Magasról indított a GKI konjuktúraindex

forrás: Prím Online, 2016. január 25. 06:32

Januárban nagyon magas, csaknem másfél éve nem látott szintről indította az évet a GKI konjunktúra-index (szezonális hatásoktól megtisztított) értéke. A GKI (www.gki.hu) által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint az üzleti várakozások 2015. évi, a fogyasztóiak pedig 2014. évi csúcspontjuk közelében voltak.

Az üzleti bizalmi index emelkedése a szolgáltató cégek látványosan megugró, másfél évtizede nem tapasztalt optimizmusának eredménye. Az ipari várakozások minimálisan javultak, az építőipariak hasonló mértékben romlottak, a kereskedelmiek pedig lényegében nem változtak. Az iparban javult az elmúlt időszaki és a várható termelés, valamint a rendelésállomány – ezen belül az exportrendelések - megítélése. Valamelyest nagyobbnak érezték viszont a válaszadók a készleteket. A termelés bőví-tésének fő akadálya az elégtelen belföldi kereslet és a szakképzett munkaerő hiánya. Az építőiparban a mélyépítő cégek várakozásai romlottak, a magasépítőké nem vál-toztak, vagyis a bejelentett lakáspolitikai intézkedések egyelőre nem növelték az op-timizmust. Januárban az előző háromhavi termelés megítélése nem változott, a ren-delésállományé viszont romlott. A kereskedelmi bizalmi index továbbra is bennma-radt az immár az elmúlt két évet jellemző viszonylag keskeny sávban. Az eladási pozíció megítélése az emelkedőnek érzett készletszint ellenére javult, a rendeléseké nem változott. A szolgáltatói bizalmi index utoljára 2000 őszén volt ilyen magas. Jobb lett az általános üzletmenet és a forgalmi helyzet, valamint az értékesítési kilátások meg-ítélése is. 

 

A foglalkoztatási szándék az ipar kivételével minden ágazatban erősödött, a lakosság munkanélküliségtől való félelme azonban decemberhez képest nem változott. Az áremelési törekvés az iparban és meglepő módon a szolgáltató szférában visszafo-gottabb lett, a kereskedelemben viszont élénkült. Az építőiparban az áremelésre és árcsökkenésre számító cégek aránya azonos, vagyis árnyomás továbbra sem érezhető. A fogyasztók inflációs várakozása tovább csökkent. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése minden ágazatban érezhetően javult (legkevésbé az iparban), s mindegyikben több a javulásra, mint a romlásra számító cég. A lakosság véleménye is kedvezőbb lett, de körükben a pesszimisták vannak némi többségben.

 

A fogyasztói bizalmi index a decemberi enyhe növekedést követően januárban gyorsuló ütemben emelkedett.  A lakosság saját várható pénzügyi helyzetét és meg-takarítási képességét is jobbnak ítélte, mint az előző hónapban. A nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségének megítélése viszont decemberhez képest kissé pesszimistább lett.

 

 

Módszertani magyarázat:

A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU módszertanának megfelelően – konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem az építőipar és a szolgáltató szektor, illetve a lakosság várakozásait veszi figyelembe. A GKI konjunktúraindex a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.

 

Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi, az építőipari és a szolgáltató vállalkozások üzletmenetére, forgalmi és foglalkoztatási várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítjuk. (A szolgáltató szféra cégei közül – hasonlóan az EU gyakorlatához – a pénzügyi és a közszolgáltatások területén működő vállalkozások egyelőre nem szerepelnek a vizsgált szektorok között.) Szezonálisan kiigazított adatokat közlünk, ami megfelelő matematikai módszerekkel kiszűri a szezonális hatások (például a téli és a nyári időjárás különbségei, a karácsony előtti nagyobb kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés) okozta eltéréseket.

 

A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi, az ország gazdasági és munkanélküliségi helyzetének várt alakulására, továbbá a megtakarítási kilátásokra vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítjuk.

 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone

A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.

2024. november 24. 10:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36