi piacot a jövőben is az olyan standardizált, a kiválasztáshoz személyes jelenlétet nem igénylő áruk fogják dominálni, mint a könyvek, CD-k, számítástechnikai és elektronikai cikkek.
Az internetes üzletek 94%-a a megrendelt áruk házhozszállításához a Magyar Posta szolgáltatásait veszi igénybe. Ritkán végzik a szállítást a futárszolgálatok, vagy maga az internetes vállalkozás. A szállítás költségeit kevés kivételtől eltekintve a vásárlónak kell állnia. A postai szállítás dominanciája a készpénzes utánvét elterjedtségével jár együtt. Egyelőre nagyon alacsony, mindössze 10%-os a bankkártyás fizetést lehetővé tevő internetes boltok aránya, ráadásul ez a szám 1999 második felében egyáltalán nem növekedett.
"A bankkártyás fizetések alkalmazásának terén áttörésre számítunk 2000-ben, mivel várhatóan több bank is beindítja az ilyen típusú tranzakciók hátterét biztosító szolgáltatásait. Ez a kártyás fizetést lehetővé tevő internetes üzletek számának gyors növekedéséhez vezet majd"- állította Kovács Réka.
A Carnation Research előrejelzése szerint idén számos új elektronikus kereskedelmi vállalkozás piacra lépése várható. A szereplők számának növekedése mellett ugyanakkor a jövőben jellemző trend lesz a piaci koncentráció. Már 1999-ben is a legnagyobb 20 üzlet tudhatta magáénak a forgalom kétharmadát. A Carnation Research álláspontja szerint az erősödő versenyben hosszú távú sikerre számító szereplőknek a következő stratégiai megfontolásokat kell figyelembe venniük:
Elengedhetetlen a világos elektronikus kereskedelmi stratégia kialakítása és integrálása a teljes vállalati stratégiával.
A fogyasztói bizalom kiépítéséhez jelentős erőforrásokat kell a marketingre áldozni.
A szolgáltatás megfelelő színvonalának biztosításához szükséges az erős logisztikai támogatás.
Az internetes és a hagyományos kereskedelmi tevékenység együttes megléte szinergia hatásokkal jár mind a logisztika mind a marketing területén.
A Carnation Research kutatása során a Magyarországon működő mintegy 140 fogyasztói elektronikus kereskedelmi vállalkozást vizsgálta. A kvalitatív és kvantitatív elemeket egyaránt tartalmazó kutatás három szinten, webes kutatás, telefonos és személyes interjúk formájában történt.
Kapcsolódó cikkek
- Heineken: Keresőmarketing és új Bajnokok Ligája site
- Nemzetközi konferencia az életvitelt segítő megoldásokról
- Carnation: Európai Minőség a Multimédiában
- A magyar internetezők 45 százaléka vásárolt már on-line
- Fütyülős brandsite - első hely a Reklámmustrán
- Újragondolja árait az eBay
- A magyar internet-használók eltérnek a nemzetközi trendektől
- Árguru.hu: Új árösszehasonlító oldal indult
- Ötödével bővült az amerikai online kereskedelem
- Elsöpri az online piac a kiskereskedőket?