Honnan tájékozódnak a fiatalok?
Az első helyen még mindig a TV áll
Meglepő, hogy az egyre növekvő internet- és okostelefonpenetráció ellenére a fiatalok többsége még mindig a TV-ből szerez tudomást a világban történtekről. Bár a nyomtatott sajtó visszaszorulása egyre nagyobb – még a rádióhallgatás is megelőzi –, az internetnek még nem sikerült felkúsznia az első helyre - derült ki az Ipsos felméréséből.
A fiatalok (15-25 év közötti korosztály) több mint fele, 67%-a tájékozódik a TV-ből, az internet csak ezután következik. Bár a többség – 10-ből 6 – itt is szeret utánajárni a dolgoknak, 9%-uk pedig okostelefonon teszi ezt. A rádióhallgatás a korosztály 17%-ának jelent elsődleges hírforrást, míg a nyomtatott sajtó csupán 10%számára. A legmegdöbbentőbb adat azonban az, hogy a fiatalok 13%-a egyáltalán nem tájékozódik a világban.
A rendszeresség tekintetében csupán 1/3-ukról mondható el, hogy napi szinten követik az aktuális eseményeket, további 1/3-uk pedig hetente több alkalommal olvas híreket. A legaktívabbak ezen a téren a budapestiek, akik közül minden második naponta, akár több alkalommal is olvas híreket.
Általában a bulvárhírek kötik le figyelmüket, és a politikai-gazdasági események legkevésbé. Bár ez a korosztály vizsgálatában inkább a 15-19 évesekre jellemző leginkább, az idősebbek sokkal érdeklődőbb ezen a téren – kétszer annyira. És az iskolai végzettség is sokat számít: a felmérés szerint a 8 általános iskolai osztályt végzettek 28%-a, a szakmunkásképzőbe járók 33%-a, a gimnáziumi érettségivel rendelkezők 36%-a, a felsőfokú tanulmányokat folytatóknak pedig a 38%-a olvas a frissen történtekről.
A 20-25 éves korosztály többet olvas sportról, kultúráról, életmódról és tudományos hírekről. Bár az átlag azt mutatja, a legkevésbé a gazdaság és politika érdekli őket, a fővárosi fiatalok e téren is érdeklődőbbnek mutatkoznak. Míg vidéken inkább a sport emelkedik ki a sorból.
A női és férfi különbségek – azt hiszem – senkinek nem okoznak meglepetést: a nők kiélezettebben figyelnek a bulvárvilágban és kultúrában történtekre, míg a férfiakat a sport köti le jobban.
Az Origo és az Index messze listavezető a korosztály körében: az előbbit 63%-uk, utóbbit pedig 43%-uk látogatja rendszeresen. A hirado.hu csupán minden tízedik, míg a metropol.hu-t és a hirszerzo.hu-t nagyjából fele ennyien olvassák.
A két nagy hírportál között nem és kor szerinti különbségek is akadnak: míg az Origot főként a nők és a fiatalabbak, addig az Indexet inkább a férfiak és az idősebb (20-25 éves) korosztály követi. Az idegen nyelvű hírportálokat mindössze 3% olvas.
A közösségi média jelentős szerepet játszik a tájékozódásban: 10-ből 4 fiatal a híreket a Facebookon is olvassa. A barátok szerepe is jelentős: a megkérdezettek 1/3-a az általuk linkelt, lájkolt híreket olvassa.
És mennyit is szánnak idejükből arra, hogy tájékozódjanak? Átlagosan idejük 20-30%-át, ez minden második fiatalra jellemző. A másik tábor mindössze 10%-ot áldoz erre.
Az Ipsos kutatását az elmúlt három hónapban készítette, 550, 15-25 év közötti fiatal személyes megkérdezésével.
Kapcsolódó cikkek
- Az iPhone 5 ötödik az elégedettségi listán
- Mi ösztönzi az online követőket?
- Az amerikai felnőttek többet SMS-eznek vezetés közben
- Nem vagyunk őszinték a neten
- Mire használjuk mobilunkat telefonáláson kívül?
- Egyre több amerikai tinédzsernek van okostelefonja
- ProgDVB 6.92.1
- Internet akkor és most - 10 év távlatából
- A neten tájékozódnak a nők randi előtt
- Mit hoz az internetjövő Magyarországnak?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Az ABB az elektrifikációra és automatizálásra összpontosít a márka újrapozicionálásával
Az ABB bemutatja új márkapozicionálását: “We help industries outrun – leaner and cleaner” („Segítünk az iparágaknak, hogy túlszárnyalják korábbi eredményeiket – gazdaságosabban és tisztábban működve”), ezzel megerősítve a vállalat fejlődésének következő fázisát, mint az elektrifikáció és automatizálás vezetője a sikeres átalakulási időszak után. Az új szlogen azt fejezi ki, amiről az ABB ismert szeretne lenni ügyfelei körében.