Készül az "Ügyfélkapu 2"
Az internethasználat pszichológiai és társadalmi veszélyeinek kérdéseivel foglalkozó, "A kockázatokról és mellékhatásokról kérdezze meg" című konferencia nyitó előadásában Csepeli György szociálpszichológus, a Miniszterelnöki Hivatal (MEH) közpolitikai igazgatója hangsúlyozta: az információs-kommunikációs technológiák fejlődésével párhuzamosan bizonyos emberi képességek visszafejlődni látszanak, elbutulás figyelhető meg. A műholdas helyzetmeghatározó rendszerek (GPS) terjedésével például elcsökevényesedik a térbeli tájékozódás képessége, éppen úgy, mint ahogyan korábban az apró kalkulátorok megjelenésével szinte teljesen elenyészett a fejszámolástudás.
Az internet sebes fejlődése sem veszély nélküli folyamat. "Minek bármit is megjegyezni, amikor ott a Google" - utalt az emberi memóriával kapcsolatos problémákra Csepeli. A képességek hanyatlása mellett az előadó kiemelte az internetfüggőség, az "elektronikus magány" kialakulásának veszélyét is. A világháló ugyan összehozza az embereket, de ez csupán virtuális kapcsolat, végeredményben magányhelyzet, amelyben nincs, aki fegyelmezze és szembesítse a gyakran fájdalmas igazsággal az internetezőt, aki így körülveheti magát csupa neki tetsző tartalommal, "kellemes hazugsággal, ami függőséghez vezet" - mondta Csepeli.
A társadalmi veszélyek közül Csepeli kiemelte, hogy a technológiai fejlődés hatására kialakult új típusú egyenlőtlenségek állandóan újratermelődnek. "A digitális egyenlőtlenség nem szűnik meg attól, hogy kihullanak az életből, akik soha nem láttak számítógépet. A jelenség újratermelődik, immár a digitális írástudás bázisán, hiszen mindig lesznek korai követők, akik hamar megismerkednek az újításokkal, és lesznek, akik lemaradnak, mert nem egyenletesen oszlik el az emberek között a gyors ütemű fejlődés nyomon követéséhez szükséges képesség" - mondta Csepeli. A szakértő kutatásai szerint a digitális egyenlőtlenség nem csupán életkor, iskolai végzettség és vagyoni helyzet függvénye, hanem az egyéni autonómiától, a saját sors formálására való törekvéstől is függ.
Az internethasználat kockázatainak és mellékhatásainak kezeléséhez Csepeli szerint az autonómia mellett egyaránt elengedhetetlen a problémák felismerése, tudatosítása, az önszabályozás, az együttműködés és összetartás - kohézió -, valamint az oktatás, felvilágosítás és legfőképpen a nyilvánosság.
A 760 ezer felhasználót kiszolgáló Ügyfélkapu biztonsági kérdéseit tárgyaló előadásában Dedinszky Ferenc kormányfőtanácsadó, a MEH Infokommunkációs Államtitkárságának informatikai biztonsági felügyelője elmondta, hogy a 2006 áprilisában indult rendszerben több mint 28 millió tranzakciót hajtottak végre az ügyfelek és 47 millió dokumentumot továbbítottak, biztonsággal összefüggő probléma azonban egyetlen egy sem adódott. Az év elején jelentkezett anomáliák részben túlterheltség, részben pedig emberi hiba következtében álltak elő - hangsúlyozta Dedinszky. (Februárban lemondott a portált üzemeltető állami cég vezérigazgatója, miután emberi mulasztás miatt bizalmas személyes adatok kerülhettek illetéktelen kezekbe, és a rendszer több alkalommal elérhetetlen volt.)
Nemzetközi felmérések szerint a lakossági számítógépek 86 százalékát rendszeresen érik támadások. A kormányzati informatikai alkalmazások elleni attakok száma is nő, és e szolgáltatások bővülésével a támadások tovább szaporodnak. Ezért az Ügyfélkapu 2 néven futó fejlesztési projektben kiemelt terület a biztonság - mondta Dedinszky.
Jelenleg az azonosítás a banki online rendszerekével azonos biztonsági szintű, vagyis személyes megjelenéséhez kötött az azonosító kiadása, a jelszó pedig úgynevezett erős jelszó, azaz legalább két számjegyet és egy nagybetűt tartalmaz, a rendszer generálja és elektronikus levélben küldi el az ügyfélnek, az üzemeltető társaság alkalmazottai így nem ismerhetik meg.
A rendszer másik fő funkciója az adattovábbítás, amelynek során ugyancsak biztonsági megoldások sora óvja az állampolgárok adatait. A küldött dokumentumok úgynevezett becsomagolt formában, titkosítva utaznak. Az üzemeltetők csak annyit tudnak megállapítani egy dokumentumról, hogy ki a feladója, milyen típusú űrlapot tartalmaz, és mely állami intézmény a címzett.
Az Ügyfélkapu továbbfejlesztése idén januárban kezdődött. A közel ötmilliárd forintos uniós finanszírozással zajló munka célja a rendszer megbízhatóságának növelése és ügyfélbarát jellegének erősítése. Az "Ügyfélkapu 2" december elsején indul. A biztonsági fejlesztést irányító szakértő elmondta: az azonosítás, belépés területén bevezetik a "kétcsatornás" módszert. Ez azt jelenti, hogy az internet mellett egy másik csatornán, például mobiltelefonon keresztül történik majd a jelszóazonosítás.
Kiterjesztik a "kétfázisú" eljárást is. Ez a rendszer működik jelenleg például az Országos Egészségbiztosító Pénztár (OEP) esetében; az állampolgár először "bemegy" az ügyfélkapun, majd a TAJ-számát is meg kell adnia, hogy hozzáférjen az OEP-nél számon tartott adataihoz. A módszert most az adattovábbítás területén is bevezetik - mondta Dedinszky Ferenc.
Fizetési megoldásokkal is bővül az elektronikus közigazgatási rendszer. A hivatalos szervekkel kapcsolatos valamennyi ügyben eszközölhetnek átutalást az ügyfelek, és erre az összes bevett módszer rendelkezésre áll majd; az okmányirodákban már idén júliusban bankkártya-elfogadó terminálokat állítanak üzembe, 2010 elején pedig az internetes és mobil bankolási eljárásokat is meghonosítják a közigazgatásban - mondta a szakértő.
Kapcsolódó cikkek
- Hét regionális központja lesz az e-önkormányzati szolgáltatásoknak
- Cél a hatékony és ügyfélbarát közigazgatási szolgáltatás
- Sikeres e-kormányzat, problémás e-gazdaság, aggasztó jelek az e-demokráciában
- A kormány benyújtotta az elektronikus anyakönyv létrehozását célzó törvényjavaslatot
- Másfél milliárd forint régiónként az e-közigazgatás fejlesztésére
- Elektronikus kézbesítés: a pártok egyetértenek a szükségességében, a megvalósításról még vitáznak
- Ügyfélkapu: pontosítani kell az eljárásrendeket - Összeomlott a munkaügyi informatikai rendszer?
- Ügyfélkapu: lemondott az üzemeltető cég vezérigazgatója
- Egy kézbe a távközlést és az informatikát!
- E-Magyarország, e-kormányzat: párbeszéd a válsághelyzetről
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.