Jövőre már növekedhet az informatikai piac
Az idén az informatikai piac 20-25 százalékkal esett vissza válság hatására, jövőre az első félévben az alacsony bázis miatt stagnálás várható, s csak a második félévben lesz némi fellendülés a szakemberek szerint.
Hegedűs Gábor, a HP Magyarország vezérigazgatója elmondta: a 2009-es év nagyon érdekes volt az üzletmenet szempontjából: az év elején nagyon erős volt a kereslet, majd folyamatosan hanyatlani kezdett, s a nyáron elérte mélypontját. Ezt követően újra erősödött, s várhatóan az év végére ismét fellendül a piac. A jövő év első fele azonban újra nehéz lehet az informatikai cégek számára, s ha az alacsony bázis miatt már nem is számít visszaesésre a vezérigazgató, csupán az év második felében vár némi növekedést.
Golubeff Róbert, az Intel regionális menedzsere elmondta: úgy látják a mélyponton már túl van az informatikai piac, s a régióban sem látnak okot további visszaesésre. Hozzátette: Magyarországon a visszaesés minden szegmensben érezhető volt, csupán a netbook-ok iránt nőtt a kereslet, de ez nem csoda, hiszen két évvel ezelőtt ez a gépkategória még nem is létezett a hordozható gépek szegmensén belül. A szakember szerint ugyanakkor egy ilyen gépet körültekintően kell vásárolni, mert míg az internetes tartalmak letöltésre nagyon jól használható, addig tartalmak létrehozására már sokkal kevésbé.
Golubeff Róbert a piac várható alakulásáról elmondta: előbb-utóbb ismét vásárolni kezdenek majd a cégek, mert sok olyan beruházást is elhalasztottak a válság miatt, aminek a megvalósítása fontos lenne számukra. Ráadásul az elmúlt egy-két évben nagyon sok olyan fejlesztést hajtottak végre az informatikai cégek, amelyek kifejezetten kifizetődővé teszik a nagy számítógépek, szerverek cseréjét az olcsóbb üzemeltetés, működtetés miatt.
Hegedűs Gábor kifejtette: az idén a banki területen az első félévben nem volt üzlet, miközben a telekommunikációs cégek is inkább csak a költségek csökkentésére törekedtek a szolgáltatásaik javítása mellett. A gyártóipar az idén szinte teljesen beszüntette vásárlásait, s csak most év vége felé látszik némi elmozdulás ebben a szegmensben. Az átlagnál sokkal jobban visszaesett a lakossági piac, ám miközben a háztartások sok új gépet nem vásároltak, nőtt a kellékanyag-keresletük.
Hegedűs Gábor szintén kifejtette, mivel a háztartások és a vállalkozások már egy-két éve halogatják informatikai beruházásaikat, előbb-utóbb vége lesz a szűk esztendőknek, mivel a régi berendezéseket már nagyon költséges lesz üzemeltetni, s ezért újat fognak vásárolni. A vezérigazgató elmondta: a termékcsoportok megoszlását tekintve Magyarországon ma már háromszor annyi notebook talál gazdára, mint asztali gép. A piacon az értékesítés 75 százalékát a noteszgépek teszik ki, míg a desktop PC-k már csak 25 százalékot érnek el. A HP eladásai ettől némileg eltérő képet mutatnak: 2009 során a vállalat eladásainak 60 százaléka volt notebook és 40 százaléka asztali gép. Az eltérés legfőbb oka, hogy a nagyvállalati és államigazgatási szegmensekben, ahol az értékesítésnek mintegy felét a HP mondhatja magáénak, még mindig jóval nagyobb kereslet mutatkozik az asztali eszközök, mint a mobil munkaállomások iránt.
Kapcsolódó cikkek
- Üzlet és IT közötti kedvezőbb kapcsolat lehetősége
- Országos Elektronikai Klaszter alakult
- Magyar-dél-koreai IT együttműködési fórum
- 15 milliárdot pumpál az LCD-iparba Kína
- Költségcsökkentési lehetőségek az informatikában
- Tömeges elbocsátások az IT-szektorban
- Kényszerszabadság a szilikon völgyben
- A globális piacok jelenthetnek kiutat a magyar high-tech ágazatok számára
- Önálló informatikai minisztérium ötletéről tárgyalnak?
- Obama nagy infrastrukturális beruházásokra készül
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.