9 tanács a biztonságos online vásárláshoz
A hagyományos csatornák mellett egyre többen használják az internetet a karácsonyi ajándékok beszerzésére. Egy friss felmérés szerint a hazai internetezők 74 százaléka tervezi, hogy online áruházból is rendel az idei szezonban. Hogy az ünnepek valóban nyugalomban teljenek, az online veszélyekre is fontos odafigyelni, amelyek száma folyamatosan nő. A NetIQ által szponzorált 2015 Cyberthreat Defense Report jelentés szerint például a vállalatok több mint kétharmadát érte már valamilyen kibertámadás. A kockázatok azonban nem csak a vállalatokat érintik. A magánfelhasználók információi sincsenek biztonságban, különösen a bankkártyaadatok képviselnek nagy értéket. A NetIQ Novell SUSE Magyarországi Képviselet, a vállalati internetes biztonság egyik hazai szakértője ezért a karácsony közeledtével hasznos tanácsokat ad minden webes vásárló számára, aki kellemetlen meglepetések nélkül szeretné szeretteit meglepni.
1. Mondjunk nemet az ingyenes wifire!
Noha egyre több közterületen és szórakozóhelyen elérhető nyilvános wifi-hálózat, a vásárlásokat nem érdemes ezeken keresztül bonyolítani. Egy profi kiberbűnöző számára rendkívül egyszerű feladat egy nyilvános hálózaton keresztül belenézni a kommunikációnkba, és ellopni a fizetésnél megadott információinkat.
2. Ne foglalkozzunk e-mailes ajánlatokkal!
Nem tanácsos rákattintani az e-mailben érkező ajánlatokban található linkekre. Ehelyett inkább egyenesen a kereskedők, webshopok oldalára látogassunk el, ha valamilyen akcióra vadászunk. Ugyanez érvényes az e-mailben érkező promóciós kódokra: a linkre kattintás helyett a kódot másoljuk ki, majd közvetlenül a weboldalon illesszük be a megfelelő rubrikába, és úgy használjuk fel! Ez azért fontos, mert még a leghitelesebbnek tűnő e-mail is származhat az adatainkra pályázó hackerektől.
3. Ne legyünk lusták a jelszavak és fiókok használatánál!
Ha új fiókot kell létrehoznunk egy webshopban, ne használjuk ugyanazt az e-mail címet és jelszót, amelyeket egyéb helyeken szoktunk! Sok esetben azért járnak sikerrel a kiberbűnözők, mert az emberek ugyanazt a címet és jelszót használják számos különböző oldalon, ezért elég egy helyről ellopni az információkat ahhoz, hogy több helyen is sikerrel járjanak.
4. Használjunk erős jelszavakat!
Szintén gyakori hiba, hogy az emberek valami egyszerűen megjegyezhető jelszót választanak, például „jelszó” vagy „123456”, esetleg a születési dátumukat adják meg jelszóként. Az ilyen jellegű információkat az adatvadászon általában egyszerűn kideríthetik, és a gyakran előforduló jelszavak feltörése sem okoz számukra problémát. Ezért érdemes valamilyen bonyolultabb jelszót kitalálni, amely tartalmaz számokat, illetve kis- és nagybetűket egyaránt.
5. Keressük a lakatot!
Érdemes azokat a webes áruházakat előnyben részesíteni, amelyek használják az SSL technológiát a vásárlóval zajló kommunikáció és adatáramlás titkosításához. Ennek jele, hogy az oldal URL címe https-sel kezdődik http helyett, és a böngésző címsorának elején egy lezárt lakatikon látható.
6. Részesítsük előnyben az alkalmazásokat!
Egyre több webshop készít mobilos alkalmazást, amellyel okostelefonról is rendkívül egyszerűen válogathatnak a vásárlók a bolt kínálatában. Az ilyen jellegű programok további előnye, hogy általában plusz biztonsági réteget és titkosítást is tartalmaznak, ezáltal a használatuk is biztonságosabb, különösen nyilvános helyen.
7. Helyezzük a biztonságot a kényelem elé!
Soha ne mentsük el a bankkártya-információinkat sem a weboldalakon, sem a böngészőkben! Ha nincsenek eltárolva, nem is lehet őket ellopni. Fárasztónak tűnhet minden alkalommal külön begépelni az adatokat, de a kényelem nem éri meg a vele járó kockázatot.
8. Nézzük át a kivonatokat!
Januárban és februárban fordítsunk nagyobb figyelmet a bankszámlakivonatokra! Csalásra utalhat bármilyen tétel, amely egyáltalán nem ismerős, még akkor is, ha az összeg nem túl nagy. Ha ismeretlen helyről lát terhelést, azonnal jelezze a bankjának!
9. Ne hagyjuk lezáratlanul a telefonunkat!
Minden okostelefon-használónak ajánlott, hogy állítson be valamilyen biztonsági kódot vagy ujjlenyomat-olvasási kérést a képernyő feloldásához a telefonján. Ez nem csak azoknak jön jól, akik vásárlásokat is bonyolítanak a telefonjukról, a rosszindulatú személyek ugyanis egyéb adatokkal is visszaélhetnek.
Kapcsolódó cikkek
- Black Friday mobilfizetési toplisták
- Egymilló magyar készül a Black Friday-re
- Egyesült az eMAG és a Fashion Days
- Nagy durranást ígér az eMAG a november 27-i Black Fridayre
- Fekete péntek: ami jó a vásárlónak, az nem biztos, hogy jó a boltoknak is
- Kína online vásárlással ünnepli a Szinglik Napját
- Digitális újdonságok a CES 2016 eCommerce Piacterén
- November 6: többszáz webáruház akciózik az Internetes Vásárlás Napján
- Új befeketetőhöz került a Mall.hu
- Öt tanács a naprakész, biztonságos szoftverekért
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.